InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Oldtimer bromfiets: kenteken aanvragen

Oldtimer bromfiets: kenteken aanvragen

Oldtimer bromfiets: kenteken aanvragen Een kenteken aanvragen voor een oldtimer bromfiets gaat niet altijd van een leien dakje. Hier volgen een aantal eisen waar u in elk geval aan moet voldoen en wat tips die u misschien wat verder kunnen helpen.

Bromfietsen zijn kentekenplichtig

Alle bromfietsen, scooters en snorfietsen in Nederland moeten verplicht een kentekenbewijs en kentekenplaat hebben.

Tot 31 oktober 2006 was er de mogelijkheid om uw bromfiets of scooter bij de vakhandel te laten schouwen. Dit hield in dat de bromfiets gekeurd werd door de vakhandel. Heeft u dit om wat voor reden dan ook niet gedaan, dan zult u nu een kenteken moeten aanvragen via de R.D.W. (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De brommer zal nu eerst goedgekeurd moeten worden, maar de eisen zijn zeker niet altijd even duidelijk. Althans zeker bij oldtimers, is het bij elke bromfiets weer de vraag, of alles volgens het RDW-boekje is. Een vervelend detail is, dat lang niet alles in het boekje staat beschreven.

De technische eisen waaraan elke bromfiets moet voldoen

Een bromfiets moet technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement voldoen, voordat de RDW hiervoor een kenteken verstrekt. Hier volgen de belangrijkste aspecten:
  • De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen. De meting gebeurt op een snelheids meetbank
  • De geluidsproductie mag de waarde, die in de typegoedkeuring is vastgelegd, niet overschrijden. De uitlaat, de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
  • De remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld.
  • Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
  • Banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.
  • Verlichting
  • 1 of 2 achterlichten, kleur: rood
  • 1 retro reflector aan de achterzijde, kleur: rood en niet driehoekig
  • 1 of 2 dimlichten, wit of geel
  • Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, geldt naast bovenstaande verlichting:
  • 1 of 2 remlichten, kleur: rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/h.)
  • Kentekenplaatverlichting, wit
  • Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, dan moet deze ook zijn voorzien van een linker buitenspiegel en een snelheidsmeter die in het donker afleesbaar is.

Het framenummer

het framenummer van een brommer moet goed leesbaar ingeslagen zijn. Deze regel was ook vroeger al van toepassing.
Indien het framenummer niet goed leesbaar is bij de keuring, dan zal de RDW proberen via de importeurgegevens alsnog het correcte framenummer te achterhalen. Uiteraard geldt dat hoe meer letters en cijfers te achterhalen zijn, hoe groter de kans is om dit nummer te reconstrueren. Als dit gelukt is zal het nummer gedeeltelijk opnieuw ingeslagen moeten worden bij een RDW keuringsstation. Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden. Als het framenummer niet te achterhalen is, of er is duidelijk mee geknoeid, krijgt u volgens de wet geen kenteken en zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een ander frame met deugdelijk framenummer en alles om te bouwen.

Typegoedkeuring

Oldtimer bromfietsen, die een bouwjaar van voor 1 januari 1974 hebben, moeten voor de kentekenregistratie ook een typegoedkeuring hebben. Alle bromfietsen moeten dus aan een Nederlandse of Europese typegoedkeuring gekoppeld kunnen worden. Van sommige oldtimer bromfietsen is deze echter niet meer te achterhalen. In deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt én dat het voertuig aan de definitie van bromfiets voldoet, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs. Het bouwjaar kan blijken uit een verklaring die is afgeven door de importeur of fabrikant, een aankoop nota, officiële fabricagelijsten, uit het framenummer of een verklaring afgegeven door de FEHAC. Neem dus zoveel mogelijk documentatie mee als u kunt vinden.

Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring én is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. De herkomst van het voertuig moet aangetoond kunnen worden door een aankoopnota of dergelijke. Tevens moet het voertuig voldoen aan de Nederlandse definitie van een bromfiets. De kosten kunnen zo aanzienlijk zijn, dat een keuring mogelijk niet meer zinvol is.

Het kenteken

Het kentekenbewijs bestaat uit de volgende drie delen:
  • IA - het voertuigbewijs met de technische gegevens.
  • IB - het zogenaamde tenaamstellingbewijs met de naam- en adresgegevens.
  • II - het overschrijvingsbewijs wat u nodig heeft bij de verkoop.

Buiten dit bewijs heeft u een kentekenplaat nodig die u bij de vakhandel kunt bestellen. Die is er in twee formaten te bestellen. Dus kijk van te voren welke maat het beste bij uw bromfiets past.

De formaten zijn:
  • een staand model van 10X17,5 cm.
  • een liggend model van 14,5X12,5 cm.

De gele kentekenplaat hoort bij de brommers tot 45 km/h. en de blauwe plaat bij (snor)brommers met een snelheid tot 25 km/h. Ook Solexen en andere rolaandrijvers komen in aanmerking voor een snorkenteken. Verder hebben berijders van snorbrommers geen helmverplichting, maar een helm mag naar eigen keuze natuurlijk altijd gedragen worden.

