InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE

Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE

Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE In het Duitse Papenburg worden gigantische schepen gebouwd. Dit zijn naast onder andere veerboten ook grote cruiseschepen van diverse rederijen. De werf die deze schepen bouwt is Meyer Werft GmbH & Co. KG. Dit is een familiebedrijf en bestaat al sinds 1795. Naast de vestiging in Papenburg, hebben ze ook een vestiging in het Duitse Rostock en in het Finse Turku. Het is als bezoeker mogelijk om een rondleiding te krijgen in het bezoekerscentrum in Papenburg en zelf een kijkje te nemen in de scheepswerf.

Inhoud

Geschiedenis Meyer Werft GmbH & Co. KG

De scheepswerf Meyer Werft GmbH & Co. KG is in 1795 opgericht door de familie Meyer. Het is nog steeds een familiebedrijf en de zevende generatie staat aan het roer. Van oorsprong waren er in 1860 twintig scheepswerven in Papenburg, maar Meyer Werft is de enige die is overgebleven. De eerste schepen die ze bouwden waren van hout. Later gingen ze over op het bouwen van ijzeren schepen. Het eerste ijzeren schip werd in 1872 gebouwd. Die schepen werden toen op stoom voortgedreven. Ondanks beide wereldoorlogen bleef de werf schepen bouwen. De schepen die toen werden gebouwd waren onder andere passagiersschepen speciaal voor de kustvaart.

Zusterbedrijven

Naast de vestiging in Papenburg, zijn er nog twee vestigingen waar ze schepen bouwen. Alle werven liggen vlakbij open water.
De zusterbedrijven zijn:
  • Meyer Turku OY in het Finse Turku
  • Neptun Werft GmbH & Co. KG in het Duitse Rostock

Werkgelegenheid

Er werken rond de 3.100 mensen op de scheepswerf in Papenburg. De gemiddelde leeftijd van het personeel ligt rond de 38 jaar. Er wordt veel in de medewerkers geïnvesteerd. Er wordt goed op de gezondheid gelet. De medewerkers kunnen tegen een gereduceerd tarief gebruik maken van fitness- en wellnessdiensten. Dit kan bij een aantal geselecteerde instellingen. Daarnaast kunnen ze begeleiding krijgen om te stoppen met roken en tips over gezonde voeding. Naast het werk is ook het gezinsleven erg belangrijk. Veel medewerkers hebben familieleden die zelf ook bij de werf werken of hebben gewerkt. Daarnaast wordt er veel aan scholing gedaan.

Meyer Werft GmbH & Co. KG

De naam Meyer Werft is internationaal gezien een bekende naam als het gaat om de bouw van bijvoorbeeld cruiseschepen. In 1960 begonnen ze met het bouwen van tankers en in 1964 was de allereerste veerboot klaar. Deze veerboot kreeg de naam MALMÖ en dit was een RoRo-veerboot. De letter RoRo staan voor: roll-on-roll-off. Oftewel het op- en afrijden van lading, zonder dat er een hijskraan gebruikt hoeft te worden.

Soort schepen

Bij deze werf worden verschillende soorten schepen gebouwd. Naast cruiseschepen (op zee) zijn dit:
  • veerboten
  • containerschepen
  • tankerschepen
  • speciale schepen voor het transport van dieren

Rederijen

De rederijen waarvoor zij cruiseschepen bouwen zijn:
  • AIDA Cruises
  • Celebrity Cruises
  • Disney Cruise Line
  • Dream Cruises
  • Holland America Line
  • Norwegian Cruise Line
  • P&O Cruises
  • Royal Caribbean International
  • Royal Cruise Line
  • Saga Cruises
  • Star Cruises

AIDALuna Geirangerfjord Noorwegen / Bron: ©sodrafAIDALuna Geirangerfjord Noorwegen / Bron: ©sodraf

AIDA Cruises

De schepen van AIDA Cruises zijn prachtig beschilderd. Op de boeg is een mond met een rode en een oranje lip geschilderd en op de zijkant - net na de boeg - zit aan weerszijden een groot oog. Verder zijn er wapperende haren opgeschilderd. De voorkant lijkt hierdoor een beetje op een gezicht. De volgende schepen zijn al gebouwd en varen wereldwijd:
  • AIDAaura
  • AIDAbella
  • AIDAblu
  • AIDAcara
  • AIDAdiva
  • AIDAluna
  • AIDAmar
  • AIDAperla
  • AIDAprima
  • AIDAsol
  • AIDAstella
  • AIDAvita
Op 15 juni 2015 heeft de rederij opdracht aan de Meyer Werft gegeven om twee nieuwe schepen te bouwen. Deze zullen in de herfst van 2018 resp. in het voorjaar van 2020 afgeleverd worden.

