InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillen

Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillen

Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillen Wat is het verschil tussen een beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs? In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt is het puntenrijbewijs anders dan het beginnersrijbewijs. Het beginnersrijbewijs geldt voor iedereen die voor het eerst zijn of haar rijbewijs haalt; de beginnende bestuurders. Het puntenrijbewijs geldt voor iedere bestuurder die onder invloed van (te veel) aan alcohol aan het verkeer deelneemt. Wat geldt voor het niet naleven van de regels, verbonden aan het beginnersrijbewijs en het puntenrijbewijs?

Beginnend bestuurder - beginnersrijbewijs: ingevoerd 30 maart 2002

De maatregel beginnend bestuurder is voor iedere beginnende bestuurder -ongeacht de leeftijd- ingevoerd om het ongevalsrisico te verminderen. Vooral voor beginnende bestuurders in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar is de kans betrokken te zijn bij een ongeval groter door gebrek aan ervaring. Deze leeftijdsgroep vormt minder dan 10 procent van de bestuurders op de weg (8,5%), maar zijn voor bijna 20 procent (19%) verantwoordelijk voor zowel het aantal ongevallen met dodelijke afloop, als het aantal ziekenhuisopnamen.

Ieder persoon die voor het eerst zijn of haar rijbewijs haalt is beginnend bestuurder vanaf de datum van afgifte (dus niet het behalen) van het eerste rijbewijs. Dit kan dus het rijbewijs AM (brommer, scooter) zijn, of een ander rijbewijs, zoals bijvoorbeeld het rijbewijs-B voor de personenauto. Bij het behalen van meerdere rijbewijzen geldt dan de datum van afgifte van het eerste rijbewijs dat u behaalt heeft als ‘startdatum’ voor het beginnersrijbewijs.

Duur van het beginnersrijbewijs

In principe bent u vijf jaar ná de afgifte van het rijbewijs géén beginnend bestuurder meer; de regeling vervalt automatisch, daar hoeft u niets voor te doen, het rijbewijs blijft gewoon de geldigheid behouden die ook voor andere bestuurders gelden.
Uitzondering: voor 16- en 17- jarigen geldt een periode van 7 jaar na het behalen van het rijbewijs AM (brommer, bromscooter, snorfiets). Ook voor deelnemers aan de proef "2toDrive"/het begeleid rijden geldt een periode van 7 jaar als zij op hun 17-de het rijbewijs-B halen. Eind 2017 wordt de periode als beginnend bestuurder voor personen die via 2toDrive geslaagd zijn, teruggebracht tot 5 jaar.

Geldigheidsduur van het rijbewijs

Een behaald rijbewijs behoudt de geldigheid, maar moet wel iedere 10 jaar vernieuwd worden (inclusief de periode voor het beginnersrijbewijs). In tegenstelling tot wat vroeger het geval was, verloopt het rijbewijs -na 10 jaar- niet meer en kunt u bij de gemeente, ook als de datum op het rijbewijs verlopen is, het rijbewijs laten vernieuwen, zonder opnieuw bij het CBR af te moeten rijden. Alleen als het rijbewijs voor 1 juli 1985 is verlopen, moet u opnieuw afrijden bij het CBR en wordt u de eerste 5 jaar weer gezien als beginnend bestuurder, alsof u voor het eerst het rijbewijs hebt gehaald.

Sancties voor een beginnend bestuurder

Bepaalde verkeersovertredingen zullen -na constateren én staande houding door de politie of het bevoegd gezag- worden geregistreerd bij het OM (Openbaar Ministerie). De overtreding moet wel persoonlijk zijn vastgesteld (staande houding) door een agent of het bevoegd gezag die u heeft aangehouden. Het signaleren van een overtreding op alleen het kenteken is niet genoeg. Men moet dus werkelijk vast kunnen stellen dat u op het moment van het plegen van de verkeersovertreding de bestuurder bent.

Schorsing van het rijbewijs

Bij 2 zware overtredingen binnen een periode van 5 jaar, volgt schorsing van het rijbewijs. Bij schorsing van het rijbewijs van een beginnend bestuurder, moet de bestuurder opnieuw een rijproef én een theorieproef afleggen bij het CBR. Dit is géén examen, maar een proef waarin de theoretische kennis en de rijvaardigheden worden getest. Zakt u voor deze proef, of weigert u aan de proef mee te werken, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet er opnieuw rij-examen worden afgelegd bij het CBR.

