Tips bij het kopen van een tweedehands auto
Steeds vaker worden auto’s tweedehands gekocht. Waarom ook niet? Het is een stuk goedkoper dan een nieuwe kopen! Wel zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Een auto kan er aan de buitenkant nog zo mooi uitzien, maar van binnen? Welke technische dingen moet en kunt uzelf controleren? Hoe vindt u een goede tweedehands auto? Hoe sluit u een koop af?
Tweedehands auto kopen, hoe en van wie?
Op sites als Marktplaats, Autotrack en Autoscout24 staan een hoop tweedehands auto’s te koop.
Via de zoekfunctie kunt u precies invullen naar wat voor auto u op zoek bent. Vaak kunt u ook aanvinken of u een particuliere verkoper zoekt of een autobedrijf. Voordelen van het kopen bij een autobedrijf zijn dat de auto gecheckt is, een nieuwe of jonge APK heeft en u kunt er vaak garantie (BOVAG-garantie bijvoorbeeld) bij krijgen. Deze voordelen heeft u niet bij een particulier, wel is de prijs vaak lager wanneer u bij een particulier koopt.
Als u een interessante auto heeft gevonden, particulier/autobedrijf, kunt u contact opnemen met de verkoper om een afspraak te maken voor de bezichtiging. Belangrijk is dat u een goed gevoel heeft bij de verkoper. Komt de advertentie betrouwbaar en netjes over? Gaat het email of telefooncontact soepel en komt de verkoper betrouwbaar over? De advertentie moet volledig zijn. Bijvoorbeeld: wat is er aan onderhoud aan gedaan? Welke opties zitten er bij de auto? Tot wanneer heeft de auto APK? Wat is de kilometerstand (N.A.P. check)?
De bezichtiging van de auto
Bezichtig de auto altijd bij daglicht en droog weer. Zo kunt u beschadigingen en lekkages beter opmerken.
De auto aan de buitenkant checken:
- Controleer op restjes olie die op de grond liggen, dit kan wijzen op olie lekken
- Check of er roestvorming te zien is
- Controleer de kofferbak op vocht
- Bekijk de uitlaat, zit deze nog goed vast? Heeft hij roestvorming? Een grijze uitlaat is goed. Een zwarte kleur duidt op olie verbruik. Bij een oudere auto is het logisch dat de uitlaat zwarter is, omdat deze meer olie verbruikt
- Bekijk de profiel van de banden. Is er een reservewiel aanwezig? Duw en trek aan de banden. Speling in de banden is niet goed
Onder de motorkap checken:
- Controleer het niveau van de vloeistoffen
- Controleer het koelwater, deze mag geen sporen van olie bevatten. Olie in het koelwater duidt op ernstige problemen met de motor
- Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Als er schuim inzit, betekend dat dat er een scheur zit in het motorblok
- Kijk onder de motor en versnellingsbak. Olie resten betekent lekkage
- Controleer of de motor koud is, u wilt er zeker van zijn dat de auto ook start met een koude motor
- Controleer of de chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs
De binnenkant van de auto checken:
- Hoe ziet het interieur van de auto er uit? Is de bekleding nog netjes?
- Zijn de pedalen afgesleten?
- Zit er vocht onder de vloermatten? Vocht kan duiden op roest en lekkage
- Test alle elektrische functies van de auto
De proefrit
Het is belangrijk dat u comfortabel kunt zitten in de auto. Als u lange afstanden moet rijden, moet u geen last krijgen van uw rug bijvoorbeeld. Het is ook aan te raden om met uw hele gezin de auto te testen, dan kunt u zien of de auto groot genoeg is en of iedereen zich er comfortabel in voelt.
Kijk bij het starten van de auto of er blauwe rook uit de uitlaat komt. Een blauwe kleur van de rook duidt op olie verbruik.
Zet tijdens de proefrit altijd de radio uit. Het is belangrijk dat u kunt luisteren naar de motor en vreemde geluiden kunt opmerken.
Probeer de auto weg te rijden in de vijfde versnelling. Dit zou niet moeten kunnen. Wanneer de auto niet onmiddellijk blokkeert, is de koppeling versleten. Voelt u tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
Test de rem. Test ook de handrem tijdens een hellingproef. Wanneer u de handrem aantrekt, moet de auto stil blijven staan.
Houdt het stuur losjes in uw handen, terwijl u 50 km/u rijdt. Trap hard op de rem. Als het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken. Probeer ook een stuk over de snelweg te rijden, zodat u de ligging kunt controleren bij 80 en 100 km/u.
Op Autoscout24 is er een handige checklist te downloaden. Hier staat op waar u op moet letten en kunt u aankruisen of per onderwerp aankruisen of het van toepassing is op de auto of niet.
Afhandeling bij koop
Bent u tevreden over de auto en wilt u de auto kopen? Sluit dan een schriftelijke koopovereenkomst af met de verkoper. Zo staan alle afspraken duidelijk op papier en zijn later te bewijzen, wanneer dat nodig is. Op de site van ANWB zijn er contracten te vinden die u zo kunt uitprinten en mee kunt nemen.
Voordat de auto echt van u is, moet u de auto laten overschrijven. Hiervoor heeft u de kentekenpapieren van de auto en uw identiteitsbewijs nodig. Overschrijven kost 9,70 euro en kan bij een postkantoor in de buurt. Het vrijwaringsbewijs is voor de verkoper, zodat hij bewijs heeft dat de auto niet meer op zijn naam staat.
Zorg ervoor dat u een autoverzekering heeft afgesloten voordat u in de auto gaat rijden. Onverzekerd rondrijden is strafbaar en een boete hiervoor kost 390 euro.