Celebrity Eclipse Noorse haven Flåm / Bron: ©ottergraafjesCelebrity Eclipse Noorse haven Flåm / Bron: ©ottergraafjes

Celebrity Cruises

Deze Amerikaanse rederij heeft al redelijk wat schepen door de Meyer Werft laten bouwen. Hun eerste cruiseschepen waren de Horizon en Zenith. Dit waren daarmee tevens de eerste twee grote cruiseschepen in de jaren negentig die de scheepswerf mocht bouwen. Naast de Horizon en Zenith zijn de volgende schepen ook van de Meyer Werft afkomstig:
  • Century
  • Mercury
  • Galaxy
  • Celebrity Solstice
  • Celebrity Equinox
  • Celebrity Eclipse
  • Celebrity Silhouette
  • Celebrity Reflection

De laatst genoemde vijf cruiseschepen vallen allen onder de Solstice-Klasse. De Celebrity Reflection en Celebrity Silhouette zijn de langste cruiseschepen van deze klasse. Beide schepen zijn 319 meter lang, terwijl hun drie zusterschepen een lengte van 317,2 meter hebben. Het aantal deks op de Celebrity Reflection bedraagt maar liefst 18. Het schip is daarmee het hoogste schip van deze klasse.

Disney Cruise Line

Dit is een Amerikaanse rederij die sinds 2007 klant is bij Meyer Werft. De eerste twee schepen die zijn gebouwd zijn:
  • Disney Dream
  • Disney Fantasy
Daarnaast hebben ze opdracht gekregen om nog twee schepen te bouwen. Deze zullen in 2021 resp. 2023 afgeleverd worden. Deze schepen zijn geheel op Disney gericht.

Norwegian Breakaway thv Weener Viaduct Duitsland / Bron: ©ottergraafjesNorwegian Breakaway thv Weener Viaduct Duitsland / Bron: ©ottergraafjes

Norwegian Cruise Line

Dit is een Amerikaanse rederij en het eerste schip dat werd gebouwd was de Crown Odyssey. Dit was voor de rederij Royal Cruise Line. Al snel werd de naam van het schip veranderd in Norwegian Crown. Dit schip is niet meer in handen van rederij Norwegian Cruise Line, maar in handen van rederij Fred. Olsen Cruise Line. Het schip heeft een andere naam gekregen en heet nu Balmoral.
De volgende schepen zijn van Norwegian Cruise Line:
  • Norwegian Spirit
  • Norwegian Star
  • Norwegian Dawn
  • Norwegian Jewel
  • Norwegian Joy in Papenburg / Bron: ©ottergraafjesNorwegian Joy in Papenburg / Bron: ©ottergraafjes
    Pride of Hawaii
  • Norwegian Pearl
  • Norwegian Gem
  • Norwegian Breakaway
  • Norwegian Getaway
  • Norwegian Escape
  • Norwegian Joy
  • Norwegian Bliss (nog in productie)

Vanaf het moment dat het schip Norwegian Dawn werd gebouwd, worden de schepen aan de buitenkant mooi beschilderd. Ook deze rederij heeft een speciale lijn van schepen. Deze schepen vallen onder de Breakaway PLUS-Klasse. Het eerste schip van deze klasse is de Norwegian Escape. Het tweede schip van deze klasse wordt de Norwegian Joy. Deze zal rond het voorjaar van 2017 afgeleverd worden. Daarnaast heeft de werf al opdracht gekregen om nog twee schepen in deze klasse te bouwen. Deze schepen hebben nog geen naam gekregen en zullen in het voorjaar van 2018 resp. in de herfst van 2019 afgeleverd worden.

Anthem of the Seas Eemshaven / Bron: ©ottergraafjesAnthem of the Seas Eemshaven / Bron: ©ottergraafjes

Royal Caribbean International

Deze rederij die hun schepen inzet op de Caraïbische wateren heeft al een aantal schepen door Meyer Werft laten bouwen. De eerste lijn werd in de periode 2001 t/m 2004 gebouwd en deze schepen vielen onder de Radiance-Klasse. In 2011 kreeg de Meyer Werft opdracht om een cruiseschip in een geheel nieuwe lijn te bouwen. Dit werd het schip Quantum of the Seas (2014). Dit schip en haar zusterschepen vallen onder de Quantum-Klasse. Na Quantum of the Seas werden de volgende schepen in deze klasse gebouwd:
  • Anthem of the Seas
  • Ovation of the Seas

Ovation of the Seas Papenburg / Bron: ©ottergraafjesOvation of the Seas Papenburg / Bron: ©ottergraafjes
De Quantum-Klasse wordt met nog meer cruiseschepen uitgebreid. Er zijn al afspraken dat het vierde en het vijfde schip door de Meyer Werft mogen worden gebouwd. Het vierde schip zal naar verwachting in het voorjaar van 2019 klaar zijn en het vijfde schip in het najaar van 2020.

