InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Leasen van een auto

Leasen van een auto

Leasen van een auto Met het leasen van een motorrijtuig wordt er verschil gemaakt tussen de hoofdvormen 'operational lease' en 'financial lease'. Zoals men bij huren een huurder en verhuurder heeft, heeft men bij autolease een persoon of bedrijf die de auto least en de leasemaatschappij. Het leasen van een auto is attractief omdat er geen investering gedaan hoeft te worden en er maandelijks maar één nota is voor alle onkosten.

De leasemarkt van Nederland

De leasemarkt maakt al jaren een groei mee. Deze toename wordt gevoed door een krachtig economisch klimaat en blijvende goede economische verwachtingen. De Nederlandse leasemarkt is een van de meest volgroeide leasemarkten in de Wereld. Meer dan 50% van nieuwe zakelijk verkochte wagens wordt via ons land geleast. Hierbij is full-operational lease de sterkst gebruikte variatie. Als gevolg van de volwassenheid van de Nederlandse leasemarkt, is er sprake van veel consolidatie. In toenemende mate is er echter ook sprake van dealerlease initiatieven, waarbij grotere regionale autodealers hun eigen leasetak ontwikkelen.
Een in overvloed voorkomende vorm van autoleasing is 'shortlease'. Bij shortlease least men een motorrijtuig niet voor de vaste drie of vier jaar, maar voor een minder lange tijd, doorgaans vanaf één maand. Feitelijk is shortlease vrijwel gelijk aan autohuur. Je krijgt de wagen ter beschikking voor een korte tijd en betaalt voor de periode dat de wagen gebruikt wordt. Afschrijvingen, btw , verzekering van de auto, herstel, onderhoud, wielen, etc., zitten in de prijs verwerkt.

Bron: Macieklew, RgbstockBron: Macieklew, Rgbstock

Lopende contracten overnemen?

Naast het leasen van nieuwe motorrijtuigen is het aannemen van lopende leasecontracten een alsmaar meer voorkomende toepassing. Je hebt als zelfstandige een leaseauto over waar nog een hoeveelheid maanden contractduur op zit. Een overeenkomst afkopen kost ongeveer € 4.500,-. Om deze onkosten te mijden, kan een afnemer van de leasemaatschappij zijn verbintenis over laten nemen. Zodra er iemand anders is gevonden die het contract wil overnemen, kan het contract overgezet worden op de naam van de nieuwe belanghebbende en kan de overeenkomst doorgezet worden. De oude partij hoeft geen afkoopsom aan de leasemaatschappij te voldoen.

Bron: Vierdrie, RgbstockBron: Vierdrie, Rgbstock

Het leasen van occasions

De grote autodealers uit de regio met een afzonderlijke leasetak maken hedendaags occasionlease denkbaar. Dit houdt concreet in dat een jonge occasion of ex-lease wagen een tweede periode ingaat. Gewoonlijk betreft het auto’s van een jonge leeftijd die eigenlijk nog niet helemaal ingereden zijn. De netto-leaseprijzen zijn gering te behouden, omdat er op deze wagens al is afgeschreven. Voor motorrijtuigen geldt, dat de grootste afschrijving in het eerste periode gebeurt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.opzijnbest.nl
  • www.leaselimited.nl
  • www.zuinigeleaseauto.nl
  • Afbeelding bron 1: Macieklew, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Vierdrie, Rgbstock

Reageer op het artikel "Leasen van een auto"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 31-12-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!