InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeer

Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeer

Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeer Voeren van de juiste verlichting op de auto. Het voeren van verlichting op de auto in het verkeer leidt nog wel eens tot verwarring daar waar het de keuze tussen het voeren van het (oude) stadslicht, het dagrijlicht, dimlicht of groot licht betreft. Ook het gebruik van mistverlichting voor en achter op de auto lijkt niet altijd even duidelijk. In ieder geval geldt er voor de meeste voertuigen dat er minimaal dimlicht gevoerd moet worden als het zicht ernstig wordt belemmerd. Dit kan dus op de dag bij overdadig zonlicht, schemering of slechte weerscondities zijn, maar bovenal 's nachts bij donkerte.

Verlichting op de auto volgens RVV artikel 32

A
"Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van het Voertuigreglement bedoelde lichten".

B
Het op de auto voeren van grootlicht in plaats van dimlicht is toegestaan, behoudens in de volgende gevallen:
  • Bij dag is het voeren van grootlicht altijd verboden.
  • Bij het tegenkomen van een andere weggebruiker (dus ook voetgangers). Hierbij bestaat de kans op verblinding van de tegenligger.
  • Bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig. Ezelsbruggetje: alle bestuurders die spiegels op hun voertuig kunnen hebben en dus verblind kunnen worden of hinder kunnen ondervinden door het voeren van verlichting van achteropkomende bestuurders.
Met dit artikel wordt tevens bedoeld, dat groot licht alleen gevoerd wordt als de situatie -door het voeren van dimlicht- onvoldoende zicht geeft.

C
Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden. Bij het voeren van dagrijlicht hoeft de verlichting achter niet gelijktijdig te branden.

De verlichting op (motor)voertuigen

Waar het de standaard te voeren verlichting vóór op de auto betreft, kennen we de volgende standen:
  • Stadslicht.
  • Dagrijlicht.
  • Dimlicht.
  • Grootlicht.

Stadslicht
Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten -tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. (zie boven art. 32) Dit betekent dat je wel stadslicht (of dimlicht) mag voeren in situaties waar het voeren van verlichting niet beschreven staat of niet verplicht is. Op de dag, bij helder weer mag je als je hier voor kiest, of dit veiliger vindt ,dus wel stads- of dimlicht voeren, maar het hoeft niet.

Stadslicht tijdens stilstaan
Bestuurders van een motorvoertuig moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht achterlicht en het in het Voertuigreglement voorgeschreven stadslicht voeren. Stadslichten worden dus alleen verplicht gesteld als "parkeerlichten" in bepaalde omstandigheden.

Dagrijlicht
Dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld bij het starten van de auto. Bestuurders van een motorvoertuig mogen overdag dagrijlicht voeren. Al meer auto's hebben tegenwoordig "af fabriek" dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Sinds 2011 geldt voor alle nieuw te leveren auto's in Europa dat deze motorvoertuigen dagrijlichten moeten hebben.

Dimlicht
Rijdend onder normale omstandigheden waarbij verlichting gevoerd moet worden gebruik je altijd dimlicht, waarbij je ook automatisch stadslicht voert, want deze ontbrandt mede zodra je het dimlicht inschakelt.

Groot licht
Groot licht mag in alle gevallen gevoerd worden, met uitzondering van de omstandigheden als boven in artikel 32, punt B beschreven.

Voorts nog aandacht voor lichten als:

Parkeerlicht
Het situatiegebonden voeren van parkeerlicht (rechts of links), om de auto beter zichtbaar te maken/houden in slecht verlichte situaties of bij slechte weersomstandigheden is niet verboden en mag naar inzicht gevoerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aanwezige circuit van het stadslicht.

Mistlicht
Bij dezen een aparte vermelding voor de mistlichten; deze mogen worden gevoerd:
  • Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. (wat een ernstig belemmerd zicht is, is aan de individuele bestuurder om te bepalen, maar dit moet wel naar redelijkheid zijn)
  • Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd. (bij regen dus niet, daar dit een hinderlijke reflectie van het licht op het wegdek geeft en mogelijk de schijn van remmen van een voertuig geeft)


Verlichting - per 1 april 2008

Mistlampen
Als de mistlampen aan de voorzijde van het voertuig branden, hoeft het dimlicht niet gebruikt te worden.
Reden: Als de mistlampen en de dimlichten aan de voorzijde van de auto tegelijk branden, bestaat de kans dat je verblind wordt door de reflectie van je eigen dimlicht.

