Rijexamen: Veelgemaakte fouten

Rijexamen: Veelgemaakte fouten Eindelijk is het dan zo ver, je mag afrijden! Maar wat kun je nu eigenlijk verwachten op een rijexamen? Wat zijn puntjes waar je op kunt letten? Wat moet je doen wanneer je zo zenuwachtig bent dat je niet meer helder kunt nadenken? In een aantal artikelen zullen deze onderwerpen besproken worden. Deze keer: Tips over veelgemaakte fouten.

1. Kijkgedrag

Rij-instructeurs lijken er maar niet over op te houden: kijkgedrag. Het lijkt wel het belangrijkste wat er is. En in zekere zin is het dat absoluut. Vaak denken leerlingen dat ze hun examinator overdreven moeten laten zien dat ze goed kijken. Dit is echter niet nodig. De examinator ziet het wel als je gewoon kijkt. Te lang achterom kijken is gevaarlijk, doe dit dus niet.

Veel leerlingen kijken nog niet ver genoeg naar voren. Ze kijken vaak maar enkele meters vooruit, mede door een gebrek aan rijervaring. Probeer je zelf aan te leren verder naar voren te kijken zodat je de situatie tijdig goed inschat. Zo kun je een eventueel probleem tijdig oplossen door je rijgedrag er op aan te passen.

Kijk niet te kort

Zoals eerder gezegd is te lang kijken ook gevaarlijk, maar kijk ook weer niet te kort. Je hersens hebben er enkele seconden voor nodig om de beelden te verwerken. Kijk dus niet in een flits naar je spiegel, maar laat het beeld tot je doordringen.

2. Snelheid

Focus je niet te veel op de snelheid. Rijd vlot door wanneer dit mogelijk is. Pas je snelheid aan de situatie aan. Wanneer dit kan is goed om de maximale snelheid te rijden. Doe dit echter alleen wanneer de situatie dit toelaat! Zorg er voor dat je ruime tijd van te voren afremt voordat je een kruising nadert. Vaak rijden leerlingen te snel op een kruising aan. Ook rijden ze vaak te snel door bochten heen. Alleen door voldoende lessen te nemen leer je inschatten wat de juiste manier hiervoor is.

3. Inschattingsvermogen

Leerlingen vinden het vaak moeilijk om in te schatten hoe breed en lang de auto is, wat resulteert in te dicht rijden langs de kant van de weg of obstakels. Ook met het parkeren kan dit nog wel eens misgaan. Neem daarom voldoende ruimte. Wanneer je een obstakel moet inhalen, neem dan van tevoren voldoende ruimte en ga er met een ruime bocht omheen. Kijk van te voren goed in je spiegels. Aan de andere kant moet je ook door de berm kunnen rijden wanneer je je op een smalle weg bevindt en je een tegenligger moet passeren. Rem dermate af bij zo’n situatie en rijd langzaam een stukje door de berm als deze dat toelaat.

4. Besluitvaardig rijgedrag

Laat een ander duidelijk zien dat jij de verkeerssituatie in de hand hebt en de verkeersregels kent. Twijfel niet bij het nemen van voorrang en het verlenen van voorrang. Ook hierbij is vooruitkijken essentieel. Wanneer je vooruitkijkt zie je de verkeerssituatie van tevoren, en je kunt vast bedenken wie er voorrang heeft. Als je dit op het allerlaatste moment doet ontstaat er aarzeling.

5. Rijden op de snelweg

Het in- en uitvoegen blijft een moeilijk punt voor veel bestuurders. De kunst is je snelheid aan te passen aan de rest van het verkeer. Meestal hamert de rij-instructeur erop dat je zoveel mogelijk snelheid moet zien te maken. Pas je snelheid echter wel aan de rest van het verkeer aan. Wanneer je achter een vrachtwagen invoegt, kun je nou eenmaal niet 120 km p/u rijden.

Begin met kijken al voordat je de invoegstrook oprijdt. Kijk hoeveel verkeer er is, of je al ergens een gaatje ziet, of er veel vrachtwagens rijden, etc. Denk eraan dat de auto niet alvast naar links zwenkt wanneer je nog aan het kijken bent. Vaak gaat het stuur automatisch al naar links wanneer je in je spiegel kijkt of je kunt invoegen. Benut de hele strook om op snelheid te komen, kijk goed in je spiegels en voeg in. Het uitvoegen gaat eigenlijk volgens dezelfde regels. Denk er aan dat je past afremt als je op de uitvoegstrook rijdt en niet van te voren, om de andere bestuurders niet te hinderen.

Lees verder

© 2008 - 2024 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Tips om te slagen voor het rij-examen bij het CBRTips om te slagen voor het rij-examen bij het CBRWat zijn de veel voorkomende fouten bij het rijexamen voor je rijbewijs B en hoe doe je het goed? Als het goed is doe je…
Zenuwen voor rijexamen autoZenuwen voor rijexamen autoWanneer je rijexamen voor de auto doet, kan je aardig zenuwachtig zijn. Klachten als zweten, trillen, misselijkheid, bui…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…

Belang van kijken bij auto rijdenBelang van kijken bij auto rijdenBelang van het zien, kijken en waarnemen in het verkeer. Dat de ogen en het goed zien voor de verkeersveiligheid, bij de…
Nationaal verkeersexamen - Theorie voor je rijbewijsNationaal verkeersexamen - Theorie voor je rijbewijsHet Nationaal Verkeersexamen. Dat het met de theoretische kennis van de verkeersregels niet al te best gesteld is, bewij…
Papillon (75 artikelen)
Laatste update: 30-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.