InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?

Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?

Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop? Een lease auto als auto van de zaak is inmiddels bijna ouderwets. Ook als particulier kun je tegenwoordig goedkoop een auto leasen in plaats van te kiezen voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. En privé leasen heeft duidelijke voordelen wanneer het gaat om onderhoud, verzekeringen en wegenbelasting. Wat zijn nu precies de voordelen van particuliere autoleasing? Zijn er ook nadelen van privé een auto leasen? En wat zijn de kosten van particulier auto leasen versus kopen?

Wat zijn de voordelen van privé een auto leasen?

Iedere zakenman of zakenvrouw kan gemakkelijk uitleggen wat de voordelen zijn van een lease auto. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de volgende voordelen die leasen met zich meebrengt:

  • Je rijdt altijd in een nieuwe auto, want iedere twee jaar verander je van auto
  • Je kunt hierdoor altijd kiezen uit de nieuwste modellen
  • Je kunt de auto met alle extra's helemaal naar je eigen zin laten afwerken
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over wegenbelasting, onderhoud of autoverzekeringen
  • Er zijn duidelijke fiscale voordelen verbonden aan het rijden van een lease auto
  • Wanneer je pech hebt, hoef je alleen de leasemaatschappij te bellen om direct uit de situatie gered te worden en een vervangende auto te krijgen

Het spreekt voor zich dat leasen als particulier precies dezelfde voordelen heeft en wanneer je dus gaat voor gemak en vaak een nieuwe auto mogen uitzoeken, is een auto leasen zeker iets wat je zou moeten overwegen. Bovendien is particulier leasen niet zo duur als soms wordt gedacht.

Iedere maand betaal je een vast bedrag en onverwachte kosten zijn er in tegenstelling tot bij een voertuig in eigendom dus niet. Je hoeft niet bang te zijn voor de kosten van een niet verwachte reparatie.

Zijn er nadelen verbonden aan het leasen van een auto als particulier?

Voor al die voordelen betaal je natuurlijk wel wat. Belangrijk is dan ook te beseffen dat een nieuwe auto normaal gesproken niet zoveel kost aan onderhoud als een tweedehands auto. Als het je gaat om lagere onderhoudskosten is dat ten opzichte van een auto die je nieuw bij de dealer koopt dus niet altijd een goed argument. Wanneer je de particuliere lease auto echter vergelijkt met een tweedehands auto is het een heel ander verhaal. Want die tweedehands auto brengt wel degelijk kosten met zich mee en die kunnen ook heel onverwacht komen.

Verder moet je je realiseren dat de belastingvoordelen van een particuliere lease alleen van toepassing zijn wanneer je de auto ook zakelijk gebruikt. Wanneer je de lease auto alleen privé gebruikt is het fiscaal voordeel namelijk niet van toepassing.

Wat kost de particuliere lease auto? Is privé leasen goedkoper dan kopen?

Of privé leasen goedkoper is of duurder verschilt. Het beste kun je het maandelijkse lease bedrag over een periode van een aantal jaar berekenen om daar vervolgens autoverzekeringen, wegenbelasting en geschatte kosten voor onderhoud vanaf te trekken. Ga hiermee ook na of de leasemaatschappij of het automerk een kilometervergoeding rekent of dat je een all-in maandelijks bedrag betaalt. Afhankelijk van de uitkomst kun je nu besluiten of kiezen voor een particuliere lease auto een slim idee is of toch niet.

Wanneer je goedkoper uit bent is leasen absoluut een slim idee. Wanneer particulier een auto leasen even duur of iets duurder uitvalt moet je goed afwegen hoe zwaar de voordelen van leasen voor jou persoonlijk wegen. Let er in ieder geval op dat je je goed informeert bij meerdere leasemaatschappijen maar ook zeker bij de particuliere lease constructies, die de automerken zelf aanbieden voor je een beslissing neemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe auto leasen, huren of kopenNieuwe auto leasen, huren of kopenDiegene die over een eigen auto wil beschikken kan dit op verschillende manieren mogelijk maken namelijk door middel van…
Een scooter leasen? Lees hier wat het inhoudtIn dit artikel krijgt u informatie over wat een scooter leasen inhoudt. Zo beschrijven wij het proces en de voor- en nad…
Voor- en nadelen leasen en kopen autoVoor- en nadelen leasen en kopen autoHet kopen van een auto heeft zijn voordelen, maar ook het leasen ervan heeft voordelen. Zo hebben ze ook beiden nadelen.…
Prive leasen kan een hele goede oplossing zijnPrive leasen kan een hele goede oplossing zijnPrivate leasen van auto in 2017 in plaats van een auto van de zaak is populairder dan ooit. Privé leasen kan nu zelfs vi…
Auto leasen of kopenAuto leasen of kopenBij een leaseauto denken mensen gelijk aan een auto van de zaak, maar er bestaat ook een mogelijkheid om privé een auto…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaboompics / Pixabay
  • Uniek begin: Particulier auto leasen- De voordelen en nadelen
  • Privé auto lease: fiscale bijtelling
  • Kan je als particulier een auto leasen?
  • Autofans: Particulier leasen ja of nee?

Reageer op het artikel "Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Lease Auto
Schrijf mee!