Verlichting volgens het Reglement Voertuigen

Personenauto’s moeten (afhankelijk van de leeftijd/ingebruikname) zijn voorzien van:
  • Twee of vier grote lichten.
  • Twee dimlichten.
  • Twee stadslichten.
  • Richtingaanwijzers.
  • Waarschuwingsknipperlichten.
  • Zijrichtingaanwijzers.
  • Achterlichten.
  • Remlichten.
  • Een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat.
  • Niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
  • Eén of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig.
  • Eén of twee achteruitrijlichten.
  • Markeringslichten, indien het voertuig breder is dan 2,10 m.
  • Zijmarkeringslichten, indien het voertuig langer is dan 6,00 m.
  • Ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m.
  • Derde remlicht.

Personenauto’s mogen (afhankelijk van de leeftijd/de ingebruikname) zijn voorzien van:
  • Mistlichten aan de voorzijde van het voertuig.
  • Parkeerlichten, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m.
  • Twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde.
  • Zijmarkeringslichten, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m.
  • Ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m.
  • Witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig.
  • Markeringslichten, indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m.
  • Een derde remlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
  • Dagrijlichten.
  • Een extra achteruitrijlicht.
  • Fluoriserende markeringsborden aan de achterzijde van het voertuig, indien de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg.
  • Verlichte transparanten (beperkt toegestaan; alleen voor bepaalde diensten).

* monteren en voeren van lichten moeten wel voldoen aan bepaalde richtlijnen.

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 [B]mogen bovendien zijn voorzien van: [/B]
  • Een richtlicht.
  • Een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig.
  • Werklichten.

Voeren van verlichting overdag in het buitenland

In een aantal Europese landen is het voeren van dimlicht overdag al wel verplicht:
  • In Denemarken, Estland, Finland, Letland, Noorwegen, Slovenië, Tsjechië en Zweden het hele jaar op alle wegen.
  • In Litouwen, Polen en Slowakije tijdens de wintermaanden op alle wegen.
  • In Hongarije en Italië het hele jaar op wegen buiten de bebouwde kom.
  • In Portugal het hele jaar op wegen waar dat is aangegeven.
Voor de juiste regels kunt je contact opnemen met de autoriteiten van het betreffende land.

Wat moet je weten bij deelname aan het verkeer - verkeersdeelname

In het verkeer kennen we vele regels en gedragscodes die iedereen moet kennen en volgen. De verkeersborden (inclusief gevaarherkenning en voorbeelden van verkeersinzicht) in Nederland en de verklaring hiervan vind je in de special "verkeersborden". Maar wat nu zijn de gevolgen bij gebruik van te veel alcohol in het verkeer, hoe moet je handelen bij te water geraken met de auto, hoe belaad je de aanhanger, of hoe gaat de belijning op de Nederlandse wegen eruit zien....en meer? In de special - Verkeersdeelname - Wat moet je weten - vind je vele artikelen die ingaan op dit soort zaken en waar je als automobilist dagelijks mee te maken kunt krijgen. Lees de artikelen én draag bij aan de veiligheid voor jezelf en voor andere weggebruikers!
© 2007 - 2017 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardRijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardControlelampjes en symbolen op het dashboard als onderdeel van de voertuigkennis . De controlelampjes of waarschuwingsla…
Xenon verlichting - Wat is Xenon?Xenon licht is een super wit licht, dat vergeleken kan worden met de intensiteit van daglicht. Het wordt ook wel eens HI…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
De APK-keuring: Op welke onderdelen wordt er gekeurd?De APK-keuring: Op welke onderdelen wordt er gekeurd?De APK (Algemene Periodieke Keuring) is voor veel mensen een verplichting die niet altijd uitkomt. Uit veiligheidsoverwe…
Cursus theorie voor het rijexamen: 1. VerkeersdeelnemersIn deze eerste les van de theorie voor het rijexamen ga je meer leren over de verschillende deelnemers die in het verkee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeer"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Habbe, 19-10-2015 21:25 #19
Beste Sjaak,
Ik heb een cadillac uit 1974. Waarbij bij het stadslicht: de achterverlichting brandt, de kentekenverlichting en helemaal voor op de zijkant aan elke kant een lampje, maar echt op de voorkant brandt niks. Is dat voldoende? Naar mijn weten is dit origineel want alles werkt. Reactie infoteur, 20-10-2015
Beste Habbe,

