Werkboot de multicat

Een multicat is een kleine werkboot waarop hele diverse werkzaamheden worden uitgevoerd over de hele wereld en maar weinig mensen van gehoord hebben.

De multicat

Een multicat is zoals uit de naam al af te leiden valt een werkboot die voor veel verschillende werkzaamheden is uitgerust en wordt ook wel 'multi purpose work vessel' genoemd. Het is een vierkante boot met de stuurhut aan de bakboord kant ongeveer in het midden. Deze schepen worden vooral gebruikt om grote werkschepen zoals hoppers, cutters, kabelleggers, pijpleggers
enz. te assisteren.

Uiterlijk van de multicat

De multicat is uitgerust met dubbele schroef, vaak een boegschroef, een werklier, een sleeplier, een tukkerlier en een kraan. De capaciteit voor gasolie en drinkwater is zeer groot, zodat ze ook aan andere schepen kunnen leveren. De multicats die zelfstandig varen zijn meestal 22 tot 32 meter lang en ongeveer 10 meter breed, maar er zijn ook exemplaren die hiervan afwijken. Meestal zijn de kleine multicats gecertificeerd tot 30 mijl uit de kust en de grotere voor een wereldwijd vaargebied. Multicats worden vooral ingezet in offshore, bagger en bruggenbouw, vaak ter assistentie van een groot werkschip maar ook wel eens als losse boot.

Werkzaamheden van de multicat

De werkzaamheden van een multicat zijn heel divers, deze bestaan uit:

Anchorhandling

Wanneer een schip of ponton op één locatie moet werken word deze vaak tussen ankers gesteld. zo is het mogelijk om precies op locatie stil te liggen of tussen de ankers te bewegen door de spanning op de ankerdraden te variëren. Anchorhandling houd het verplaatsen, loskoppelen of koppelen van de ankers in.

Slepen

De multicat kan op de sleeplier slepen, wat meestal voor langere afstanden word gedaan maar in het werkgebied zelf doen ze het ook vaak op een dikke tros. Wanneer er veel golven staan is duwen vaak niet mogelijk en word er dus op de tros gesleept.

Duwen

Voor en achter heeft deze boot grote rubberen duwstevens waar het geduwde object met een lier in strak getrokken kan worden. Zo ontstaat een hele sterke koppeling waardoor het geduwde object heel goed manoeuvreerbaar is. Het nadeel is dat kleine golven al voor grote spanningen zorgen waardoor dit op zee meestal niet mogelijk is.

Hijsen

Een multicat heeft een relatief sterke kraan, sommige hebben er twee.

Koppelen

Bijvoorbeeld een drijvende leiding aan een hopper koppelen.

Gasolie en zoet water afleveren

Gasolie of zoetwater afleveren aan schepen of gasolie afgeven aan generatoren of andere machines op dek van schepen of pontons.

Spullen en personen heen en weer varen

De multicat is word ook gebruikt om spullen en mensen van de wal naar het project te brengen en andersom.

Werkgebied dreggen

Voor een project begint wil de opdrachtgever vaak zeker zijn dat er geen obstakels op de bodem liggen. Dreggen houd in dat je een dreganker over de bodem sleept terwijl je bepaalde tracks vaart zodat alle obstakels in het anker blijven hangen waarna je ze boven kan halen.

Bemanning op een multicat

De bemanning bestaat meestal uit 6 personen wanneer er 24 uur per dag gewerkt word. Dat betekent dat 3 personen bestaande uit een schipper en twee matrozen wisseldiensten van 12 uur per dag werken. De ploeg die vrij is slaapt soms in een hotel, op het geassisteerde schip/ponton of aan boord, dit ligt er aan hoe het project in elkaar steekt en wat het beste uitkomt. De schipper is ook machinist, op kleine schepen zoals dit is dat een dubbele functie. Om voor dit vak in aanmerking te komen moet je een vaarbevoegdheid hebben verkregen door een MBO niveau 2 opleiding genaamd SMBW te volgen en vaardagen te maken. Dit is alleen genoeg om op werkgebied te mogen varen, maar als je ook de overtochten wil doen (van project naar project) moet je niveau 3 genaamd KOKS hebben gedaan en daar de vaarbevoegdheid van hebben. Ook zal de nodige ervaring nodig zijn om dit werk onder de knie te krijgen.

Lees verder

© 2012 - 2024 Michiel-w, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Walk-to-Work Vessel van Royal WagenborgWalk-to-Work Vessel van Royal WagenborgDe Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft een nieuw type schip in gebruik dat de Walk-to-Work vessel wordt genoem…
Baggeren het uitgraven van rivierenBaggeren is het uitgraven of uitdiepen van rivieren, kanalen, havens en zeeën. Meestal omdat er zandbanken liggen die de…
Kraanschip Heerema ThialfDe Thialf, het grootste kraanschip ter wereld. Eigendom van Heerema Marine Contractors, hij verricht constructiewerkzaam…
Sleepboot: specialist in slepen, berging en offshoreSleepboten zijn er in verschillende soorten en afmetingen. Er zijn zeeslepers, kustsleepboten, havensleepboten en ook no…

Het verhaal van de TitanicDe Titanic was in 1912 het grootste schip van de wereld. De bouwers zelden dat het niet kon zinken. Toch verging het ber…
Geschiedenis van het binnenschipVele eeuwen lang bestond de scheepvaart zowel op zee als in de binnenwateren uit zeilvaart. Voor de binnenvaart waren er…
Michiel-w (10 artikelen)
Laatste update: 08-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.