InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?

Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?

Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet? Sinds 2002 is het Puntenrijbewijs, ook wel Beginnersrijbewijs ingevoerd. Dit houdt in dat je de eerste vijf jaar dat je op de weg bent, te maken hebt met strengere regels. Wanneer je een overtreding maakt op de weg, kan dit zorgen voor puntaftrek. Drie punten aftrek, wat je totaal aantal punten is, heeft als gevolg dat je rijbewijs geschorst wordt. Er volgt een rijvaardigheidsonderzoek waaruit moet blijken of je nog rijvaardig bent. Zo niet, dan wordt je rijbewijs ongeldig verklaard. Maar de vraag is: waar kun je al beginnende autorijder punten mee verliezen en wat is nog wel toegestaan?

Overtredingen waarmee je een punt kunt verliezen

  • Bumperkleven
  • Ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 kilometer per uur)
  • Veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer
  • Veroorzaken van materiële of lichamelijk letsel door onjuist naleven van de verkeersregels
  • Veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel

Hoe zit het dan met alcohol op achter het stuur?

Het drinken van alcohol en dan achter het stuur kruipen is geen reden voor puntenaftrek bij een beginnend autorijder, hoe vreemd dat ook klinkt. Wel heb je als beginnend rijder de kans dat je eerder naar een EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) wordt gestuurd. Het aantal promille wat in je bloed mag zitten wordt wel telkens omlaag gebracht. Zo ging het van 1,3 naar 0,8 promille en vanaf 2006 heb je al de kans met 0,2 promille het haasje te zijn, wat betekent dat je minder dan één glas alcohol mag nuttigen voordat je achter het stuur stapt. Kortom: je kunt beter niets drinken als je nog moet rijden.

Heeft dat puntenrijbewijs nou wel nut?

Nog maar pas geleden, begin juni 2009, verscheen er een artikel in het NRC Handelsblad waarin stond dat door de invoering van het puntenrijbewijs voor beginnende automobilisten, het aantal ernstige ongelukken onder hen niet was afgenomen vergeleken met de tijd dat het putentrijbewijs nog niet bestond. Ook andere kranten spraken hierover. Verder werd er niet in vermeld of het puntenrijbewijs van de baan gaat of dat hij blijft. Voorlopig zitten de beginnende automobilisten dus nog aan dit puntenrijbewijs vast.

Wat is nou de reden dat het puntenrijbewijs niet de vruchten afwerpt die men van tevoren had verwacht?

Nu blijkt dat slechts 20% van de strafpunten die worden gegeven geregistreerd wordt bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders. Dat is zeer weinig. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die al aan de 3 strafpunten hadden gezeten wanneer alles goed geregistreerd zou worden. Doordat dit niet gebeurt hebben zij hun rijbewijs nog steeds op zoek en zijn daarmee nog steeds een gevaar op de weg.

Mogelijke oplossing voor bovenstaand probleem

Sander de Rouwe, CDA-kamerlid, heeft de volgende oplossing aangedragen: registreer de ''verloren'' strafpunten alsnog. Deze moeten volgens hem worden opgezocht met het gevolg dat mensen achteraf alsnog aan de 3 strapunten kunnen komen en hun rijbewijs kwijt raken. Daarnaast vindt hij dat je bij het behalen van 2 strafpunten je rijbewijs al kwijt moet zijn als beginnend rijder.
© 2009 - 2019 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillenBeginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillenWat is het verschil tussen een beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs? In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt is…
Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsHet beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsMensen die na of op 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald hebben een beginnersrijbewijs. Maar wat betekent het om e…
Het autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarHet autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarTegenwoordig mogen jongeren vanaf 17 jaar al beginnen met het nemen van rijlessen en al zelfstandig de weg op met 17 jaa…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
Bronnen en referenties
  • http://www.onlinetheorieles.nl/puntenrijbewijs.html http://www.nrc.nl/binnenland/article2258472.ece/Puntenrijbewijs_blijkt_niet_effectief

Reageer op het artikel "Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 26-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!