Stadslicht staat rijdend niet meer voorgeschreven, dimlicht wel.
Als je besluit het stadslicht op de dag bij gewoon of helder weer te voeren, dan mag dit, ook al hoeft het niet.
Kijk even onder de volgende link waar auto's van moeten zijn voorzien. Voor oudere personenauto's gelden vaak uitzonderingen/andere regels, omdat deze op het moment van toelating de toen geldende regels moesten volgen.
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Lichten, %20lichtsignalen%20en%20retroreflecterende%20voorzieningen/Verplichte%20lichten%20en%20retroreflectoren/Paginas/Verplichte%20lichten%20en%20retroreflectoren%20Artikel%205.2.51%20lid%201.aspx

Mvg - Sjaak

Klaus Wustefeld, 08-10-2015 13:29 #18
Ik heb overal gezocht naar welke verlichting je aan moet hebben bij dichte mist. Maar ik heb het nergens compleet gevonden.
Ik heb vóór géén mistlampen (is -dacht ik- ook wettelijk niet verplicht). Er staat overal, wat je niet moet doen of niet mag doen bij mist, maar nergens staat iets over de voorkant van de auto als je daar géén mistlampen hebt. Moet je dan Dimlicht aan doen? Of Stadslicht / parkeerlicht? Ik weet het niet. Reactie infoteur, 08-10-2015
Beste Klaus,

Bij dichte mist, voer vóór gewoon dimlicht. Mistlichten vóór mogen wel bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert. (een exacte afstand wordt in de wet niet gegeven)
Mistlicht achter alleen bij mist of sneeuwval (dus niet bij regen), waarbij het zicht beperkt is tot een afstand van 50 meter.
(overigens wordt stadslicht -anders dan bij stilstaan buiten de bebouwde kom- niet meer voorgeschreven)

Mvg - Sjaak

Yordi, 14-09-2015 13:24 #17
Hallo,

Ik heb nieuwe koplampen gekocht, hier heb ik mijn stadslichten zelf losgekoppeld en vervangen door 2 angel eyes ringen per koplamp. Daarnaast heb ik nog een klein led-lampje wat in de koplampen zit wat ook brandt als ik het stadslicht aanzet. Mag dit zo of moet het extra lampje weg? Is het daarnaast voldoende dat de Angel eyes dienen als stadslicht of moet het echte stadslicht branden?

Groetjes,
Yordi Reactie infoteur, 15-09-2015
Kijk of informeer even bij de volgende site Yordi.
http://www.tuning-gids.nl/wetgeving_autoverlichting.htm

Mvg - Sjaak

Michael, 13-08-2015 07:45 #16
Hi, mag het kentekenplaat houder voor met witte kleine led belichten? Reactie infoteur, 13-08-2015
Beste Michael,

In het artikel 5.2.53 van de Regeling voertuigen staat het volgende vermeld:
" De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen."
Volgens bovenstaande omschrijving zou het mogen, mits de verlichting niet verblindend werkt.
Informeer toch voor de zekerheid even bij de plaatselijke politie.

Zie ook:De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_13-08-2015#Hoofdstuk5

Mvg - Sjaak

Bart, 12-03-2015 16:13 #15
Hallo, ik heb 4 kleine verstralers (als extra) boven mijn nummerplaat tussen mijn gewone verlichting instaan. Mag dit en hoe moet/mag deze aangesloten. Los van het groot licht of gelijkmet het groot licht. Mag ik ook zijmarkerings lichten voeren tussen voor en achterwiel in. Dit alles is voor een personen auto van 2003. Reactie infoteur, 13-03-2015
Beste bar,

In Artikel 5.2.51 van onderstaande link staat beschreven welke verlichting wel en/of niet gevoerd mag worden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_13032015#Hoofdstuk5