Meyer Turku OY

Deze werf bestaat sinds 1737 en ligt in de haven van het Finse Turku. Het had toen de naam Fithie/Abo Gamla Skeppswarf. In die jaren is de werf meerdere keren door een andere rederij overgenomen. Sinds 2014 is het in handen van het Duitse familiebedrijf Meyer. Vanaf de oprichting tot in 2016 zijn er meer dan 1400 schepen gebouwd. Er werken 1400 mensen bij deze werf. Niet alle onderdelen voor de schepen worden bij Meyer Turku gemaakt. Zo worden de hutten gemaakt bij dochteronderneming Piikkiö Works Oy. Daarnaast hebben ze nog twee dochterondernemingen:
  • Shipbuilding Completion Oy; zij zorgen turnkey oplossingen met betrekking tot het interieur
  • ENG´nD Oy; dit is een ingenieursbureau gespecialiseerd in scheepsbouw

Soort schepen

Bij deze werf worden verschillende soorten schepen gebouwd. Dit zijn:
  • cruiseschepen
  • veerboten
  • goederenschepen voor Arctisch gebied
  • gastankers (LPG en LNG)
  • ijsbrekers
  • baggerschepen
  • kraanschepen
  • bevoorradingsschepen in Arctisch gebied
  • schepen voor speciaal onderzoek

Rederijen

Het moederbedrijf Meyer Werft in Papenburg bouwt voor rederij Royal Caribbean International (RCI) cruiseschepen in de Quantum-klasse, maar Meyer Turku OY bouwt voor hen cruiseschepen in de Oasis-Klasse. Deze schepen zijn één van de grootste cruiseschepen ter wereld. Een schip van deze klasse is Oasis of the Seas. Ook de cruiseschepen Mein Schiff worden door hen gebouwd.

Color Line Haven Oslo / Bron: ©ottergraafjesColor Line Haven Oslo / Bron: ©ottergraafjes
Andere rederijen waarvoor ze bouwen zijn onder andere:
  • Costa Cruises
  • Delfin Cruises
  • Hapag Lloyd Cruises
  • P&O Cruises
  • TUI Cruises

De rederijen van veerboten die opdracht aan hen geven zijn onder andere:
  • Color Line
  • Scandlines
  • Stena Line
  • Viking Line
  • Irish Ferries
  • P&O Ferries

NEPTUN Werft GmbH & Co. KG

Deze werf bestaat sinds 1850 en ligt in de haven van het Duitse Rostock. Vanaf die periode tot 2016 hebben ze al meer dan 1500 nieuwe schepen gebouwd. Daarnaast hebben ze duizenden reparaties aan schepen uitgevoerd. Sinds 1997 is deze werf in handen van de familie Meyer en zijn ze marktleider in het bouwen van riviercruiseschepen. Er werken ongeveer 500 mensen in de werf.

Soort schepen

Hier worden cruiseschepen voor op de grote rivieren gebouwd. Deze schepen varen onder andere op de Rhône en de Donau. Daarnaast hebben ze afspraken om in opdracht bepaald soort schepen te bouwen. Eén hiervan is het bouwen van een LNG-gastanker voor de Nederlandse rederij Anthony Veder uit Rotterdam.

Rederijen

Ze krijgen van diverse rederijen opdracht om een bepaald soort schip te bouwen. Dit zijn onder andere:
  • rederij Viking River Cruises
  • A-ROSA Flussschiff GmbH

pendelbus van en naar de werf in Papenburg / Bron: ©ottergraafjespendelbus van en naar de werf in Papenburg / Bron: ©ottergraafjes

Bezoek Meyer Werft Papenburg

Voor wie het leuk vindt om met eigen ogen te zien hoe het bouwen van een cruiseschip in zijn werk gaat, is een rondleiding aan de Duitse werf wellicht een goed idee. Jaarlijks nemen rond de 250.000 mensen een kijkje. Het reserveren van tickets is vereist. Dat kan bij Papenburg Tourismus GmbH. Een rondleiding duurt ongeveer twee uren. In maar liefst negen expositieruimtes kun je veel te weten komen over de werf. Er zijn 20 modellen van cruiseschepen schaal 1:100 te zien en je kunt een kijkje nemen in een hut. Het is mogelijk om zowel individueel als in een groep een rondleiding te krijgen. Het begint met een film - over het ontstaan van de werf - in het bezoekerscentrum. Uiteindelijk kun je in hal 6 met eigen ogen zien hoe een cruiseschip - tenzij er niets wordt gebouwd - wordt gemaakt.

