InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Motorrijden in regen, wind of ander slecht weer

Motorrijden in regen, wind of ander slecht weer

In het woon- en werkverkeer zie je steeds meer motoren verschijnen. Niet alleen wordt motorrijden steeds populairder. Het feit dat je in sommige gevallen met een autorijbewijs een motor mag besturen helpt ook bij de toegankelijkheid van het motorrijden. In Nederland hebben we helaas nogal eens te maken met slecht weer. We noemen het niet voor niks een Koud Kikkerlandje. Het is daarom goed om rekening te houden met een aantal zaken als je in slecht weer gaat motorrijden.

Motorrijden met slecht weer, zoals wind en regen

Als je in het bezit bent van je rijbewijs A of het juiste rijbewijs voor een motorscooter ben je wellicht van plan ook deel te nemen aan het dagelijkse verkeer. Zoals uitgelegd betekent dit in Nederland dat je vaak wordt geconfronteerd met een minder prettige weer om in te rijden. Het is dan handig om je rijgedrag en kleding aan te passen. In een aantal gevallen is het simpelweg verstandig om niet met de motor op pad te gaan.

Regen

Als het gaat om regen is een aantal dingen belangrijk. Vooral als het gaat om je eigen veiligheid is het verstandig te beseffen dat met regen de zichtbaarheid minder wordt. Niet alleen zie je zelf vanwege de druppels minder goed door het vizier van je helm. Ook het verkeer om je heen heeft te maken met een minder goed zicht. Zorg daarom dat je gezien wordt door anderen en houd voldoende afstand.

De afstand hoort minimaal 2 seconden te zijn, zoals je wellicht geleerd hebt met je theorie-examen. Met regenachtig weer is het advies deze afstand te verdubbelen. Je remweg of stopafstand wordt op nat wegdek namelijk een stuk groter. Bovendien is het verstandig om extra goed te anticiperen op het overige verkeer. Dat lukt beter als je meer afstand houdt tussen jou en het overige verkeer. De kans is eenmaal reëel dat je niet wordt opmerkt. Circa 54% van de geregistreerde ernstige ongevallen met de motor is een botsing tussen de motorfiets en een personen-/ bestelauto en dat is te verklaren door zichtbaarheid en het anticiperen van de motorrijder. Dit wordt bij regen alleen maar belangrijker.

Een ander punt is de wegligging. Deze is met regen net iets slechter dan met droog weer. Vooral rotondes en zijn berucht vanwege gladheid. Er ligt vaak olie en zand op rotondes. Zorg er in elk geval voor dat de bandenspanning van je motor op orde is, dat je de juiste banden met profiel onder je motor hebt en dat je voorzichtiger bent in de bochten. Let er aan de andere kant op dat je ook niet te langzaam of angstig door bochten gaat. Er is een kans dat je dan gaat slingeren. Met een gladder wegdek is slingeren ook niet erg verstandig. Houd de motor dus trekkend. Het is goed om te beseffen dat met regen niet elk moment de motor onder je vandaan zal glijden. Er is best nog wat grip, alleen niet meer zoveel als bij een droog wegdek. Let bij regen tot slot extra op de belijning op het wegdek, putdeksels en gerepareerd asfalt. Deze zijn normaal gesproken al glad, maar met regen des te meer.

Mist

Mist lijkt veel op regen. Het is in feite een heel kleine vorm van regen. Mist bestaat uit kleine regendruppels die als een wolk boven de aardoppervlakte zweven. Mist zorgt dat je zichtbaarheid enorm verminderd. Als het gaat om motorrijden is het daarom verstandig de tips in acht te nemen die ook bij het weertype regen gegeven zijn. De zichtbaarheid en je eigen vermogen om te kunnen anticiperen is bij mist nóg belangrijker. Een tip om voor jezelf de zichtbaarheid te vergroten is het gebruiken van een bril met gele glazen. Deze kleur zorgt er voor dat je contrast beter ziet. Hierdoor zijn objecten of andere verkeersdeelnemers beter te onderscheiden.

Mocht het mistig zijn en tegelijkertijd vriezen noemen we dat ijsmist of aanvriezende mist. Bij dit type mist is de kans groot dat het erg glad wordt. Het is dan maar de vraag of het verstandig is om de motor als vervoersmiddel te kiezen.