Mvg - Sjaak

Monique, 08-01-2015 09:11 #14
Wat zijn de regels voor het voeren van autoverlichting rondom zonsopgang/ondergang. Is het verplicht om licht te voeren tot het exacte tijdstip van zonsopgang en na het exacte tijdstip van zonsondergang of is er nog een marge van een half uur voor zonsopgang en een half uur na zonsondergang. Wettelijk gezien. Reactie infoteur, 08-01-2015
Beste Monique,

Dag wordt omschreven als de periode tussen zonsopgang en zonsondergang (nacht uiteraard het omgekeerde)
Met betrekking tot de verlichting worden deze begrippen ruimer toegepast.
Hierbij geldt:
"bestuurders van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets, gehandicaptenvoertuig met verbrandingsmotor of elektromotor voeren bij dag -indien het zicht ernstig wordt belemmerd- en bij nacht dimlicht. Voor fietsers geldt min of meer het zelfde.
(denk b.v. aan zware regen, mist, sneeuwval, schemering, bebossing, tunnels etc.)

Mvg - Sjaak

Peter, 01-10-2014 09:25 #13
Wat is precies wit licht? Ik heb gewoon dimlicht, maar led stadslicht, wat lijkt op dat blauwige xenon licht. Mag dat? Reactie infoteur, 01-10-2014
Beste peter,

Met wit licht wordt het "wit/gelige" licht bedoeld dat over het algemeen gevoerd wordt.
Alhoewel nieuwe auto's met dagrijlichten worden uitgevoerd, is over de xenon verlichting soms onduidelijkheid.
Kijk even bij deze link voor de discussie:
http://www.dagrijverlichting.info/wetgeving-autoverlichting/88-wetgeving-xenon-nederland
en bij deze voor de volledige wettekst:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/veilig-rijden

Mvg - Sjaak

Stefan Munk, 01-07-2014 18:44 #12
Beste,

Er wordt aangegeven dat men bij nacht met minimaal stadslicht in combinatie met dimlicht moet rijden. Mijn vraag is wanneer is het voor de wet nacht? Na zonsondergang, schemering, of staan daar per dag/maand aparte specifieke tijdstippen voor?

M.v.g, Reactie infoteur, 02-07-2014
Beste Stefan,

Als nacht geldt de periode tussen zonsondergang en zonsopgang.
Dit verschilt dagelijks en maakt dat je mijn inziens beter de (beginnende of aflopende) schemering kunt aanhouden.

Mvg - Sjaak

Niels van Gompel, 21-01-2014 18:35 #11
Beste mensen

Hoe zit het met gele verlichting vooraan (als dagrijd - dimlicht)? Reactie infoteur, 22-01-2014
Beste Niels,

Bij de keuringseisen van het RDW staat het volgende:
(deze eisen vinden hun oorsprong in het Reglement Voertuigen)

Artikel 5.2.59
De dagrijlichten, bochtlichten en hoeklichten mogen
niet anders dan wit stralen.
Zie:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/handleidingen/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-01-2013.pdf

Mvg - Sjaak

Michel B., 03-12-2013 12:30 #10
Hallo.
Ik heb een Suzuki jeep uit 1982 en heb daar stadsverlichting op het dak gemaakt (3 watt lampjes), deze zijn niet verblindend (door een agent bevestigt) en schijnen naar voren (naar de grond). Ik kan nergens een regel vinden die duidelijk zegt dat dit op dit voertuig niet mag. Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Michel,

Kijk even bij de volgende artikelen uit het Reglement Voertuigen, waarbij je binnen de tekst onderscheid moet maken tussen "moeten" en "mogen". (inladen kan even duren)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/10/Artikel5251/geldigheidsdatum_03-12-2013

Mvg - Sjaak

F. Wolswijk, 18-10-2012 14:23 #9
Geachte,
Mijn vraag gaat over het gebruik van mistlampen met B codering als dagrijlichten. Ik heb navraag gedaan bij het RDW, het openbaar ministerie en bij de politie, maar een eenduidig antwoord komt er niet. De eisen voor dagrijlichten zijn beperkt tot: 2 stuks, wit licht en niet in combinatie met andere verlichting. Er wordt niets gezegd over enige codering in het glas.
Het OM zegt dat het niet mag, maar geeft geen verwijzing naar een regeling. Het RDW verwijst naar de regels voor dagrijverlichting, maar geeft geen antwoord op de vraag over de B codering. De politie zegt alleen de wet te handhaven en voor een niet technische agent is het alleen mogelijk om te kijken naar de codering in het glas. B codering is mistlamp, dus fout, ook al zijn ze juist geschakeld.

