InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Maximumsnelheid met de auto: volgens nieuwe regels CBR

Maximumsnelheid met de auto: volgens nieuwe regels CBR

In Nederland is het vaak erg onduidelijk welke maximumsnelheid geldt op de weg. Er bestaan basisregels, maar daar worden veel uitzonderingen op gemaakt. Het type weg en het totale gewicht van het voertuig bepaalt de maximale snelheid. Lees hier welke maximale snelheden gelden op welke wegen, hoe je deze wegen kunt herkennen en wat aandachtspunten zijn. Voorkom hoge snelheidsboetes, weet hoe hard je mag rijden!

Definities

In dit artikel wordt gesproken over de regelgeving betreft maximumsnelheid op de weg voor personenauto's, bestelauto's, kampeerauto's, driewielige motorvoertuigen en motorfietsen, allen met een totaal (wagen + lading) maximumgewicht van 3500 kg.

Binnen de bebouwde kom

De bebouwde kom wordt aangegeven met het bord H1: een blauw bord met een plaatsnaam aangegeven in witte letters. Binnen de bebouwde kom mag in principe 50 km/h gereden worden. Uitzonderingen gelden wanneer je een erf betreedt (aangegeven met het bord G5) of wanneer aangepaste snelheden aangegeven worden met het bord A1. In een woonwijk geldt een maximum snelheid van 15 km/h.

H1: Bebouwde komH1: Bebouwde kom
G5: erfG5: erf
A1: maximumsnelheidA1: maximumsnelheid

Buiten de bebouwde kom

In principe geldt er buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80 km/h, tenzij anders aangegeven met het bord A1 of de volgende situaties:

Erftoegangsweg buiten de bebouwde kom / Bron: Kelonios / Wikimedia CommonsErftoegangsweg buiten de bebouwde kom / Bron: Kelonios / Wikimedia Commons
Erftoegangsweg
Een erftoegangsweg is te herkennen aan een A1 bord met een maximumsnelheid van 60 km/h. Bovendien is een erftoegangsweg te herkennen aan de belijning van de weg: een onderbroken streep aan de linker- en rechterzijde van de rijbaan, of het ontbreken van alle soorten lijnen. De onderbroken strepen langs de kant van de weg geven aan dat weggebruikers kunnen afslaan, oversteken of de weg oprijden. Als de belijning helemaal weggehaald is, is het de bedoeling dat er voorzichtiger gereden wordt.

Aan deze wegen liggen vaak huizen en uitritten. Dat wil dus zeggen dat je voetgangers, fietsers, bromfietsers en landbouwverkeer tegen kunt komen.

Let op: op erftoegangswegen geldt alleen een maximumsnelheid van 60 km/h als dit is aangegeven met borden! Als dit niet het geval is mag er op de wegen 80 km/h gereden worden.

Gebiedsontsluitingsweg

Op deze wegen mag gewoon 80 km/h gereden worden. De weg is te herkennen aan een dubbele doorgetrokken streep in het midden, die weggebruikers er extra op attent maakt op het feit dat inhalen en keren op deze wegen gevaarlijk is. Ook is er aan beide zijden van de weg een onderbroken streep aangebracht, die dezelfde functie heeft als bij een erftoegangsweg.

Autoweg

Op een autoweg mag 100 km/h gereden worden zonder aanhangwagens. Als de auto een aanhangwagen vervoert met een totaal gewicht (auto + aanhangwagen + lading) kleiner dan 3500 kg, is de maximumsnelheid 90 km/h. Als de auto een aanhangwagen vervoert met een totaal gewicht groter dan 3500 kg is de maximumsnelheid 80 km/h.

Uitzondering geldt wanneer er met een A1 bord een lagere maximumsnelheid aangegeven wordt.

Op deze wegen komen geen fietsers, bromfietsers, landbouwverkeer of ander verkeer met een lagere snelheid dan 50 km/h.

Een autoweg is aangegeven met het bord G3 en op sommige plaatsen in Nederland is een autoweg ook te herkennen aan de belijning: een doorgetrokken streep aan beide kanten van de weg, een dubbele doorgetrokken streep in het midden van de weg waarvan het vlak binnen de doorgetrokken strepen gevuld is met groen. Het groene vlak kan ook bestaan uit een berm met gras. Deze wegen worden ook wel stroomwegen genoemd. Deze belijning is nog niet overal in het land toegepast!