Wind

Wind is een weertype waar je op de motor meer last van hebt dan je vooraf misschien denkt. Met name wind van de zijkant en rukwinden hebben veel invloed op het gedrag van je motor. Het type motor bepaalt hoeveel last je van deze zijwind hebt. Bij een motor met een grote kuip vang je over het algemeen meer wind van de zijkant dan een naked bike. Ook op een motorscooter of Piaggio Mp3 kun je veel last hebben van zijwind. Mocht de wind van voren komen (zoals normale rijwind) heb je juist met een (grote) kuip ten opzicht van een naked bike veel voordeel omdat het beter is gestroomlijnd. Naast wind vanwege het weer heb je op de snelweg ook last van rukwinden als je voorbij een vrachtwagen of viaduct rijdt.

De belangrijkste tip bij het rijden met wind is dat je niet te krampachtig het stuur vasthoudt. Veel mensen (en vooral beginnende motorrijders) raken in paniek van (zij)wind omdat ze dit niet gewend zijn. Dit kan een zogenaamde Death Grip veroorzaken, wat er voor zorgt dat je door een panische reactie in je stuur knijpt. Hiermee maak je het voor jezelf alleen maar lastiger. Je lichaam vangt op de motor veel wind en als je het stuur strak vast hebt dan geeft je lichaam de schokken door aan de motor. Dit resulteert in een motor die gaat zwalken. In feite is het zo dat de motor gewoon rechtdoor blijft rijden maar met een flinke zijwind onder een bepaalde hoek. Raak hier niet van in paniek, de motor rijdt in veruit de meeste gevallen gewoon rechtdoor ook al helt deze door de wind een beetje over naar links of rechts. Laat overigens het stuur ook niet zo los dat je niet meer kan sturen. Probeer een normale, ontspannen houding aan te nemen.

Een ander punt met wind is de plaats op de weg. Met harde windstoten kun je een beetje gaan zwalken. Als de wind steeds van een bepaalde kant komt (dit kun je bijvoorbeeld zien aan bomen) kun je de plaats op de weg dusdanig aanpassen dat je een buffer hebt om een beetje te zwalken. Komt de wind van links, houdt dan ruimte rechts van de motor. Bij de wind van rechts geldt dit andersom. Overigens wordt hier en daar op internet de tip gegeven om je knie uit te steken aan de kant waar de wind vandaan komt. Dat kan als resultaat hebben dat je minder gaat zwalken. Het helpt goed bij de rukwinden die je voelt bij het passeren van vrachtauto's en viaducten, omdat je die ziet aan komen. Bij een sterke zijwind zal het uitsteken van de knie niet helemaal kunnen voorkomen dat de motor overhelt.

Pas bij stevige wind ook je snelheid aan. Er zijn op internet diverse 'stoere' berichten en artikelen te vinden over het rijden in de wind. Zo wordt wel eens de tip gegeven om sneller te gaan rijden omdat de rijwind de gewone wind zou opheffen. Hoewel dit zou kunnen kloppen is het vooral belangrijk om een snelheid aan te houden waar je je prettig bij voelt. En daarnaast is het belangrijk om je snelheid constant te houden. Als je tussendoor het gas los laat heb je meer kans op zwalken. Wat kan helpen is om binnendoor te gaan rijden in plaats van over de snelweg. Binnendoor rijd je vaak iets langzamer en er is vaak een betere beschutting tegen de wind. Nadeel is daarentegen dat je door de beschutting van bijvoorbeeld bomen wel meer kans hebt op rotzooi op de weg waardoor het wegdek glad wordt. Vanaf windkracht 4 waait er al troep op de weg en vanaf windkracht 6 is de kans reëel dat er takken afbreken. Een extra aandachtspunt dus.

Sneeuw / ijzel

Sneeuw, ijzel en aanvriezende mist kan voor zeer ernstige gladheid zorgen. Als het ernstig glad wordt is het wellicht beter om de motor te laten staan. Mocht je onverhoopt overvallen worden door ernstige gladheid, houdt dan rekening met een aantal zaken.

Zorg er voor dat je erg goed oplet op het gas geven en remmen. Ga niet plotseling meer of minder gas geven of hard remmen maar doe dit geleidelijk. Zorg er ook voor dat je bochten heel rustig neemt. Houd hierbij de motor wel trekkend. Ook is het bij gladheid verstandig om goed op het andere verkeer te letten: automobilisten houden normaal gesproken al niet zoveel rekening met motorrijders. Met gladde of winterse omstandigheden wordt dit alleen maar minder. Het overige verkeer is vaak vooral bezig om zelf zonder schade van A naar B te komen. Vergroot daarom je afstand. Wordt het voor je gevoel te gevaarlijk kun je altijd de motor aan de kant zetten.

