InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een tweedehands auto/occasion kopen: let goed op!

Een tweedehands auto/occasion kopen: let goed op!

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft, heb je recht op een goed product. Ook als het een tweedehands auto (oftewel: occasion) betreft. Maar wat mag je nu eigenlijk verwachten? Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands auto om jezelf zoveel mogelijk te verzekeren van een kwalitatief goede auto? Een tweedehands auto/occasion kopen moet vooral geen impulsieve aankoop zijn. Wie zo weinig mogelijk risico wil lopen koopt een auto met garantie en NAP en waarvan de onderhoudshistorie netjes is bijgehouden. Maar een tweedehands auto/occasion kopen bij een handelaar kan natuurlijk ook. Dit is goedkoper maar je neemt wel meer risico. Bereid je dus goed voor, zet al je wensen en eisen op een rij en neem de tijd.

De koopovereenkomst

Als je een tweedehands auto aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met de verkoper. De verkoper is je dan verplicht een goed en deugdelijk product te leveren. De auto moet doen wat is beloofd. De kwaliteit die je mag verwachten is echter van veel zaken afhankelijk. denk hierbij aan prijs, bouwjaar, kilometerstand en onderhoud. Van een oude auto kun je natuurlijk minder verwachten dan van een nieuwere auto. Een oudere auto zal ook grondiger moeten worden geïnspecteerd.

Twee hoofdzaken: Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De mededelingsplicht

Bij het sluiten van een koopovereenkomst mag de verkoper niet alleen vanuit zijn eigen belang handelen. Hij moet ook rekening houden met het belang van de kopende partij. De verkoper moet aan de koper correcte informatie geven over belangrijke eigenschappen en gebreken. Gebreken zullen door de verkoper moeten worden gemeld.

De onderzoeksplicht

Als koper heb je een onderzoeksplicht. Dit houdt in dat je de auto goed moet controleren op eventuele gebreken. Dit is sterk afhankelijk van waar je de auto koopt. Bij een officiële merkdealer die de auto zelf heeft onderhouden is de onderzoeksplicht vaak eenvoudig. Moeilijker wordt het wanneer de verkopende partij een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dit het geval is, dan kan je een aankoopkeuring laten doen. Achteraf klagen is dan mogelijk. Bij een aankoopkeuring laat u de auto grondig inspecteren door een expert, waarna u (afhankelijk van de uitslag) kunt besluiten tot het kopen van de auto.

Aandachtspunten en tips bij het kopen van een tweedehands auto/occasion

Om jezelf te verzekeren van de aankoop van een kwalitatief goede auto, is het raadzaam om de onderzoeksplicht zeer letterlijk te nemen. Neem ruim de tijd om het voertuig aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen. Let hierbij vooral op de volgende zaken:

Eerste indruk

De eerste indruk is belangrijk. Als je geen goede eerste indruk hebt van de auto en/of de verkoper, dan is dat meestal geen goed voorteken. De eerste indruk is in dit geval de advertentie en het contact met de verkopende partij. Daarna ga je de auto bekijken en is de staat van de lak en de netheid van het interieur het eerste wat je opvalt. Kijk dus vooral goed en neem de tijd.

Algehele staat van carrosserie en interieur

Zit de auto nog 'strak in de lak'? Let op afbladderende verf, kleurverschil in de lak (kan overgespoten zijn i.v.m een schade) roest (vooral bij de dorpels), krassen, deuken, etc. Ruikt het interieur nog fris, en is de bekleding schoon. Haal ook de vloermatten uit de auto om te kijken naar vocht en/of schimmel. Doe hetzelfde met het reservewiel en kijk of de ruimte vrij is van vocht en roest. Deze ruimtes vormen het laagste punt van de auto en dus zal vocht zich hier gemakkelijk ophopen. Kijk verder onder de motorkap of er sprake is van olie lekkage en 'zweet' plekken van vloeistoffen.