Waar staat in het RVV dat het per definitie niet mag om mistlampen te gebruiken als dagrijlichten? Reactie infoteur, 18-10-2012
Beste F,

Een concreet antwoord kan ik niet geven; valt een beetje buiten mijn vakgebied.
Maar… :
Op de site Om.nl valt het volgende te lezen:
'' Dagrijlichten: mogen gevoerd worden bij daglicht en moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten worden ontstoken. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercodeRL op het lampglas. ''
Verder staan de regels over verlichting o.a. op Overheid.nl, Regeling Voertuigen, Artikel 5.2.57, onderdeel r (slechts de vermelding ''twee dagrijlichten''

Mvg - Sjaak

Nicasymarcel, 16-10-2012 23:21 #8
Geachte, is het verplicht mistlampen aan de voorkant van de auto te hebben?
Groeten, Nicasy Marcel. Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Nicasy Marcel,

Nee dit is niet verplicht, maar als ze gemonteerd zijn, zijn er regels voor het gebruik
(als het zicht ernstig belemmerd wordt). Een exacte afstand en nadere omschrijving zoals bij het mistachterlicht is er niet.

Mvg - Sjaak

Erwin, 09-10-2012 13:35 #7
Goedemiddag, ik ben sinds kort in het bezit van een motorjack welke is uitgevoerd met led-verlichting. 6 witte lampjes op mijn borst en 5 rode lampjes op mijn rug beide naast elkaar. Nu werd mij gevraagd of het wel mag in het verkeer. Kunt u daar uitsluitsel over geven? Alvast bedankt voor enig reactie.
M.vr.gr. Erwin Reactie infoteur, 09-10-2012
Beste Erwin,

De verlichting voor een motorfiets staat beschreven in het Reglment Voertuigen. Over de vereiste kleding staat niets beschreven, maar de bedoelde verlichting lijkt mij verwarrend en derhalve niet toegestaan.
Voor de zekerheid zou ik de politie de vraag voor leggen.

Mvg - Sjaak

B. van Stigt, 14-06-2012 17:36 #6
Is het niet meer verboden mistlampen te voeren in de bebouwde kom? Dat zit mij nog steeds in het geheugen, of zijn deze regels veranderd ik lees dit namelijk nergens. Tegenwoordig zie je ook veel voertuigen met lampen onder de bumper maar wat geen mistlampen zijn, ik vind dit zeer verwarrend. Ben benieuwd naar Uw reactie. Reactie infoteur, 15-06-2012
Beste B,

Het kan zijn dat je op dagrijlichten doelt. Deze lichten zijn toegestaan (overgangsfase van oude naar nieuwe voertuigen) en zullen in de toekomst waarschijnlijk voor alle motorvoertuigen gaan gelden. Hier geldt het volgende voor:
" dagrijlichten mogen gevoerd worden bij daglicht en moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten worden ontstoken. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas ".
Voor mistlichten wordt geen onderscheid gemaakt tussen binnen of buiten de bebouwde kom.
Voor mistlichten geldt:
- bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. (geen nadere omschrijving van de zichtafstand)
- bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd
-
Hoe het voeren van verlichting in het verleden (vanaf 1966) geregeld was, kan je in artikel 61 tot en met 78 van gelinkt artikel lezen:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=5254

Mvg - Sjaak

Jeroen, 21-03-2012 20:48 #5
Ik heb een bedrijfsauto uit 1983. Hierop, wil ik een dakbeugel bevestigen met 2 verstralers en 3 oranje pitjes. Dit, de verstralers, om in het donker beter zicht te krijgen. Vooral op
de bekende donkere binnenweggetjes. Pick-up trucks hebben dit ook wel op het dak staan. Vaak gecombineerd met enkele oranje pitjes. De oranje pitjes als decoratie zeg maar en de verstralers als gewenste extra verlichting omdat de standaard verlichting uit die tijd niet echt super is. Is dit toegestaan en maakt het bouwjaar van de auto hierbij verschil? Bij de oudere bedrijfsauto's zie je dit wel vaker. Reactie infoteur, 22-03-2012
Beste jeroen,

