InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Opleiding vrachtwagenchauffeur

Opleiding vrachtwagenchauffeur

Opleiding vrachtwagenchauffeur Bij interesse voor het vak Vrachwagen chauffeur, omdat u erover denkt om vrachtwagen chauffeur/chauffeusse te worden, kunt u hier relevante informatie vinden.

Vrachtwagen chauffeur zijn, wat houd het in?

U moet rekening houden met de vele takken van transport. U kunt niet denken dat een chauffeur van een vrachtwagen altijd hetzelfde doet. De meeste mensen denken het heen en weer rijden van een vracht. Ja dat klopt, maar heeft u er al bij stilgestaan wat voor vracht?

Laten we eerst gaan kijken naar de verschillende soorten vrachtwagens.
Er zijn wagens waarvoor u alleen een c-rijbewijs nodig heeft. U kunt hierbij denken aan bakwagens, maar ook betonwagens, zandwagens of wagens inricht voor speciaal werk. Denk maar aan riolerings werkzaamheden of de brandweer. U kunt het zo gek niet bedenken of het is er.
Daarnaast zijn er de wagens waarbij een CE-rijbewijs nodig is. Dat is niet meer dan aan een C-rijbewijs wagen een aanhanger gekoppeld. En of dat nou een bakwagen met aanhanger of whipkar is of een trekker met oplegger, het is allemaal mogelijk.

In het transport zijn zoveel vrachten te vervoeren, van pakketjes tot puin, van supermarktspullen tot mest. Ook zijn er verschillende uitvoeringen van wagens, denk maar eens aan wagens met een harde buitenkant of zeilwagens en tankwagens, maar ook wagens die auto's vervoeren of containers. Al deze werkzaamheden zijn uiterst verschillend. Ook zijn de te werken uren zeer verschillend. Bij de ene baas wordt er 40 uur per week gewerkt en bij de andere zit u aan gemiddeld 60 / 65 uur per week.

De beste manier om uit te vinden wat het leukst is om te doen, is om chauffeur te worden en gewoon uit te proberen. Het gemakkelijkste is om in te schrijven bij een uitzendbureau, na het behalen van de benodigde papieren, kunt u direct aan de slag. U zult elke dag werk hebben en u kunt zelf aangeven in hoeverre u afwisseling wilt. Als u gevonden heeft wat u leuk lijkt kunt u via het uitzendbureau regelen om er te blijven resulterend in een vast contract, of u gaat zelf in die tak solliciteren bij diverse bedrijven.

Voor u chauffeur wordt zult u eerst de nodige papieren dienen te halen.
U dient de volgende papieren te halen:
  • Chauffeursdiploma
  • C-rijbewijs
  • E-rijbewijs (natuurlijk een optie)
  • Adr (ook een optie)

Er zijn tal van mogelijkheden om dit te doen. Ik raad wel af om een opleiding te doen bij een school met 4 dagen werken en 1 dag school omdat dat helemaal niet relevant is voor het chauffeursvak en zoalang u de papieren nog niet heeft eindigt u in een magazijn. Er zijn ook job-providers die u uren-garantie bieden waar tegenover staat dat u via hen die papieren haalt, op hun kosten. Laat dit contract goed doorlezen door een specialist, er zijn veel providers tussen die een addertje onder het gras hebben. Kijk daarom goed in welk tijdsbestek u deze uren moet doen. Staat er geen tijd voor, kan de jobprovider u in slappe tijden thuis laten zitten. Moeten zij bijvoorbeeld u 1500 uur laten werken in een jaar de tijd, dan kunt u rekenen op een full time baan. Let daar goed op. Staat er een tijd, dan bent u gegarandeerd van werk. Staat er geen tijd kunnen ze gebruiken als oproepkracht en dan duurt het lang voor u de uren 'opgewerkt' heeft. U kunt dan niet ergens gaan werken om toch loon te verdienen en daarnaast op hun wachten, want u weet nooit wanneer ze u inplannen. Een financiele strop dus.

Wat ook een goede optie is om zelf contact op te nemen met een boekhandel en alvast de boeken door te nemen van het CCV-b chauffeursdiploma. Hier heeft u geen school voor nodig. Mocht het toch tegenvallen kunt u het best contact opnemen met een rijschool, zij verzorgen avond en zaterdag cursussen, waardoor u gewoon kunt blijven werken en leren.

