InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat is uw auto nog waard?

Wat is uw auto nog waard?

Wat is uw auto nog waard? Op het moment dat u uw nieuwe auto start, is de auto al veel minder waard geworden. Op een middenklasse auto gooit u op dat moment al duizenden euro’s weg. Wij kunnen niet zonder de auto, maar het bezitten en het rijden van een auto is ontzettend duur. Bij het kopen van een nieuwe auto moet u rekening houden met een hoge afschrijving. Bij het kopen van een oudere auto, kunnen de onderhoudskosten erg hoog zijn. Een auto van een paar jaar oud is de beste optie, maar ook in dat geval moet u geluk hebben. U kunt net een auto kopen waar al veel mee aan de hand is geweest en waarbij de problemen ook blijven bestaan.

Hoe hoog is de afschrijving van uw auto?

In de eerste 3 tot 4 jaar dat u de auto bezit is de afschrijving het hoogst. Hoe hoog dit uit komt is sterk afhankelijk van het aantal kilometers dat u er mee gereden hebt en van de merk en de type auto. Uitgaande van een aantal verreden kilometers met de auto van 100.000 in de eerste 3 tot 4 jaar, schrijft u het minste af op de Toyota Aygo. De lage afschrijving bedraagt namelijk 54 procent. Op de Fiat 500 wordt 54,1 procent afgeschreven en op de Peugeot 107: 54,2 procent.

Er zijn daarnaast ook auto’s waarbij de afschrijving veel hoger is. Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat de auto’s minder waard zijn op de markt van de gebruikte auto’s. Op de Hyundai Grandeur bedraagt de afschrijving in 3 tot 4 jaar met 100.000 op de teller: 74,5 procent. Andere auto’s die hier slecht op scoren zijn
  • Cadillac STS met een afschrijving van : 74,4%
  • Jaguar XJ met een afschrijving van: 74,4%

Hoe kan ik bepalen hoeveel mijn auto nog waard is?

Er zijn verschillende manieren om de waarde van uw auto in te schatten. U kunt op het internet gebruik maken van berekeningstools om de restwaarde te berekenen. Hierbij wordt aan de hand van een aantal vragen een waarde vastgesteld. Een betere indruk krijgt u door na te gaan voor welke bedragen particulieren hun auto aanbieden op Marktplaats. Door hier het gemiddelde van te nemen komt u dicht in de buurt.

Dan hebben wij natuurlijk ook nog de bedragen die dealers en handelaren ervoor vragen. Dit is echter geen juiste waarde-indicatie, want voor deze bedragen gaat u uw auto niet verkopen. De verkopers moeten er uiteraard ook nog op verdienen. De dealers zullen weer een hogere marge rekenen dan handelaren.

Waarde is afhankelijk van de staat en de type van de auto

Er zitten grote prijsverschillen op de tweedehands markt wat betreft dezelfde merk en type auto’s. Dit is ook logisch, want wij zien hetzelfde bij de prijzen van nieuwe auto’s. De meest uitgebreide type auto is soms wel tienduizenden euro’s duurder dan de basisuitvoering. Op auto’s die als nieuw veel duurder waren dan de basistype, is de afschrijving ook hoger. Kopers van een tweedehands auto weten de extraatjes niet op waarde in te schatten, en vergelijken de vraagprijs met de prijs die verkopers hanteren van de basisuitvoeringen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Opsomming.com

Reageer op het artikel "Wat is uw auto nog waard?"

Reactie

Marquita, 01-12-2014 07:38 #1
Ik wil graag weten wat het percentage afschrijving van de Suzuki SX4 hatchback, bouwjaar 2013, in het eerste jaar is.
Graag advies

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!