Het Nieuwe Rijden - Bespaar autokosten
Bespaar op uw autokosten dankzij de methode van het Het Nieuwe Rijden. Iedereen heeft misschien wel eens gehoord van "Het Nieuwe Rijden". Het gaat bij het nieuwe rijden om beïnvloeding van een aantal factoren, zoals onder andere: defensiever, veiliger, zuiniger, milieubewuster, meer comfortabel en goedkoper rijden. Ook bij je praktijkexamen /rijexamen wordt aan "het nieuwe rijden" aandacht besteed tijdens het afleggen van het examen bij het CBR. Ook -of misschien wel juist- als u al langer het rijbewijs heeft, kunt u op autokosten besparen door een bewuster rijgedrag volgens het principe van "het nieuwe rijden".
Tips
Door u zoveel mogelijk aan onderstaande tips te houden draagt u bij aan een betere doorstroming op de weg, creëert u meer veiligheid voor uw zelf en anderen in het
verkeer, u draagt bij aan een verminderde belasting van het milieu, en 'last but not least' het geeft een verlaging van de autokosten (brandstofbesparing en verminderde slijtage van auto-onderdelen).
Het Nieuwe Rijden - Belangrijke Tips
- Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling (lage toeren, rustig motorgeluid)
- Voor benzineauto’s : bij maximaal 2500 toeren.
- Voor dieselauto’s : bij maximaal 2000 toeren.
- De moderne auto’s kunnen dit makkelijk aan; de brandstofinspuiting wordt elektronisch geregeld. Gaat de auto “bokken”, dan schakelt u een versnelling terug. Hierbij kunt u eventueel een versnelling overslaan. Bijvoorbeeld direct van de 5de naar de 3de versnelling.
- Rijd zo constant mogelijk met een gelijkmatige snelheden en met een laag toerental, in een zo hoog mogelijke versnelling. Optrekken en remmen kost veel energie (en slijtage) en belast het milieu zwaarder.
- Kijk zo ver mogelijk vooruit, zodat u goed kunt anticiperen en handelen op aankomende situaties. Hierdoor kunt u veelal met een min of meer constante snelheid blijven rijden.
- Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een kruispunt, verkeerslicht e.d., laat dan tijdig het gaspedaal los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. Houd hierbij wel rekening met achteropkomende bestuurders. Indien nodig kunt u later alsnog een lagere versnelling kiezen en / of de auto tot stilstand brengen.
- Zet de motor af bij kortere stops, zoals bij een openstaande brug, een gesloten spoorwegovergang, een file, wanneer u iemand afhaalt of afzet etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven,de motor zal aanslaan op het stationair toerental.
- Controleer minimaal ééns per maand de bandenspanning. Zachte banden betekenen: méér slijtage, een hoger brandstofgebruik, een slechtere wegligging en een minder voorspelbaar stuurgedrag van de auto. Dit kan tot gevaarlijke situaties kan leiden.
- Maak –indien aanwezig- gebruik van toerenteller, cruise-control, boordcomputer en dergelijke ondersteunende apparatuur. Gebruik van deze hulpmiddelen komt de veiligheid, het milieu, de doorstroming, de rust en autokosten ten goede.
- Schakel stroomverbruikers zoals: airco, verlichting radio etc. uit als u ze niet meer nodig hebt. Deze stroomverbruikers zorgen voor extra brandstofverbruik. Een hoger verbruik van brandstof geldt ook voor geopende ramen, imperials etc. en verder alle zaken die de stroomlijn van het voertuig (negatief) beïnvloeden.
Onderhoud van de auto
Veel zaken die mede van invloed kunnen zijn op de autokosten kunt u zelf controleren, of heeft u voor een deel zelf in de hand. Kijk bij de special
Afschrijving en automodellen voor meer gegevens en informatie.
Reactie
Tineke, 15-11-2008
Als ik veel verderop zie dat het licht op rood gaat, trap ik altijd de koppeling in om er vrij en met gas los uiteraard naar toe te rollen. Ik hou zo niemand op achter me, rol uit en vaak kan ik 'm in de tweede of zelfs derde versnelling gooien omdat het dan alweer groen is. Volgens mij is dat het goedkoopste!
Reactie infoteur, 16-11-2008
Beste Tineke,
Of het één veel goedkoper is dan het ander, durf ik niet te zeggen. Waar het (mede) om gaat is dat je altijd een optimale controle over je voertuig behoudt en constant over de aandrijfkrachten blijft beschikken, zodat je direct en adequaat kunt handelen als het nodig is.
Bovenal profiteer je van het remmend vermogen van de motor door niet voor de vrijstand te kiezen en te blijven rollen in de versnelling van dat moment. Tot slot zou je ook kunnen stellen dat het plaatsen van de versnelling in de vrijstand nutteloos handelen is, als je de auto ook gewoon in de versnelling door kunt laten rollen.
Tegenwoordig wordt bij nieuwe auto's de brandstoftoe-voer afgesloten, zodra je de gasdosering stopt.
Al met al zal ik de rijstijl van een ander niet willen beïnvloeden, maar voor het "nieuwe rijden" is dus zeker iets te zeggen; zeker als je alle tips in acht neemt en hier naar handelt.
Mvg - Sjaak