Kijk even bij de link bij artikel 5.3.57 van het Reglement Voertuigen.
Hier vind je een overzicht van de verlichting die een bedrijfsauto MAG voeren. Vanaf artikel 5.3.51 vind je een overzicht van wat moet.
Dat wat niet vermeld staat is niet toegestaan.
Zie:
http://maxius.nl/regeling-voertuigen/hoofdstuk5/afdeling3

Mvg - Sjaak

Erik Hulscher, 18-12-2011 15:33 #4
Wat zijn de richtlijnen voor het verplicht voeren van autoverlichting overdag bij slechtzicht. Recente bekeuring gekregen voor het niet voeren van verlichting bij slecht zicht overdag. Reactie infoteur, 18-12-2011
Beste Erik,

Dit wat in het artikel staat:
"RVV artikel 32 bepaalt dat:
A.Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht ".

Sam Kooy, 02-11-2011 11:16 #3
Ik heb led acherlichten: achter- en remlichten zijn combi-leds die werken als achterlicht én als remlicht. Heb bovendien 3e remlicht. Bij het inschakelen van de normale rijverlichting (stads-, dim- of grootlicht) gaat het 3e remlicht eveneens branden zij het niet sterk maar net zichtbaar. Vraag: is dit toegestaan?
NB:Tijdens het remmen lichten de combi-achter/remlichten en ook het 3e remlicht wél zeer sterk op en zijn dan duidelijk zichtbaar als remlichten. Reactie infoteur, 03-11-2011
Beste Sam,

Kijk even bij onderstaande link van het Reglement Voertuigen. Hier in vind je alle wettelijke eisen waaraan verlichting moet voldoen.
http://lexius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.2.51

Mvg - Sjaak

H. V. Leeuwen, 30-11-2010 19:17 #2
Steeds meer kom ik als het donker is auto's tegen met mistlampen voor of verstralers of bermstralers aan. Ik vind het storend bij regenachtig weer. Nu is mijn vraag wanneer mogen deze aan en of moeten ze uit als er een tegenligger aankomt. Reactie infoteur, 01-12-2010
Beste H,

Een lang verhaal, maar hierin staat wel de regelgeving beschreven. Verblinden mag niet, maar…

2.13
Gebruik van lichten tijdens het rijden
Artikel 32
1 Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets,
een snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is
uitgerust met een verbrandingsmotor, of een
gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een
elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie,
voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt
belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van
een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een
elektromotor en niet is voorzien van een gesloten
carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste
lid van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
2 Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is
toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker
en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander
voertuig.
3 Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat
moeten steeds gelijktijdig met groot licht,
dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Artikel 33
Gekoppelde aanhangwagens moeten bij dag, indien
het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht achterlicht,
verlichting van de achterkentekenplaat en
stadslicht voeren.
Artikel 34
1 Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig
belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig
en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht
aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven
die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een
afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht
worden gevoerd.
Artikel 35
1 Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag
indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting
overeenkomstig het tweede tot en met het
vierde lid.
2 Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen
met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit
of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd,
tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op
zijn borst.
3 Op een fiets op meer dan twee wielen met twee
voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte
of twee gele symmetrisch links en rechts van het
midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4 Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht
dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij
de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten
passagier een rood licht voert op zijn rug.
5 Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op
een fiets, door de bestuurder daarvan of door een
achter de bestuurder gezeten passagier dan de in
het tweede tot en met vierde lid genoemde lichten.
Artikel 35a
1 De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere
weggebruikers niet verblinden.
2 De in artikel 35 bedoelde verlichting mag niet
knipperen.
3 De in artikel 35 bedoelde verlichting moet:
a. aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor
tegemoetkomende weggebruikers;
b. aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn
voor van achteren naderende weggebruikers.
Artikel 35b
1 Bestuurders van een wagen voeren bij dag, indien
het zicht ernstig wordt belemmerd, of bij nacht
voor- en achterlicht.
2 Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, dat
niet is uitgerust met een motor, voeren bij dag,
indien het zicht ernstig wordt belemmerd, of bij
nacht voor- en achterlicht indien zij gebruik
maken van de rijbaan, het fietspad of het fiets-/
bromfietspad
Artikel 36
Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee moeten
bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en
bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit
of geel licht en naar achteren rood licht moet stralen.
Artikel 37
Door voetgangers gevormde kolonnes en optochten
moeten buiten de bebouwde kom bij dag, indien het
zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht aan de
linker voorzijde een naar alle zijden wit of geel licht
uitstralende lantaarn en aan de linker achterzijde
een naar alle zijden rood licht uitstralende lantaarn
meevoeren.

