Oldtimer bromfiets: kenteken aanvragen
Een kenteken aanvragen voor een oldtimer bromfiets gaat niet altijd van een leien dakje. Hier volgen een aantal eisen waar u in elk geval aan moet voldoen en wat tips die u misschien wat verder kunnen helpen.
Bromfietsen zijn kentekenplichtig
Alle bromfietsen, scooters en snorfietsen in Nederland moeten
verplicht een
kentekenbewijs en
kentekenplaat hebben.
Tot 31 oktober 2006 was er de mogelijkheid om uw bromfiets of scooter bij de vakhandel te laten
schouwen. Dit hield in dat de bromfiets gekeurd werd door de vakhandel. Heeft u dit om wat voor reden dan ook niet gedaan, dan zult u nu een kenteken moeten aanvragen via de R.D.W. (
Rijksdienst voor het Wegverkeer). De brommer zal nu eerst goedgekeurd moeten worden, maar de eisen zijn zeker niet altijd even duidelijk. Althans zeker bij oldtimers, is het bij elke bromfiets weer de vraag, of alles volgens het RDW-boekje is. Een vervelend detail is, dat lang
niet alles in het
boekje staat beschreven.
De technische eisen waaraan elke bromfiets moet voldoen
Een bromfiets moet technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement voldoen, voordat de RDW hiervoor een kenteken verstrekt. Hier volgen de belangrijkste aspecten:
- De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen. De meting gebeurt op een snelheids meetbank
- De geluidsproductie mag de waarde, die in de typegoedkeuring is vastgelegd, niet overschrijden. De uitlaat, de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
- De remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld.
- Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
- Banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.
- Verlichting
- 1 of 2 achterlichten, kleur: rood
- 1 retro reflector aan de achterzijde, kleur: rood en niet driehoekig
- 1 of 2 dimlichten, wit of geel
- Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, geldt naast bovenstaande verlichting:
- 1 of 2 remlichten, kleur: rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/h.)
- Kentekenplaatverlichting, wit
- Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, dan moet deze ook zijn voorzien van een linker buitenspiegel en een snelheidsmeter die in het donker afleesbaar is.
Het framenummer
het
framenummer van een brommer moet goed
leesbaar ingeslagen zijn. Deze regel was ook vroeger al van toepassing.
Indien het framenummer niet goed leesbaar is bij de keuring, dan zal de RDW proberen via de importeurgegevens alsnog het correcte framenummer te achterhalen. Uiteraard geldt dat hoe meer letters en cijfers te achterhalen zijn, hoe groter de kans is om dit nummer te reconstrueren. Als dit gelukt is zal het nummer gedeeltelijk opnieuw ingeslagen moeten worden bij een RDW keuringsstation. Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden. Als het framenummer
niet te achterhalen is, of er is duidelijk mee geknoeid, krijgt u volgens de wet
geen kenteken en zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een ander frame met deugdelijk framenummer en alles om te bouwen.
Typegoedkeuring
Oldtimer bromfietsen, die een bouwjaar van voor 1 januari 1974 hebben, moeten voor de kentekenregistratie ook een
typegoedkeuring hebben. Alle bromfietsen moeten dus aan een Nederlandse of Europese typegoedkeuring gekoppeld kunnen worden. Van sommige oldtimer bromfietsen is deze echter niet meer te achterhalen. In deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt én dat het voertuig aan de definitie van bromfiets voldoet, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs. Het bouwjaar kan blijken uit een verklaring die is afgeven door de
importeur of fabrikant, een
aankoop nota,
officiële fabricagelijsten, uit het
framenummer of een verklaring afgegeven door de
FEHAC. Neem dus zoveel mogelijk documentatie mee als u kunt vinden.
Heeft het voertuig
geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring én is het voertuig
niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. De herkomst van het voertuig moet aangetoond kunnen worden door een aankoopnota of dergelijke. Tevens moet het voertuig voldoen aan de Nederlandse definitie van een bromfiets. De kosten kunnen zo aanzienlijk zijn, dat een keuring mogelijk niet meer zinvol is.
Het kenteken
Het
kentekenbewijs bestaat uit de volgende
drie delen:
- IA - het voertuigbewijs met de technische gegevens.