Altijd een proefrit maken in een tweedehands auto/occasion!
Het maken van een proefrit is natuurlijk noodzaak bij de aanschaf van een tweedehands auto. Echter, dit is meer dan 'alleen een stukje rijden'. Dit is je kans om de auto van top tot teen te leren kennen. Start de auto goed, blijft hij mooi stationair lopen, zijn er geen brandende storingslampjes en is de bestuurdersstoel niet uitgezakt? Een goed begin. Test nu de acceleratie, de wegligging bij verschillende snelheden, de vering en natuurlijk de versnellingsbak die vloeiend en zonder vreemde geluiden zijn werk moet doen. Als de auto airco heeft, test dan of deze goed op temperatuur komt, zowel koud als warm. Daarnaast is het belangrijk om te testen of de auto goed rechtuit blijft rijden als je je handen losjes op het stuur legt. Test dit ook tijdens het remmen. Als de auto scheef trekt dan moeten vaak de wielen opnieuw uitgelijnd worden, of is er onderhoud nodig aan het remsysteem. Kijk tot slot ook of de overige functies, zoals bijv. de elektrisch ramen, spiegels en/of navigatie goed werken.

Onderhoud
Van een goed onderhouden auto heb je veel langer plezier, en het is bovendien veiliger. Voor iedere auto wordt het onderhoud bijgehouden en gedocumenteerd. Kijk dus of alle papieren aanwezig zijn en of de auto alle onderhoudsbeurten op tijd heeft gekregen en welke reparaties hebben plaatsgevonden. Als je de auto een distributieriem heeft, kijk dan wanneer deze is vervangen. Dit is een prijzig onderdeel, dus als deze nog niet is vervangen en dat op korte termijn wel moet, kan natuurlijk een korting op de aankoopprijs worden voorgesteld. Hetzelfde geldt voor de banden. Zijn ze alle vier van dezelfde soort, geen beschadigingen en nog voldoende profiel? Dan kan er vaak nog duizenden kilometers mee gereden worden, wat je op de korte termijn kosten scheelt.

NAP, Nationale Auto Pas

Tot slot is het aan te raden een NAP (Nationale Auto Pas) check te laten doen wat betreft de kilometerstand. Het gebeurd helaas regelmatig dat auto's worden verkocht met een foutieve kilometerstand. De kilometerstand wordt dan teruggedraaid, met problemen en kosten tot gevolg. De auto heeft namelijk in werkelijkheid meer gereden dan jou wordt verteld. Daarom is het belangrijk om je aankoop te doen bij een kwalitatief goede en betrouwbare garage, en de NAP check te laten doen. Dan heb je meer zekerheid.
© 2013 - 2017 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tweedehands auto kopenTweedehands auto kopenEen tweedehands auto kopen is niet moeilijk en zo gebeurd, echter bij het kopen van een goede tweedehands auto komt erva…
Kooptips voor een tweedehands autoKooptips voor een tweedehands autoWanneer u een auto gaat kopen heeft u de keuze om dit particulier tedoen of bij een bedrijf. Heeft u geen verstand van a…
Auto kopen online: Snel en goedkoop een auto via InternetTegenwoordig is het veel gemakkelijker dan voorheen om snel en tegen een scherpe aankoopprijs een auto te kopen op Inter…
Auto nieuw kopen en volledig afrijden?Een auto is duur in aanschaf en in onderhoud. Eigenlijk wilt u zo weinig mogelijk uitgeven aan een auto, maar het moet n…
Auto occasions, waar moet u op letten?Auto occasions, waar moet u op letten?Tweedehands auto kopen, waar moet u op letten? Als u een occasion gaat kopen is het belangrijk dat u een goede auto koop…
Bronnen en referenties
  • Lathouwers
  • Autotrader
  • Bovag
  • Autopas
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Een tweedehands auto/occasion kopen: let goed op!"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!