InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > KNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomst

KNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomst

KNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomst De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is een zeer gewaardeerde organisatie. Ze helpen schepen in nood en redden mensenlevens en dat is altijd fijn. De KNRM bouwt met Damen Shipyards een nieuwe generatie reddingboten. Het is een boot van een revolutionair nieuw type dat NH 1816 wordt genoemd. De bouw is in 2012 gestart en de boot is eind 2013 klaar. De reddingboot van de toekomst vaart vanuit IJmuiden.
Bron: KNRMBron: KNRM

Reddingboot van de toekomst

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) laat Damen Shipyards de boot bouwen volgens een uniek ontwerp en gebaseerd op tientallen jaren ervaring met reddingboten. De nieuwe reddingboot worden 19 meter lang en is technisch, ergonomisch en operationeel precies zoals KNRM het wil. De boot voldoet aan de volgende aan een aantal eisen. Hij moet:
  • inzetbaar zijn onder alle weersomstandigheden;
  • comfortabel vaargedrag hebben bij slecht weer;
  • de modernste navigatie en communicatieapparatuur hebben;
  • voldoen aan milieunormen;
  • wereldwijd verkoopbaar te zijn.

Bron: KNRMBron: KNRM

KNRM en Damen Shipyards

Het plan voor een nieuw type boot dateert van 2008. De KNRM kreeg dat jaar een donatie van de verzekeringsmaatschappij Noordhollandsche van 1816. Dat was het zetje om aan de ontwerpfase te kunnen starten. Samen met scheepsbouwer Damen Shipyards, de faculteit maritieme technologie van de TU Delft en De Vries Lentsch Naval Architects werd gestart met het ontwerp. Projectteam NH 1816 werkte twee jaar aan het ontwerp. Er werden uitgebreide modelproeven gedaan met schaalmodellen. De proeven vonden plaats in het bassin van het MARIN in Wageningen en in de sleeptank van de TU Delft.
Alles werd getest, ook de stuurhut, op
  • comfort;
  • bewegingsruimte;
  • zichtlijnen;
  • veiligheid.

Bijlboeg aan de boot

Er is één boot gebouwd met een optie op meer. Het nieuwe type reddingboot heeft een opvallende rompvorm. Het is het meest in het oog springende deel van de boot. Lex Keuning, professor aan de Technische Universiteit in Delft, tekende voor het ontwerp. De boot heeft een rechte steven naar het bijlboegconcept. De vorm van de boeg is aangepast en maakt de boot snel; hij snijdt door de golven en vermindert de G-krachten met 45%. Dat zijn de krachten die optreden in storm met hoge golven. De boot ligt ook heel stabiel in het water, vanwege de verstelbare vinnen die aan de achterkant van de romp zitten.

Waterjetstuwing

De nieuwe reddingboot heeft een romp van aluminium met meer dekruimte. Het stuurhuis wordt van kunststof en er is plaats voor zes bemanningsleden. De opvarenden kunnen vanuit hun stoelen alle apparatuur bedienen van het geïntegreerde brugsysteem met touchscreens. Hiermee kunnen ook data worden uitgewisseld met de wal. In de boot liggen twee motoren van 1200 pk die de reddingboot met waterjetvoortstuwing naar een topsnelheid van 31 knopen kunnen stuwen en die voldoen aan de hoogste milieueisen.
Bron: KNRMBron: KNRM
De boot heeft meer ruimte benedendeks en alles is beter toegankelijk voor onderhoud. Ook is er een verblijf voor de mensen die gered worden.

Arie Visser en IJmuiden

Damen Shipyards is de KNRM verkopen de boot als reddingboot van de toekomst. Met de verkoop van het concept van deze snelvarende reddingboten willen KNRM en Damen Shipyards de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Begin 2014 zijn de eerste testvaarten gemaakt. De reddingboot vaart vanuit IJmuiden met een vaste schipper. De overige bemanning wisselde, want de boot heeft langs de hele kust proefvaarten gemaakt. De huidige Arie Visser-klasse zal tussen 2013 en 2033 vervangen worden door de NH 1816.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KNRM
  • www.knrm.nl
  • Afbeelding bron 1: KNRM
  • Afbeelding bron 2: KNRM
  • Afbeelding bron 3: KNRM

Reageer op het artikel "KNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomst"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Reddingboot
Schrijf mee!