Nieuwe auto kopen - Prijs en afleveringskosten
Nieuwprijzen of aanbiedingen van auto's in advertenties! Wat zijn de extra kosten waar u op moet rekenen? Halen we als consument voordeel of worden we "bedrogen" bij de aankoop van een nieuwe personenauto? De dealers lokken ons de autoshowroom in met reclamekreten als "uitgestelde betaling", "50/50 deals", "extra garantie", "rentevrije leningen" enzovoort. Dit klinkt allemaal mooi, maar wat levert het u als consument nu helemaal als voordeel op. Door afleveringskosten en extra accessoires, kan de auto van uw keuze zomaar 25% duurder uitvallen. Argumenten die aangeven dat de prijs die u voor een nieuwe auto uiteindelijk betaalt honderden tot duizenden Euro's hoger uit zou kunnen vallen.
De prijs van een nieuwe auto bij de autodealer
De prijs van de nieuwe auto waarmee u naar de showroom wordt gelokt zijn altijd "vanaf" prijzen of consumenten prijzen van basismodellen die vaak niet, of slechts met vertraging, geleverd kunnen worden. Het betreffen dan kale uitvoeringen waar op z'n minst nog de registratiekosten en de afleveringskosten bij opgeteld moeten worden. Dit maakt dat de aankoopprijs van de auto van uw keuze altijd honderden Euro's duurder uitvalt dan wat de wervende teksten beloven. De kleine lettertjes geven soms wat meer informatie, maar de condities zijn vaak zonder vergrootglas niet of nauwelijks te lezen (als ze al gelezen worden).
Een auto-importeur spreekt
Ooit heb ik een importeur eens horen verhalen over het feit dat hij nieuwe auto's graag voor "rijklaarkosten" via de dealer zou willen aanbieden, om zo de consument duidelijkheid te geven én om zodoende vergelijken van modellen en merken onderling te vergemakkelijken. Het argument van de bewuste importeur om dit niet te doen was dat hij zich met het bewuste merk uit de markt zou prijzen, omdat andere importeurs of dealers dit ook niet doen. Als dat wat een ander doet of laat het argument is, zal er nooit verandering plaatsvinden. Iemand moet de eerste zijn en kan zich hiermee -bij een goede reclamevoering- misschien juist wel in positieve zin onderscheiden van de andere autofabrikanten of autodealers.
50/50 deal of uitgestelde betaling op de aankoop van de auto
Het kopen van een nieuwe auto is voor de gemiddelde particulier vaak eerder een emotionele dan een rationele beslissing. Stel uzelf de vraag of u ook een nieuwe auto gekocht zou hebben als een dergelijke "aanbieding" niet zou gelden? Een uitgestelde betaling lijkt misschien aantrekkelijk, maar met de huidige lage rentestand praat u over een voordeel op jaarbasis dat waarschijnlijk een stuk lager uit zal vallen dan wat u hoopte op het moment dat u de koopovereenkomst afsloot. Rustig rekenen en een korting voor contante betaling of extra accessoires bedingen kan u vaak meer opleveren dan het geringe rentevoordeel van een uitgestelde betaling.
Kosten rijklaar maken van een auto
Dat wat onder kosten rijklaar maken wordt verstaan is vaak een schemergebied en kan tot behoorlijke -niet ingecalculeerde- prijsverhogingen leiden. De verwijderingsbijdrage (45 euro inclusief BTW) en de ten naam stelling zijn onvermijdelijke kosten (plusminus 60 euro inclusief kentekenplaten), evenals een (volle) tank brandstof. Een kleine 200 euro zou dan redelijk zijn. Dat uw nieuwe auto er gelikt bij staat, is toch wel het minste wat u mag verwachten; het bosje bloemen bij aflevering van uw nieuwe auto kan de dealer de kop niet kosten.
Extra uitgaven/accessoires bij een nieuwe auto
Als de nieuwe auto is te bestellen in een basiskleur die niet uit een metallic lak bestaat, dan zijn hier geen extra uitgaven aan verbonden. Vaak zal er echter voor een metallic lak gekozen worden, wat de prijs al snel met een euro of vierhonderd opdrijft.
Een eenvoudige autoradio/CD speler zal voor velen ook geen overbodige luxe zijn. Kosten: gemiddeld 300 euro voor een eenvoudige uitvoering "af fabriek". Over de absolute noodzaak voor een airco, valt te discussiëren, maar velen zullen een airco toch op hun verlanglijstje hebben staan; kosten: plusminus 600 euro.
Enkele prijsvoorbeelden personenauto's uit het A-segment
* extra's inclusief BTW en BPM
* voor sommige basismodellen zijn de extra's niet verkrijgbaar en bent u automatisch aangewezen op een duurdere uitvoering
Te betalen / Consumentenprijs in Euro's bij aankoop van uw nieuwe auto |
Merk/model | "Vanaf prijs" | Rijklaarkosten | Metallic lak | Radio / CD | Airco | Te betalen | Plus in % |
Volkswagen Up | 8.490 | * 791 | 390 | 315 | 475 | 10.461 | 25 |
Fiat Panda | 9.290 | 630 | 336 | 210 | 672 | 11.138 | 20 |
Toyota Aygo | 7.990 | * 661 | 525 | 425 | 725 | 10.326 | 29 |
* Vergelijkbare afleveringskosten:
Skoda Citigo (Volkswagen Up) € 647
Peugeot 107 (Toyota Aygo) € 625