G3: autowegG3: autoweg
Belijning autoweg / Bron: M. Minderhoud / Wikimedia CommonsBelijning autoweg / Bron: M. Minderhoud / Wikimedia Commons
Autosnelweg
Zonder aanhangwagen
Een autosnelweg is aangegeven met het bord G1.

Op een autosnelweg mag 120 km/h gereden worden, maar op veel trajecten geldt een maximumsnelheid van 100 km/h. Als dit het geval is, moet dit altijd aangegeven worden met een A1 bord. Vaak is een 100 km/h zone aangegeven bij de hectometerpaaltjes. Op een aantal trajecten mag 130 km/h gereden worden. Deze trajecten worden aangegeven met een A1 bord en een bord waar aangegeven staat dat hier een verhoogd limiet geldt. Verder gelden er op sommige autosnelwegen ook 80 km/h zones, aangegeven met een A1 bord.

Een autosnelweg is alleen toegankelijk voor verkeer met een minimale snelheid van 60 km/h. Fietsers, bromfietsers en landbouwverkeer mag deze wegen niet betreden.

G1: autosnelwegG1: autosnelweg
Hectometerpaaltje met snelheidslimiet / Bron: P4b / Wikimedia CommonsHectometerpaaltje met snelheidslimiet / Bron: P4b / Wikimedia Commons

Met aanhangwagen
Als de auto een aanhangwagen trekt met een totaal gewicht (auto + aanhangwagen + lading) van 3500 kg, geldt een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij er met A1 borden is aangegeven dat de maximumsnelheid op de desbetreffende weg lager is. Als de auto een aanhangwagen trekt met een totaal gewicht groter dan 3500 kg, geldt een maximumsnelheid van 80 km/h, tenzij er met A1 borden is aangegeven dat de maximumsnelheid op de desbetreffende weg lager is.
© 2012 - 2017 Panda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maximum snelheden in het verkeerMaximum snelheden in het verkeerIeder voortuig moet een andere snelheid hanteren om de veiligheid zoveel mogelijk te kunnen garanderen. Tevens is er ver…
Boetes snelheidsovertredingen - te hard rijden 2017Boetes snelheidsovertredingen - te hard rijden 2017Hoogte van de boetes bij te hard rijden of overschrijding van de maximum toegestane snelheid met de personenauto in Nede…
Snelheidslimieten caravan in het buitenlandSnelheidslimieten caravan in het buitenlandIn Nederland zijn de snelheidslimieten bekend bij de Nederlanders. Zodra u in het buitenland gaat rijden, moet u zich aa…
Verkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandVerkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandIedereen kent wel de flitspalen of de verdekt opgestelde surveillance auto's met camera's langs de autowegen in Nederlan…
Autosnelwegen - Maximumsnelheid 100, 120 of 130 km. per uur?Autosnelwegen - Maximumsnelheid 100, 120 of 130 km. per uur?Er heerst veel verwarring over de te rijden maximumsnelheid op de Nederlandse wegen. Ter ontlasting van het milieu, het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maximumsnelheid met de auto: volgens nieuwe regels CBR"

Reacties

Marieke, 20-04-2017 20:59 #3
Ik ben op zoek naar bepalingen/regelgeving omtrent de maximumsnelheid voor zandwegen. Wij wonen langs een zandweggetje waar eigenlijk alleen voetgangers, ruiters, en mountainbikers langs komen. Af en toe een auto, die dan naar de nooduitgang van het nabijgelegen vakantiepark rijdt. Wie kan mij helpen?
vriendelijke groet, Marieke Mast

Peters J., 28-04-2013 20:49 #2
Volgens mij is het onjuist als op een erf toegangsweg welke niet is belijnd dan wel is voorzien van de onderbroken strepen aan de linker- en rechterzijde van de rijbaan, er een andere maximale snelheid dan 60 km/h gereden mag worden als betreffende weg niet is voorzien van verkeersbord A1 60 km/h en/of zône 60 km/h borden.
Naar mijn bescheiden mening gaan belijningen de functie van max snelheden vk-borden overnemen, maar de vraag is wat de geplande realisatie datum is.

Coen Sleddering, 16-08-2012 15:10 #1
Verkeersregels worden niet gemaakt door CBR, maar door de overheid tw het ministerie van IenM. CBR is het examenbureau voor rijbewijzen en toetsen oa de kennis van de verkeersregels bij de kandidaat bestuurders. Reactie infoteur, 16-08-2012
Ja, uit het theorieboek van het CBR heb ik de informatie gehaald.

Infoteur: Panda
Gepubliceerd: 15-08-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 3
Schrijf mee!