- IB - het zogenaamde tenaamstellingbewijs met de naam- en adresgegevens.
- II - het overschrijvingsbewijs wat u nodig heeft bij de verkoop.
Buiten dit bewijs heeft u een kentekenplaat nodig die u bij de vakhandel kunt bestellen. Die is er in twee formaten te bestellen. Dus kijk van te voren welke maat het beste bij uw bromfiets past.
De
formaten zijn:
- een staand model van 10X17,5 cm.
- een liggend model van 14,5X12,5 cm.
De
gele kentekenplaat hoort bij de brommers tot 45 km/h. en de
blauwe plaat bij (snor)brommers met een snelheid tot 25 km/h. Ook Solexen en andere rolaandrijvers komen in aanmerking voor een snorkenteken. Verder hebben berijders van snorbrommers geen helmverplichting, maar een helm mag naar eigen keuze natuurlijk altijd gedragen worden.
Nieuwe regels per 1 mei 2009
Een belangrijke wijziging is dat bij aanvraag van een Nederlands kenteken van een (oldtimer)bromfiets die uit een van de landen van de Europese Unie, de Europese Vrijhandels Associatie (EVA), Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad komen, niet naar de technische staat gekeken wordt door de RDW. Bij een Nederlandse bromfiets zonder kenteken dus wel!
De kosten van een kenteken voor een Nederlandse bromfiets is dan ook hoger dan een uit bijvoorbeeld Duitsland.
Voor het vervoer van en naar het keuringsstation kunt u gebruik maken van een eendagskenteken voor de dag van de keuring. Dit vraagt u aan bij de RDW en is gratis.
Nog meer vragen?
In een aantal gevallen blijkt dat alle beschikbare informatie op de diverse sites uw
vragen nog
niet helemaal
beantwoord hebben. Bijvoorbeeld een nieuwer type motor van hetzelfde merk die onder uw oldtimer gemonteerd is, mag dit? Of een ander merk of type carburateur die er origineel niet op hoort. Montage van een andere koplamp, die van een ander merk bromfiets afkomt. Enzovoorts, enzovoorts.
In het geval van documentatie die u mist, kunt u eens bij de diverse bromfietsclubs (en specifiek bij de forums) een oproep plaatsen. Veel bromfietsrijders hebben het wiel al voor u uitgevonden en hebben al heel wat speurwerk verricht.
Kijk in elk geval de site van de R.D.W. eens kritisch door of uw vraag daar misschien toch beantwoord wordt. Tevens worden daar de kosten van een kenteken vermeld. Echter niet van de kentekenplaat zelf, die komt er nog bovenop. (www.rdw.nl )
Voor vragen die dan nog niet beantwoord zijn, zit er niets anders op dan contact op te nemen met de RDW met uw specifieke vraag, per e-mail of per telefoon. Ze doen vast hun best om uw specifieke vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
Reacties
Alex Snellen, 14-07-2019
Dag,
Ik heb een vraag
Komt een Duitse brommer die gewoon 45 loopt door de keuring.
(Het gaat om een simson s51 met Duitse papieren)
Mvg,
Alex
Reactie infoteur, 16-07-2019
Ik verwacht van wel, maar eerst even informeren bij de RDW is het beste…
Succes!
Bons, 02-01-2018
Goede morgen,
Ik sta op het punt een Minarelli P3 aan te schaffen zonder kenteken waar moet ik op letten? Heeft deze brommer een type goedkeuring?
Reactie infoteur, 09-01-2018
Sorry, tijdje niet actief geweest hier. Je vraag hoort echt bij de Rdw thuis.
Google even op de site voor info.
Succes!
Lex Bouwhuis, 20-02-2017
Goedemiddag, ik ben bezig met de restauratie van een Moto Guzzi Chiu bromfiets, volgens de database van de RDW de enige in Nederland. De brommer komt uit Italië, is geproduceerd tussen 1974 en 1976, en heeft geen papieren, alleen het laatste Italiaanse belastingplaatje uit 1991. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten, en is het zo dat het ene RDW keuringstation, flexibeler is als het andere?