Warm weer

Motorrijden met erg warm weer neemt ook problemen met zich mee. Je kan geneigd zijn om luchtige kleding te gaan dragen, zoals een korte broek of een t-hshirt. Je bent dan minder goed beschermd. Het is niet veilig voor jezelf om met een korte broek of t-shirt op de motor te gaan zitten. Daarnaast is er een kans dat je met warm weer minder goed kan concentreren. Dit geldt ook voor andere weggebruikers. Het zicht wordt niet belemmerd maar als jij en andere verkeersdeelnemers minder geconcentreerd rijden stijgt het risico op een ongeval. Denk daarom niet dat bij erg warm weer geen aanpassingen nodig zijn in je rijgedrag op de motor!

Algemene tips

Het komt nogal eens voor dat de verschillende weertypen gecombineerd voorkomen. Storm met regen, hagel of sneeuw. Of juist warm weer met veel wind. Bij extreem weer is het verstandig om te overwegen of je überhaupt de weg op moet gaan en of dit met de motor moet. Houd in elk geval de weerberichten goed in de gaten. Besluit je toch te gaan rijden met de motor houd dan het verkeer om je heen goed in de gaten en zorg voor juist kleding. Pas daarnaast je rijstijl aan. Er is niets heroïsch aan om levensgevaarlijke situaties opzoeken tijdens je woon- werk rit.

Kleding

Het lijkt vanzelfsprekend maar je type kleding is erg belangrijk als het gaat om rijden in slecht weer. Bij regen, sneeuw en mist is het belangrijk dat je goede waterdichte kleding hebt. Verkijk je hierbij niet op leren motorkleding; deze zijn vaak niet waterdicht bij de ritsen. Er zijn diverse oplossingen om zoveel mogelijk water te weren, zoals broeken die je aan de jas kan ritsen en natuurlijk regenpakken. Als het gaat om koude dan is er kleding beschikbaar die de goed geïsoleerd is. Ook zijn er vaak gecombineerde jassen en broeken; hier kun je het thermische deel uit het kledingstuk nemen zodat het geschikt is voor meerdere weertypen.
Als het gaat om warm weer is er extra luchtige maar toch beschermende kleding te koop. Dit zorgt ervoor dat je niet onbeschermd maar toch luchtig op de motor kan plaatsnemen. Een andere oplossing is een koelvest.

Tot slot

Wat je ook doet met het weer, zorg dat je je comfortabel blijft voelen. Ga niet 'boven je macht' rijden en laat je geen 'stoere' verhalen aanpraten. En last but not least , zorg dat je veel rijplezier hebt!
© 2015 - 2017 Maurelius, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mist, kleine dauwdruppels in de luchtIedereen heeft wel eens mist gezien. Maar wat is mist nou eigenlijk? Hoe ontstaat mist en welke soorten mist zijn er? Wa…
De Piaggio MP3 LT waarbij uw autorijbewijs volstaatPiaggio MP3 LT is de eerste motor waarbij u geen motorrijbewijs nodig heeft, maar waarbij uw autorijbewijs voldoende is.
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Hoe ontstaat het weerAls de zon aan een blauwe hemel staat, vinden we het fijn weer. Zelfs als er een paar wolkjes te zien zijn, vinden we he…
Wolken lezen: welke soorten wolken bestaan erWolken lezen: welke soorten wolken bestaan erHet weer wordt tegenwoordig voorspelt aan de hand van hoogtechnologische technologie zoals sattelieten en computers. All…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kikkers
  • http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf
  • http://www.luiemotorfiets.nl/tips/weer/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopafstand
  • http://www.roadrunner.travel/2010/10/25/touring-tip-riding-in-fog/
  • http://www.weeronline.nl/mist/3586/0
  • http://www.weeronline.nl/IJsmist-/3589/0
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Death_grip
  • http://www.startersmotor.nl/overig/macna-drycoolvest.php

Reageer op het artikel "Motorrijden in regen, wind of ander slecht weer"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Maurelius
Laatste update: 03-08-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 9
Schrijf mee!