Overtredingen beginnend bestuurder

De volgende zware overtredingen leiden tot een registratie bij het OM.
  • Bumperkleven met een hoge snelheid
  • Ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 40 kilometer per uur te hard op autosnelwegen en meer dan 30 kilometer per uur te hard op andere wegen)
  • Het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer (artikel 5 Wegenverkeerswet 1994, het zogenaamde “kapstokartikel”)
  • Het veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door onjuist opvolgen van de verkeersregels
  • Het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel

Het puntenrijbewijs: ingevoerd 1 juni 2011

Het puntenrijbewijs geldt voor iedere bestuurder -zowel de beginnende als ervaren bestuurders- die een voertuig onder invloed van alcohol besturen waarvoor een rijbewijs vereist is. Als u als ‘rijbewijsbezitter’ binnen 5 jaar 2 keer door de rechter wordt veroordeeld voor het rijden onder invloed van alcohol, bent u het rijbewijs kwijt. Bij de tweede overtreding moet het promillage dan wel meer dan 1,3 promille zijn.

Alcoholonderzoek

Na staande houding bent u verplicht aan een blaastest mee te werken. Een alcoholonderzoek bestaat uit een blaastest, al dan niet gevolgd door een ademanalyse op het politiebureau. Eventueel kan nog een bloedproef of urinetest volgen. Als u weigert om mee te werken aan het alcoholonderzoek, wordt uw rijbewijs ook ongeldig verklaard.

Alcohol in het verkeer

Voor misbruik van alcohol in het verkeer geldt voor beginnende bestuurders een maximum 0,2 promille (ongeveer één standaardglas alcohol).

Rijexamen na ongeldig verklaren van het rijbewijs

Het rijbewijs wordt ongeldig verklaard. Dit gaat dus veel verder dan een ontzegging van de rijbevoegdheid. Bij een ontzegging krijgt men na afloop van de maatregel het rijbewijs automatisch terug. Na een ongeldigverklaring verliest het rijbewijs zijn geldigheid definitief en moet bij het CBR een volledig nieuw rij-examen worden afgelegd (zowel theorie- als praktijkexamen)
Los van de ongeldig verklaring van het rijbewijs kan er een sanctie of straf volgen. Een boete of -in ernstige gevallen- een gevangenisstraf kan het gevolg zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?Sinds 2002 is het Puntenrijbewijs, ook wel Beginnersrijbewijs ingevoerd. Dit houdt in dat je de eerste vijf jaar dat je…
Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsHet beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsMensen die na of op 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald hebben een beginnersrijbewijs. Maar wat betekent het om e…
Het autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarHet autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarTegenwoordig mogen jongeren vanaf 17 jaar al beginnen met het nemen van rijlessen en al zelfstandig de weg op met 17 jaa…
Rijbewijs vanaf 17 jaarRijbewijs vanaf 17 jaarVanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren v…
Verkeer - Hoogte Boetes - Bezwaar indienenVerkeer - Hoogte Boetes - Bezwaar indienenVerkeer - Verkeersboetes. Daar waar er overtredingen begaan worden, of misbruik gemaakt wordt van alcohol en drugs in he…
Bronnen en referenties
  • Openbaar ministerie
  • CBR
  • 2toDrive
  • Autorij-instructie.nl

Reageer op het artikel "Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillen"

Reacties

Pat, 06-03-2017 15:28 #2
Dochter vandaag aangehouden met 51 km te hard rijden. Zij is 19 en niet eerder bekeurd. Het was een weg buiten de bebouwde kom waar het 60 km was. Wat kan zij verwachten? Rijbewijs is ingevorderd. Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Pat,

Het is niet goed in te schatten wat de consequenties zijn; het OM beslist omdat het een ernstige overtreding betreft.
Wat in haar voordeel spreekt is dat het haar eerste overtreding betreft.
Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/welke-strafbare-feiten-tellen-mee-voor-het-beginnersrijbewijs

Mvg - Sjaak

Sprenger, 10-11-2015 16:10 #1
Deze tekst klopt niet: Bij 3 zware overtredingen binnen een periode van 5 jaar, volgt schorsing van het rijbewijs. Ik heb een brief ontvangen van het arrondissementsparket dat bij 2 overtredingen het rijbewijs geschort wordt en het CBR een onderzoek gaat stellen. Reactie infoteur, 10-11-2015
Klopt inderdaad Sprenger.
Bedankt voor de correctie, zal het verbeteren.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 06-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Bekeuringen en Boetes
Reacties: 2
Schrijf mee!