InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tips om sneller te slagen voor je rijexamen

Tips om sneller te slagen voor je rijexamen

Je bent op een leeftijd gekomen dat je je rijbewijs kan/moet gaan halen, maar deze kosten tegenwoordig handenvol met geld. Of je het nou zelf moet betalen of niet, je rijexamen in zo min mogelijk rijlessen halen is natuurlijk altijd lekker. Er zijn gelukkig genoeg tips om je op weg te helpen en ervoor te zorgen dat je aanzienlijk minder rijlessen nodig hebt.

Theorie-examen

Een vrij logische, maar toch vaak nog niet gebruikte tip, is het halen van je theorie-examen voordat je begint met de autorijlessen.
Dit zorgt ervoor dat je volledig op de hoogte bent van alle verkeersregels en zodoende zal je je vanaf het begin van je rijlessen al veiliger voelen op de weg. Je vormt veel minder een gevaar voor anderen en je rijinstructeur heeft hierdoor vanaf het begin meer vertrouwen in je en, zal je sneller stappen laten maken tijdens de lessen. Ook zal je hierdoor zelf veel minder gestrest in de auto zitten, wetende dat je bijna alle mogelijke verkeerssituaties al eens voorbij hebt zien komen.

Slagingspercentages

Wat minder vaak zorgvuldig wordt gedaan is het checken van de slagingspercentages van verschillende rijscholen en deze ook met elkaar te vergelijken. Er komt namelijk heel vaak voor dat rijscholen met een relatief laag slagingspercentage alsnog één van de hoogste tarieven per les hanteren. Niet alleen kan dit je dus veel geld schelen, doordat je waarschijnlijk minder snel zakt voor een rijexamen, maar het zal je daarnaast veel tijd schelen.

Voorbereiding lessen

Een andere tip die gegarandeerd lessen scheelt is het aan het eind van je rijles vragen aan je rijinstructeur wat het plan is voor de volgende rijles. Dankzij deze informatie kan je dan alvast gaan opzoeken of navragen aan andere rijbewijshouders hoe deze handeling gedaan moet worden en dat ook echt goed proberen te leren. Zo zal je tijdens die volgende rijles de handeling herkennen en zal je hem zeer waarschijnlijk beter uitvoeren dan wanneer je het niet had voorbereid. Een tip als deze scheelt je opnieuw lessen, omdat je de stof sneller onder de knie krijgt en daardoor al sneller naar een volgende stap kan gaan.

Real-life leren

Als je normaal gesproken met bijvoorbeeld je moeder of een vriend met een rijbewijs meerijdt, dan ben je als bijrijder vaak aan het kletsen of aan het dagdromen en let je niet op wat er op de weg gebeurt. Vandaar ook dat een volgende tip is om heel oplettend te zijn tijdens het meerijden met iemand anders. Het is belangrijk dat je dan goed let op hoe de bestuurder in bepaalde situaties reageert en hoe andere bestuurders daar weer een bepaalde reactie op hebben. Door precies in de actie te zitten in situaties die je zelf nog niet meegemaakt hebt tijdens de lessen zal je wanneer je er zelf inkomt makkelijker de oplossing vinden.

Opeenvolgende uren

De laatste en waarschijnlijk de beste tip om minder lessen nodig te hebben voor het halen van je rijexamen is door altijd een dubbele les te nemen. Een veel voorkomend probleem is dat je na één les van 50-60 minuten net een beetje 'in de flow' begint te raken en dan is de les alweer voorbij. Wanneer je twee lessen achter elkaar neemt dan heb je een veel langere tijd dat je 'in de flow' zit en is je rijles ook vele malen productiever. Bovendien gaat alles sowieso 2x zo snel aangezien je dan per keer éen extra les draait en dus 2x zo snel richting je examen gaat.
© 2014 - 2019 Jesboe13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om sneller te slagen voor je rijexamen"

Infoteur: Jesboe13
Laatste update: 25-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!