Wanneer

  • In de periode 1 april t/m 31 oktober zijn er dagelijks meerdere rondleidingen. Het vertrekpunt (en afhalen van de tickets) is dan bij Museumschip Brigg Friederike bij het stadhuis (Hauptkanal rechts 68-69).
    • Van maandag t/m vrijdag worden er drie rondleidingen gegeven. De eerste is om 10.30 uur, de tweede om 14.30 uur en de derde om 15.00 uur.
    • Op zaterdag en zondag worden er vijf rondleidingen verzorgt. De eerste is om 10.30 uur, de tweede om 13.00 uur, de derde om 14.00 uur, de vierde om 14.30 uur en de vijfde om 15.00 uur.
  • Van 1 november t/m 31 maart zijn er van maandag t/m zaterdag rondleidingen. De rondleiding start dan om 14.00 uur. In deze periode is het vertrekpunt (en het afhalen van de tickets) bij de Papenburger Zeitspeicher (Ölmühlenweg 21).
Het is ook mogelijk om op andere tijden een rondleiding te krijgen. Hiervoor moet er contact opgenomen worden met Papenburg Tourismus GmbH.

Prijzen 2017

In 2017 worden onderstaande prijzen per persoon gehanteerd:
DoelgroepPrijs
volwassenen€ 12,90
kinderen van 6-18 jaar€ 7,50
kinderen van 1-5 jaar€ 1,00
Bij deze prijs zit inbegrepen: de entree tot het bezoekerscentrum en een retourtje met de bus.

Adres

MEYER WERFT GmbH & Co. KG
Industriegebiet Süd
D- 26871 Papenburg

Route

Voor wie met navigatie rijdt kan het volgende aanhouden:
  • Papenburg - Industriegebiet Süd - Rheiderlandstrasse - Ecke Vellager Strasse

Voor diegene die liever een route op papier heeft:

Verdere informatie

Papenburg Tourismus GmbH
Ölmühlenweg 21
D- 26871 Papenburg
Telefoon: +49 (0)49 61 83 96-0
website: www.papenburg-tourismus.de

Tewaterlating

De werf is direct aan het water gelegen en dat moet ook wel. Zodra een schip in de werf is gebouwd, wordt deze uit de werf gevaren en later spectaculair te water gelaten. Hierbij kun je als bezoeker aanwezig zijn. Als het een beetje meezit wordt het schip Genting Dream in september 2016 te water gelaten. Zodra een schip uit het dok is gevaren, is het mogelijk om het nog te bezichtigen alvorens het via de rivier de Ems, via Weener en Leer in de Eemshaven terecht komt. Van daaruit kiest het schip het ruime sop op weg naar zijn thuishaven.

Harmony of the Seas

Het tot nu toe (2016) grootste cruiseschip is Harmony of the Seas en heeft meer dan 1 miljard euro gekost. Het schip is door Franse scheepswerf STX in Saint Nazaire gebouwd.
Dit schip is:
  • 362 meter lang
  • 70 meter hoog
  • en heeft 18 verdiepingen
Er kunnen 6410 passagiers op en er is plaats voor 2100 bemanningsleden. Het schip meert op 24 mei 2016 tijdelijk aan in Rotterdam. Het is namelijk onderweg van Southampton naar Barcelona.
© 2016 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Norwegian Getaway - Miami's Ultimate cruise shipNorwegian Getaway - Miami's Ultimate cruise shipDe Norwegian Getaway is een enorm cruiseschip dat op de Duitse Meyer Werft in Papenburg Duitsland is gebouwd en via de E…
Quantum of the Seas – varend pretparkQuantum of the Seas – varend pretparkQuantum of the Seas is een bij de Meyer Werft gebouwd cruiseschip, dat bijna 4200 mensen aan boord naar zonnige bestemmi…
Cruisen over wereldzeeën met AIDA cruisesCruisen over wereldzeeën met AIDA cruisesAIDA Cruises is een Duitse rederij. Ze zijn in Rostock gevestigd. Ze zijn onderdeel (Duitse tak) van Costa Crociere S.p.…
Met een cruiseschip op vakantieMet een cruiseschip op vakantieEen cruise maken wordt steeds populairder, lees hier hoe een boordrekening werkt en alles over het eten, drinken en verm…
Harlingen – haven voor cruiseschepenHarlingen – haven voor cruiseschepenHarlingen is een van de elf Friese steden en het is een mooie stad. De Noorderhaven en Zuiderhaven steken tot diep in de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/werft/unternehmensgeschichte/unternehmensgeschichte.jsp
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Roll-on-roll-offschip
  • http://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/index.jsp
  • http://www.neptunwerft.de/de/neptunwerft_de/index.jsp
  • http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/index.jsp
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Quantum_of_the_Seas_%28schip,_2014%29
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Cruise_Line
  • http://nos.nl/artikel/2105505-in-beeld-een-varend-luxehotel-met-2747-kamers.html
  • Afbeelding bron 1: ©sodraf
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!