Nieuwe regels per 1 mei 2009

Een belangrijke wijziging is dat bij aanvraag van een Nederlands kenteken van een (oldtimer)bromfiets die uit een van de landen van de Europese Unie, de Europese Vrijhandels Associatie (EVA), Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad komen, niet naar de technische staat gekeken wordt door de RDW. Bij een Nederlandse bromfiets zonder kenteken dus wel!
De kosten van een kenteken voor een Nederlandse bromfiets is dan ook hoger dan een uit bijvoorbeeld Duitsland.

Voor het vervoer van en naar het keuringsstation kunt u gebruik maken van een eendagskenteken voor de dag van de keuring. Dit vraagt u aan bij de RDW en is gratis.

Nog meer vragen?

In een aantal gevallen blijkt dat alle beschikbare informatie op de diverse sites uw vragen nog niet helemaal beantwoord hebben. Bijvoorbeeld een nieuwer type motor van hetzelfde merk die onder uw oldtimer gemonteerd is, mag dit? Of een ander merk of type carburateur die er origineel niet op hoort. Montage van een andere koplamp, die van een ander merk bromfiets afkomt. Enzovoorts, enzovoorts.

In het geval van documentatie die u mist, kunt u eens bij de diverse bromfietsclubs (en specifiek bij de forums) een oproep plaatsen. Veel bromfietsrijders hebben het wiel al voor u uitgevonden en hebben al heel wat speurwerk verricht.

Kijk in elk geval de site van de R.D.W. eens kritisch door of uw vraag daar misschien toch beantwoord wordt. Tevens worden daar de kosten van een kenteken vermeld. Echter niet van de kentekenplaat zelf, die komt er nog bovenop. (www.rdw.nl )

Voor vragen die dan nog niet beantwoord zijn, zit er niets anders op dan contact op te nemen met de RDW met uw specifieke vraag, per e-mail of per telefoon. Ze doen vast hun best om uw specifieke vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Lees verder

© 2009 - 2014 Berrie_van_mier, gepubliceerd in Tweewieler (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
RijksDienst voor het Wegverk. en Bromfietsclub OVC. de Tukkers.
Gerelateerde artikelen
Bromfietsverzekering sterk veranderdBromfietsverzekering sterk veranderdDe bromfietsverzekering is een verzekering die ten opzichte van 5 jaar geleden sterk is veranderd. Dit brengt nogal wat…
Regels scooter en bromfietsverlichtingRegels scooter en bromfietsverlichtingEen scooter of brommer moet voldoen aan diverse regels voor verlichting welke is bevestigd aan de scooter of brommer. Te…
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Oldtimer bromfiets: de Mobylette EEGOldtimer bromfiets: de Mobylette EEGDe Mobylette EEG is een bromfiets die de harten heeft gestolen van de vele jonge vrouwen, die er op naar school gingen,…
Wat te doen bij het overschrijven van een bromfietskentekenWat te doen bij het overschrijven van een bromfietskentekenAls u een bromfiets koopt met een kenteken, komen daar een aantal zaken bij kijken. Wat en hoe leest u in onderstaand ar…
Bronnen en referenties
  • Bromfietsclub O.V.C. De Tukkers
  • Website Scooter Dynamic Zoetermeer
  • Website R.D.W. Rijksdienst voor het wegverkeer

Reageer op het artikel "Oldtimer bromfiets: kenteken aanvragen"

Reacties

Ferry, 13-11-2013 16:47 #4
Ik heb gehoord dat er voor een Puch ms 50 de mogelijkheid bestaat om hier een blauw snorkenteken op te krijgen klopt dit?

bvb dank

ferry Reactie infoteur, 14-11-2013
In Duitsland heeft de puch Ms 25 gereden dacht ik. Dit is een snoruitvoering
vanaf de fabriek. Uw situatie kunt u het beste even
voorleggen aan de R.D.W.
Succes!

W. Hartendorp, 10-06-2013 11:55 #3
Ik heb een Solex zonder kenteken (laatste kentekenplaat uit 1977) wat moet ik doen om alles in orde te krijgen? Reactie infoteur, 10-06-2013
Het beste is om contact op te nemen met de rdw.
Zie voor de telefoonnummers en adressen de website: www.rdw.nl
Succes.

Lorello, 21-07-2011 15:03 #2
Ik heb een snorscooter ( vespa piaggio) zonder kenteken afkomstig uit nederland. Wat kost om een kenteken te krijgen en wat moet ik daarvoor doen. Reactie infoteur, 21-07-2011
In elk geval het artikel even goed doorlezen. Bromfiets moet lopen voor de technische keuring (snelheid wordt gemeten op rollerbank) en er moet voldaan worden aan de keuringseisen. (remmen in orde, verlichting en veiligheid, zie de site www.RDW.nl voor alle eisen en kosten). De kosten voor een kenteken van een Nederlandse bromfiets zal rond de 150,- euro liggen.

M. Huisman, 12-03-2010 15:56 #1
Hallo,

stel ik heb een brommer zonder kentekenbewijs. wat kost een kenteken dan voor een brommer?

mVg.

Infoteur: Berrie_van_mier
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Oldtimer bromfietsen
Reacties: 4
Schrijf mee!