Texelstroom van TESO - veerboot voor Texel
TESO is de veerdienstonderneming van Texel, Texels Eigen Stoomboot Onderneming, die sinds 1907 de veerdienst tussen Den Helder en het Noordhollandse Waddeneiland Texel onderhoudt. In 2016 neemt de reder een nieuwe veerboot in de vaart, de Texelstroom, een duurzaam schip dat eilanders en vakantiegangers het gevoel moet geven dat het eiland al aan boord begint. Het schip is met innovatieve technieken gebouwd om zo duurzaam mogelijk te varen en moet dienst doen tot 2030 als vlaggenschip en veerboot en daarna tot 2040 als reserveboot. De eilander eigen veerdienst is een inspiratie voor de andere Waddeneilanden. Daar varen twee rederijen (Doeksen en Wagenborg) en werden pogingen ondernomen en worden plannen gesmeed die de TESO als voorbeeld hebben.
De eigen veerdienst van Texel
TESO van Texel
Waddeneiland Texel heeft een eigen veerdienst, de TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming. De onderneming begon in 1907, maar met stoomboten wordt allang niet meer gevaren. De veerboten naar Texel vertrekken van het vasteland vanuit Den Helder en doen er iets meer dan een kwartier over om op Texel te komen. Ze steken daarbij het Marsdiep over en komen op de zuidpunt van het eiland aan. Het wordt steeds drukker op de veerboot, jaarlijks worden er bijna vier miljoen mensen overgezet.
TESO heeft ruim 3.100 aandeelhouders, voor het overgrote deel Texelaars. Het doel van TESO is helder als glas: ‘Het verzorgen van een goede, betaalbare bootverbinding tussen Texel en de vaste wal’. Honderd jaar na de oprichting ontving TESO het predicaat ‘Koninklijk.’
Dokter Wagemaker en Schulpengat
De TESO heeft op het moment dat de Texelstroom zijn proefvaart maakt twee schepen in de vaart, de Dokter Wagemaker en Schulpengat. De Dokter Wagemaker kan 300 personenauto’s per afvaart meenemen en 1750 passagiers. De Schulpengat wordt ingezet voor extra afvaarten en dit schip kan ook 1750 passagiers overzetten en 242 auto’s. De Schulpengat wordt in 2017 verkocht en vervangen door een modern vlaggenschip, de Texelstroom. De Dokter Wagemaker wordt dan de reserveboot. De nieuwe Texelstroom doet de wachttijden in Den Helder verkorten en de vervoerskwaliteit vergroten. Met de Texelstroom heeft Texel één van de duurzaamste veerverbindingen ter wereld. Het schip:
- is 135,4 lang
- is 27,9 meter breed
- heeft op het benedenvoertuigdek ruimte voor twee auto's van gehandicapten en 169 auto's of twee auto's voor gehandicapten en vijftig auto's en 34 trucks
- heeft op het bovenvoertuigdek ruimte voor 209 auto's
- kan in één vaart 1750 passagiers overzetten
Texelstroom door Golf van Biscaje
De nieuwe veerboot van de TESO is in Noord-Spanje, in Sestao bij Bilbao gebouwd. De werf is gespecialiseerd in “high tech” nieuwbouwschepen. De RoPax-ferry (passagiers- en autoveerboot) werd op 30 juli 2015 te water gelaten en in de zomer van 2016 vaart ze de eerste veerdienst tussen Den Helder en Texel. Nederlandse bedrijven C-Job en Vripack werkten mee aan de vormgeving en het interieur. De boot vaart zo milieuvriendelijke mogelijk. Het project startte in 2012 en de kiel van het schip werd in 2014 gelegd. Het schip is in Sestao gebouwd, te water gelaten en daarna afgebouwd. De Texelstroom vaart op eigen kracht (een trip van drie dagen) voor de zomer van 2016 via de Golf van Biscaje en Het Kanaal naar Texel.
Verduurzaming van de veerdienst
In de Texelstroom zijn innovatieve technieken verwerkt die goed zijn voor het milieu. Als brandstof wordt gas en zwavelarme diesel gebruikt. Het varen op gas (CNG geleverd door PitPoint clean fuels) in combinatie met het gebruik van batterijen is innovatief en uniek. Ook wordt er ‘grijs’ water gebruikt aan boord: water dat doorspoelt bij het handen wassen bijvoobeeld (licht verontreinigd water), wordt gebruikt voor het doorspoelen van de toiletten. Bovendien bezit de Texelstroom 700 vierkante meter zonnepanelen die de veerboot voor een deel van elektriciteit voorzien.
Salondek
Het bovenvoertuigdek is verbreed en daardoor is het salondek ruim 600 m2 groter dan op de Dokter Wagemaker. Hierdoor kon de indeling van de salon beter vormgegeven worden waardoor de horeca aan boord een betere plaats heeft gekregen. De opstelstroken voor de auto’s zijn ruimer opgezet en er is een liftvoorziening voor mensen in een rolstoel.
Dwergstern
Het zijaanzicht van het schip is geïnspireerd op de hoofdlijnen van de Dwergstern en de schubben van een dennenappel waren inspiratiebron voor de opvallend grote raampartijen in het hart van de salon. Het kleurenpallet doet denken aan wad tot duin.
In de salon staat een replica van een dennenboom uit de Texelse Bleekersvallei; hij dient als trefpunt voor reizigers.
Oplaadpunten
Het salondek heeft verschillende zitplekken die zijn geïnspireerd op het eiland. Er zijn statafels met oplaadpunten voor
mobile hardware en voor kinderen is er een interactieve speelhoek. Aan boord zijn tevens diverse beeldschermen die passagiers voorzien van informatie over Texel en het waddengebied.
Oude Texelstroom
TESO had van 1966-1991 ook een veerboot met de naam Texelstroom. Dat schip kon 70 auto’s en 750 passagiers vervoeren. Het werd in 2002 gesloopt.
Bron: TESO De nieuwe Texelstroom
Bijzonderheden
Het schip:
- kost € 55,8 miljoen;
- heeft één motor die op CNG (Compressed Natural Gas) in plaats van diesel draait;
- heeft een batterijpakket die pieken in de belasting van de motoren opvangt (peak shaving), gevoed met 'groene walstroom';
- heeft 462 zonnepanelen op het dak voor elektriciteitsopwekking;
- heeft een hergebruiksysteem van 'grijs' water;
- gebruikt een warmteterugwinsysteem uit het koelwater, waarmee het interieur in de nacht warm gehouden kan worden zonder dat er een motor hoeft te draaien;
- heeft een CO2 reductie van 20%
- heeft een reductie van roetuitstoot van 100% reductie.
Lees verder