Het chauffeursdiploma bestaat uit drie onderdelen:
  • administratie
  • techniek
  • verkeer (theorie voor het rijbewijs)

Voor elk onderdeel wordt apart examen gedaan en na het laatste onderdeel bent u in het bezit van het chauffeursdiploma waarna u direct de praktijk-toets zou kunnen doen voor het behalen van het C-rijbewijs. Zonder chauffeursdiploma mag u geen praktijktest doen.
U kunt het chauffeursdiploma in een paar maanden al halen, al naar gelang u kunt leren.
In de tijd dat u leert mag u al wel praktijklessen nemen.

Zo kunt u in een paar maanden dus chauffeur zijn...
© 2007 - 2014 Jross, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrachtwagenchauffeur wordenVrachtwagenchauffeur wordenMisschien droom je er altijd al van om vrachtwagenchauffeur te worden. Natuurlijk heb je dan je rijbewijs nodig. Maar er…
Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingVakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingHoe haal je je vakbekwaamheid code 95 snel en goedkoop? Onder welke regeling val je gezien de datum waarop je je rijbewi…
Vrachtwagen rijbewijs C1: op vakantie met de camperVrachtwagen rijbewijs C1: op vakantie met de camperVoor het besturen van voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton dient men een speciaal rijbewijs op zak te hebben.…
Vrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagVrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagOm als chauffeur van een vrachtwagen aan het werk te gaan heb je daartoe het vrachtwagen rijbewijs C voor nodig. Heb je…
Werken als chauffeurWerken als chauffeurVeel chauffeurs zeggen dat zij het mooiste beroep ter wereld hebben. Naast een relatief grote mate van vrijheid heb je o…

Reageer op het artikel "Opleiding vrachtwagenchauffeur"

Reacties

K. Bilali, 06-12-2012 16:49 #20
Geachte heer/ mevrouw
Ik kom uit buiteland, ik ben hier 5 jaar, en ik sprek nit heel goed NL, ik heb alles categorie maar helas mij rijbewijs geld niet hier, omdat mij land is nog niet in de EU, ik heb allen B categorie Nl, maar ik wil verder voor C, E of D, ik moet beslisen, maar mij vraag is, wat denkt jullie mag ik verder of niet omdat ik ben bang voor taal, ik ben prefesionel chauffeur 16 jaar met vrachtwagen, maar ik ben bang voor teorieexamen,
Met vriendelijk
K Bilali

Wesley Oosterbosch, 02-04-2012 18:14 #19
Het halen van een CCV-B, of kortweg Code95, is the behalen met 1 examen, dus de overige 2 examens zijn overbodig.
Voor het volgen van een opleiding tot vrachtwagenchauffeur, dus wanneer u niet in het bezit bent van een C-rijbewijs etc, kunt u informatie inwinnen bij een ROC of een andere opleidingsinstantie.
Ook kunt u eens bellen met VTL, telefoon: 0900-1442.

Hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geinformeerd want heb zelf namelijk ook een opleiding gevolgd en ben nu een blije trucker :)

Pieter, 07-12-2011 21:28 #18
Hallo
ik heb vorig jaar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald en de code 95 kan ik nu zo mijn aanhangwagen halen of moet ik eerst weer theorie ergens voor doen.

Dennis, 04-08-2011 17:12 #17
Hoi ik ben Dennis(18, in december 19) en ik wou graag misschien over 19-25 jaar vrachtauto monteur worden. Maar ik weet niet zeker of ze ook jongens aannemen die een lichte beperking hebben, want ik heb PDD-NOS en daarom zit ik ook op een pratijkschool. maar ik kan wel erg technisch zijn, want ik sleutel aan motors en auto's. Dus wie het antwoord heeft op mijn vraag plaats maar een reactie.

MVG Dennis

Dennis, 04-08-2011 16:59 #16

MVG Dennis L

Peter van der Zalm, 28-11-2010 15:47 #15
Ik wil wat anders gaan doen dan in de bouw te blijfen. Vrachtwagens hebben mij altijd gevaceneert. en als ik stop met werken en dan mijn vrachtwagen rijbewijs moet halen dan komt er geen geld binnen. dus werk en opleiding lijkt mij een mooi uitdaging :-)

Rudi, 12-08-2010 11:47 #14
Ik ben bij een bedrijf aan genomen die mijn opleiding betalen tot chaffeur, omdat ze hadden uit gerekend als ik het zelf zou gaan betalen het mij 7000 tot 7500 euro ging kosten omdat ik zelf geen subcidie krijg. en als hun mij in dienst namen hun wel geld weer kregen.

