InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Rijbewijs vanaf 17 jaar

Rijbewijs vanaf 17 jaar

Rijbewijs vanaf 17 jaar Vanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren van 17 jaar al een rijbewijs gaan halen. Vervolgens gaan ze na het behalen van het rijbewijs, onder begeleiding ervaring op doen. Er gebeuren veel ongelukken waarbij jongeren als chauffeur zijn betrokken. Om de verkeersveiligheid te verhogen krijgen de jongeren via dit experiment nog begeleiding nadat ze het rijbewijs gehaald hebben. In het buitenland is een dergelijke methode om jongeren te begeleiden al bewezen effectief. In Duitsland heeft deze methode geresulteerd in 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen. De jongeren blijken ook minder vaak te rijden onder invloed van drugs of drank. Uit onderzoek blijkt dat dit initiatief jaarlijks 16 doden in het verkeer kunnen worden voorkomen.

Hoe werkt 2toDrive?

Vanaf 16-jarige leeftijd mogen de jongeren beginnen met hun theorie en hun theorie-examen gaan halen. Daarna mogen ze vanaf het moment dat ze 16,5 jaar oud zijn, gaan beginnen met rijlessen. Na hun 17e verjaardag mogen ze examen gaan afleggen. Vanaf dat moment mogen ze deelnemen in het verkeer, onder begeleiding van een coach. De jonge bestuurder mag vijf personen aanwijzen die gaan fungeren als coach in het verkeer. Er wordt een begeleidingspas verstrekt waar de gegevens op staan van de jonger bestuurder en van de vijf begeleiders.

Op het moment dat de jonge bestuurder in een auto gaat rijden, moet één van de begeleiders in de auto zitten om eventueel te coachen. Nadat de bestuurder 18 jaar is geworden, is de begeleiding niet meer noodzakelijk.

Wie kan deelnemen aan dit experiment?

Jongeren die op het moment dat het experiment start nog geen 17 jaar zijn, kunnen deelnemen. Jongeren die voor die datum al 17 jaar zijn geworden, kunnen gelijk beginnen met rijlessen, maar kunnen pas examen doen nadat ze 18 jaar zijn geworden.

Hoe lang loopt het experiment?

Dit is afhankelijk van het resultaat en de animo dat er voor bestaat. Het gaat echter maximaal 6 jaar duren, met een tussentijdse evaluatie in 2015. Daarna wordt het systeem doorgevoerd of wordt het experiment afgeblazen en blijft het oude systeem gelden.

In eerste instantie een beginnersrijbewijs

In eerste instantie krijgt iedereen eerst een beginnersrijbewijs. Dit geldt niet alleen voor jongeren, maar voor iedereen die het rijbewijs heeft gehaald. Het enige verschil met het reguliere rijbewijs is dat de onervaren rijders strenger zullen worden aangepakt bij verkeersovertredingen. Hiermee wordt beoogd om de beginners te ontmoedigen om verkeersovertredingen te begaan door roekeloos gedrag.

Hoe lang houden beginnende rijders het beginnersrijbewijs?

De strenge regels blijven gelden gedurende de eerste 5 jaren na het behalen van het rijbewijs. Bij het behalen van meerdere categorien rijbewijzen, gaar het om de datum waarop het eerste rijbewijs is behaald.

Wat is een puntenrijbewijs?

Dit is een rijbewijs waar in Nederland vaker over gesproken is om in te voeren, maar is nog niet in gebruik in ons land. Dit rijbewijs zou gaan gelden voor alle bestuurders en is gericht op het ontmoedigen van het rijden onder invloed.

Voor meer informatie over het experiment kunt u terecht op 2todrive.nl.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 2todrive.nl

Reageer op het artikel "Rijbewijs vanaf 17 jaar"

Reactie

Coen, 19-06-2011 19:08 #1
Ze zijn weer zeer slecht bezig, maart 2010 werd het bromfiets rijbewijs al aangepakt en veranderd naar een praktijk les ondernabij de 400e en die jongeren die dat er voor overhadden horen 1 jaar later dat ze na een jaar voor hun auto rijbewijs kunnen. Ik vind dit niet goed geregeld.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!