Dit staat verder over verlichting in het RVV 1990:
2.15
Bijzondere lichten
Artikel 41
1 Bestuurders van een motorvoertuig mogen bij dag
dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk
met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig
gevoerd.
2 Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk
met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht,
bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten
of staaklichten voeren.
Artikel 41a
1 Verlichte transparanten die informatie bieden over
de bestemming of het gebruik van het voertuig
mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1 in gebruik bij de politie;
2 in gebruik bij de brandweer;
3 in gebruik bij pechhulpdiensten;
4 in gebruik bij Rijkswaterstaat;
5 die worden gebruikt door artsen;
6 die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht
of het afleggen van een rijproef;
7 die worden gebruikt door ambulancediensten
waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer
een vergunning is verleend voor het verrichten
van ambulancevervoer;
8 van hulpverleningsdiensten die zich in
opdracht van óf een centrale post als bedoeld
in artikel 1 van de Wet ambulancevervoer óf een
centrale post voor het ambulancevervoer als
bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a, van de
Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen
en rampen, bezighouden met het verlenen
van eerstelijns spoedeisende hulpverlening;
b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;
c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;
d. personen- en bedrijfsauto’s ingericht als
dierenambulance;
e. taxi’s.
2 Personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen die
worden gebruikt voor het geven van rijonderricht
of het afleggen van een rijproef mogen slechts zijn
voorzien van een verlicht transparant dat de ingevolge
het Reglement rijbewijzen voorgeschreven
letter “L” weergeeft.
3 Onverminderd het eerste lid mogen:
a. verlichte transparanten die worden gevoerd door
de voertuigen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel
a, onder 1 tot en met 4 en onderdeel c, aanwijzingen
weergeven voor het overige wegverkeer,
b. taxi’s zijn voorzien van verlichte transparanten
die de volgende informatie weergeven:
1 tarieven;
2 naam van het taxibedrijf; en
3 telefoonnummer van het taxibedrijf.
4 Taxi’s die zijn voorzien van verlichte transparanten
die tarieven weergeven, mogen deze verlichting
slechts voeren wanneer zij zich op een taxistandplaats
bevinden.
5 Verlichte transparanten worden niet gevoerd door
andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid
en worden niet gevoerd op een andere wijze dan
bepaald in het eerste tot en met vierde lid.

A. Blikkenhorst, 18-11-2010 15:43 #1
Over het voeren van LED verlichting kan ik hier bijna tot niets vinden.
ik geef hier een voorbeeld: Mag men LED verlichting aan brengen aan de voorzijde van het voertuig. i.p.v. stadsverlichting.en zijn hier normen en afmetingen aan verbonden.
Men ziet steeds vaker de wat duurdere middenklasse auto rijden met LED verlichting in de Koplampen aan de voorzijde. ook steeds meer zie je LED verlichting aan de achter zijde van de Auto's. zijn daar ook regels voor afgegeven.
Met vriendelijke groet verblijf ik;
Hoogachtend,
A.Blikkenhorst. Reactie infoteur, 18-11-2010
Beste A,

Voor zover ik weet is LED verlichting gewoon toegestaan zolang de lichtopbrengst niet meer afwijkt dan (uit mijn hoofd) 25 %. Uiteraard mag de verlichting niet verblinden en moet deze deugdelijk bevestigd zijn.

Kijk bij interesse even bij de regeling Voertuigen, blz. 30, vanaf artikel 5.2.51 bij onderstaande link:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1-DCC5-4F09-A118-BB31911BBFDC/0/Regeling_voertuigen_29042009.pdf

Mvg - Sjaddie

Infoteur: Jvd
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Verkeersdeelname
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 19
Schrijf mee!