De Trabant, een beroemde auto uit het oostblok

De Trabant, een beroemde auto uit het oostblok De Trabant is dé Volkswagen uit de voormalige Duitse Democratische Republiek. Voor vele mensen achter het ijzeren gordijn was dit de eerste auto die ze ooit kregen. De auto is heel typisch in rijeigenschappen en opbouw.

Wat is de Trabant?

Trabant was een automerk van de Sachsenring fabrieken uit de Duitse Democratische Republiek. Het was dé auto voor het volk, en vaak ook de enige auto die ze konden kopen. Hij werd eerst verkocht onder de naam Zwickau. De naam Trabant is in 1957 bij een prijsvraag als winnaar uit de bus gekomen. De reden dat deze naam gekozen werd ligt aan twee dingen:
  1. De naam betekend zoiets als maatje; veel mensen uit Oost Duitsland zagen de Trabant als een persoon uit de familie.
  2. De naam verwijst ook naar de Erdtrabant; de satelliet die de door de Sovjet-unie de lucht in werd geschoten in 1957.

De reden dat deze auto zo bekend geworden is is omdat hij de Volkswagen kever van de DDR was. Het was de auto die voor het volk was. Omdat de Trabant als enige beschikbaar was voor iedereen was er een wachtlijst van dikwijls 10 jaar.

Er is een bekend gezegde over Oost Berlijn; "Oost Berlijn stinkt naar bruinkool en de uitlaatgassen die de Trabanten produceren"

De eigenschappen van de Trabant

Allereerst is de Trabant door de gebruikte materialen erg licht. Er zit namelijk veel kunststof in. Door deze manier van produceren is hij vandaag de dag niet echt veilig bij een ongeluk. Bij het verzekeren moeten vooral in Duitsland daarom ook fors hogere premies betaald worden. Deze problemen speelden in Oost Duitsland niet omdat iedereen toch een Trabant reed (dus bij een ongeluk waren meestal geen zwaardere auto's betrokken). Ondanks dit alles was de auto in werkelijkheid robuust. De auto bestond geheel in DDR geest uit weinig onderdelen en was daardoor makkelijk in het onderhoud.

De techniek is over het algemeen onverslijtbaar. Als de auto het deed, deed hij het ook voor lang. Dit is ook wel nodig omdat de wegen in het Oostblok vaak slecht waren en de winters koud. Als de auto toch pech had kon iedere eigenaar met een beetje kennis (die deels in de handleiding beschreven was) zelf de auto repareren.

De Trabant wordt aangedreven door een luchtgekoelde tweetakt motor, met twee cilinders van 600 cc. De binnencarrosserie was van metaal, wat zelfdragend was. De buitenkant bestond uit een kunststof genaamd Duroplast, dit bestaat uit gebakken katoenvezels gedrenkt in phenolhars. Dit was omdat de DDR een tekort aan staal en een overschot aan Russische katoenvezels had.

De Trabant was leverbaar als 2-deurs combi, 2-deurs limousine en een open model voor het leger. De firma Ostermann heeft ook nog een cabriolet gebouwd.

De geschiedenis

Bij de introductie was de auto heel modern. Er werden in de loop der tijd tal van verbeteringen aan de wagen en de productie gedaan zoals een sterkere motor, een grotere benzinetank en een uitgebreid elektrisch systeem. Deze verbeteringen zijn niet echt groot te noemen, waardoor de auto eind jaren 60 al achter lag met auto's uit West Duitsland. Een tweede probleem kwam van de politiek. De nieuwe auto's waren ontwikkeld, maar de partijleiding besloot dat het niet nodig was om ze op de markt te brengen. Tot de hereniging werd het betrekkelijk oude model P601 verkocht. Na 1990 werden er nog wel 90.000 Trabants 1.1 verkocht met een viertakt motor van de Volkswagen Polo maar dat maakte de Trabant nog steeds niet echt gewild.

De eenwording van Duitsland in 1990 zorgde ervoor dat de staatsfabriek waar Industrieverband Fahrzeugbau, met de merken Trabant, Wartburg en Barkas niet meer rendabel was, omdat de modellen sterk verouderd bleken te zijn. Op 1 april 1991 gingen de fabrieken dicht. In de 33 jaar dat de auto geproduceerd werd zijn in totaal 3.096.099 exemplaren gemaakt.

Het automodel heeft sinds de dip als gevolg van het ineenstorten van de DDR tegenwoordig weer een cultstatus gekregen. Vaak zie je er mensen in rijden die graag weer terug willen naar de ordelijke tijd in de Duitse Democratische Republiek. Het is mogelijk om in verschillende Oost-Duitse steden een rondrit te maken in Trabantjes.
© 2007 - 2024 Da-peer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Automerken uit de DDRMet het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur was het voormalige Oost-Duitsland ook economisch volledig afgesloten van de…
De Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellenDe Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellenDe legendarische auto uit Oost-Duitsland staat tegenwoordig symbool voor het oude communistische oostblok. Hoewel de aut…
Betaalbare en bijzondere oldtimersBetaalbare en bijzondere oldtimersDe prijzen van oudere auto's worden niet alleen bepaald door de zeldzaamheid van het model, maar ook erg door emotie. Ol…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…

Citroën 2CV, maar meer de lelijke eendCitroën 2CV, maar meer de lelijke eendDe lelijke eend is een auto van Citroën. Deze auto is vandaag de dag nog steeds een bekend gezicht op de weg. Tussen 194…
Volkswagen kever en het begin van VolkswagenVolkswagen kever en het begin van VolkswagenDe kever is naast het begin van het autoconcern ook de meest bekendste Duitse auto ooit gemaakt, om maar niet te zeggen…
Bronnen en referenties
Da-peer (25 artikelen)
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.