Frans, 06-08-2010 17:11 #13
Ik ben 52 jaar al weer 7 maanden werkloos en nu zie ik veel vacatures voor vrachtwagen chauffeur ben ik niet te oud voor dit beroep, en wat kost dit allemaal om leren en word dat bekostigd door een instantie.

Abdel, 01-02-2010 17:42 #12
Ik heb in 1993 het rijbewijs CE behaald en wil nu alleen de diploma's behalen, wat is hiervoor nodig tegenwoordig?

E. V. van Dijk, 22-10-2009 16:55 #11
Ik heb in 1983 in militairedienst mijn rijbewijsen B-C-D-E (b, c, d) gehaald nu na al die jaren wil ik graag mijn ccv-b halen kan dat zonder het gedeelte verkeer of moet ik alles doen?

Meshi, 09-06-2009 13:48 #10
Ik wil graag vrachtwagenschauffeur worden maar ik weet niet wat kost in totaal?

Wes, 14-05-2009 17:36 #9
Ik ben 17 en doe een opleiding voor Bakkerij. Maar ik zie dit toch niet zitten en wil eigenlijk voor Vrachtwagenchauffeur gaan, iets totaal anders maar het trekt mij op de 1 of andere manier aan. Ik heb sowieso niet veel verstand van de opleidingen en doen maar ik wou jullie vragen wat ik zou moeten volgen en wat het beste is voor mij, ik woon in Zuid-Holland en het zou handig zijn als er iets hier in de buurt is waar ik terecht kan. Ik ben ook nog geen 18 en ik zag dat je 18 moest zijn voor je de opleiding úberhaubt kunt beginnen. Hoop snel van iemand te horen.

Ricoo, 09-05-2009 20:09 #8
Ik ben strax 16 als ik me vmbo-t diploma heb, maar ik wil graag vrachtwagenchauffeur worden, maar wat moet ik dan doen? Want, op je 18e kan je pas beginnen met chauffeur opleiding… moet ik dan nog een opleiding volgen of wat? wie kan mij helpen.

Lazaar, 06-04-2009 09:53 #7
Ik zoek nl. een vrachtwagenopleiding met een baangarantie in de regio Den Haag.Ik heb een akkoord gekregen van UWV om dit te doen. wie weet wat?

K. Lazaar, 29-01-2009 14:40 #6
Kunt u mij vertellen waar kan ik een vrachtwagenchauffeursopleiding volgen aub? Reactie infoteur, 03-03-2009
Het beste kunt u een CCV-b opleiding volgen bij een rijschool als u in een klasje wilt zitten.
Anders is het beste de opleiding te volgen via het LOI.

Ik heb het ook via het LOI gedaan en in 1x geslaagd voor alle onderdelen.

Groeten

Stan, 27-11-2008 12:37 #5
Vrachtwagenchauffeur is echt een tof beroep!

Gregory Smeins, 18-05-2008 14:18 #4
Ik wil graag weten hoe en waar moet ik zijn om de vracht wagen chauffeurs opleiding te kunnen doen in de omgeving eindhoven.

Ernst, 18-12-2007 23:39 #3
Mark, als je kijkt op de site van simon loos. zie je dat dat er ook staat ;) er staat dat je in het magazijn werkt zolang je de papieren nog niet hebt behaald en als je ze hebt, je als chaufeur gaat werken…

Mariee Dib, 26-10-2007 22:46 #2
Graag zou ik informatie willen hoe ik als Syrieër die wel nederlands verstaat en matig spreekt profijt kan hebben van mijn talen als Grieks, Arabisch en Engels die ik wel vloeiend spreek. Een combinatie opleiding werk internationaal chauffeur is voor mij ideaal. Hoe kan ik dit verwezelijken?

Mark, 08-10-2007 12:10 #1
Goed artikel! Vooral de zesde alinea:""Ik raad wel af om een opleiding te doen bij een school met 4 dagen werken en 1 dag school omdat dat helemaal niet relevant is voor het chauffeursvak en zoalang u de papieren nog niet heeft eindigt u in een magazijn"".

Hier had ik onlangs mee te maken gehad toen ik reageerde op 750 euro voor het behalen van uw vrachtwagendiploma via: Simon Loos. Zij hadden precies die constructie alwaar je dus gedumpd wordt in een magazijn. Ik had toen al sterk mijn vraagtekens.

Pluim voor uw advies. gr. Mark

Infoteur: Jross
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 20
Schrijf mee!