Reactie infoteur, 21-02-2017
Hoi Lex, ik heb geen enkele relatie met de Rdw, maar kan me voorstellen dat het ene station wat flexibeler is dan het andere. Kijk even of je een bromfietsclub kunt vinden die je kan voorzien van zoveel mogelijk informatie over jouw type bromfiets. Zij hebben misschien het wiel al uitgevonden voor je. Helaas kan ik je niet verder helpen. Succes!
P. Vrij, 24-10-2016
Hallo,
Ik heb een Puch mv 50 van een particulier gekocht. Nu lees ik dat er documenten moeten worden aangeboden bij een aanvraag voor een kenteken. Maar die waren er niet bij, deze waar ik hem gekocht heb had hem van de eerste eigenaar (oud persoon) gekocht. En 15 jaar laten staan. Deze Puch is van bouwjaar 72 en type goedkeuring 1973. Kan ik deze brommer dan wel laten keuren voor een kenteken zonder de nodige documenten en aankoop bon?
Vriendelijke groet,
Pieter.
Reactie infoteur, 25-10-2016
Hoi Pieter, beste even een belletje naar de Rdw.
Zij kunnen je exact vertellen wat ze nodig hebben.
Zie www.rdw.nl voor de telefoonnummers. Succes.
René, 25-08-2014
Hallo,
Ik heb een Lambretta junior 50 cc uit 1965.
Het is mij niet helemaal duidelijk, waar ik moet zijn om de scooter te laten keuren.
Ik woon in Leiden; bij welk adres in de buurt van Leiden kan ik de scooter laten keuren?
Sinds 2006 heb ik niet meer op de scooter gereden; mijn kentekenplaatje WRS 625 stamt uit 2005.
Uw antwoord:
Als bij de keuring blijkt, dat er aanpassingen bij de Lambretta noodzakelijk zijn, dienen deze aanpassingen dan bij een willekeurige bromfietsen zaak plaats te vinden? En moet de scooter na de aanpassingen weer worden gekeurd?
Uw antwoord:
Aangezien onderdelen voor de Lambretta niet of nauwelijks zijn te verkrijgen, vraag ik mij af hoe ik hierin moet handelen?
Uw antwoord:
Wat kost het om een kenteken aan te vragen?
Uw antwoord:
Kan ik een voorlopig kenteken aanvragen, om uit te proberen hoe de scooter rijdt?
Uw antwoord:
Alvast bedankt voor uw antwoorden.
Met vriendelijke groet,
René den Os
Reactie infoteur, 25-08-2014
Beste Rene, kijk eens op de website van de Rdw. Daar vind je bijna alle antwoorden op je vragen. Ook staan daar telefoonnummers vermeld voor de overgebleven vragen. Zij kunnen je het best informeren hoe je dit aan moet pakken. Succes!
Ferry, 13-11-2013
Ik heb gehoord dat er voor een Puch ms 50 de mogelijkheid bestaat om hier een blauw snorkenteken op te krijgen klopt dit?
bvb dank
ferry
Reactie infoteur, 14-11-2013
In Duitsland heeft de puch Ms 25 gereden dacht ik. Dit is een snoruitvoering
vanaf de fabriek. Uw situatie kunt u het beste even
voorleggen aan de R.D.W.
Succes!
W. Hartendorp, 10-06-2013
Ik heb een Solex zonder kenteken (laatste kentekenplaat uit 1977) wat moet ik doen om alles in orde te krijgen?
Reactie infoteur, 10-06-2013
Het beste is om contact op te nemen met de rdw.
Zie voor de telefoonnummers en adressen de website: www.rdw.nl
Succes.
Lorello, 21-07-2011
Ik heb een snorscooter ( vespa piaggio) zonder kenteken afkomstig uit nederland. Wat kost om een kenteken te krijgen en wat moet ik daarvoor doen.
Reactie infoteur, 21-07-2011
In elk geval het artikel even goed doorlezen. Bromfiets moet lopen voor de technische keuring (snelheid wordt gemeten op rollerbank) en er moet voldaan worden aan de keuringseisen. (remmen in orde, verlichting en veiligheid, zie de site www.RDW.nl voor alle eisen en kosten). De kosten voor een kenteken van een Nederlandse bromfiets zal rond de 150,- euro liggen.