InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat kost een auto per kilometer?

Wat kost een auto per kilometer?

Wat kost een auto per kilometer? Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar duizend euro per jaar. Een gemiddeld gezin kan niet meer zonder de auto. Wij gaan er mee naar het werk en ook privé is de auto onmisbaar. Iedereen weet dat het kostbaar is om een auto aan te schaffen en te onderhouden, toch heeft vrijwel iedereen een auto, arm en rijk.

Hoeveel schrijf ik af op de auto?

In de eerste vier jaar dat u een auto bezit schrijft u jaarlijks gemiddeld 15 tot 21 procent af op een nieuwe auto. Eigenlijk schrijft u het eerste jaar meer af, en de drie jaar daarna iets minder. De eerste dag dat u de auto hebt gehaald schrijft u al duizenden euro’s af omdat de auto vanaf dat moment niet meer nieuw is. De hoogte van de afschrijving is sterk afhankelijk van het feit hoe de eigenaar met de auto omgaat, maar ook van de gereden kilometers en de merk auto. Op een Toyota schrijft u bijvoorbeeld minder af dan op een grote auto die minder in trek is, zoals een Cadillac.

Wat kost onderhoud en verzekering

De eerste jaren van een nieuwe auto maakt u weinig kosten aan onderhoud. De meeste onderhoudswerkzaamheden vallen namelijk onder de garantie. Voor de verzekering ligt de premie juist hoger dan bij een oude auto. Een nieuwe auto gaat u namelijk WA / Casco verzekeren en een oudere auto waarschijnlijk WA.

Wat kost benzine of andere brandstof?

De meeste auto’s rijden in Nederland op benzine. De hoogte van de kosten van het autorijden is de laatste jaren flink duurder geworden door de brandstofprijzen. Door stijgende benzineprijzen stappen steeds meer autorijders over op alternatieve brandstoffen als diesel en LPG. Iemand die 20.000 kilometer per jaar rijdt geeft alleen al aan benzine uit : €1.867 (uitgaande van een verbruik van 1 op 15 en €1,40 per liter).

Aantal kilometers per jaar

Het aantal kilometers dat u met de auto rijdt, heeft invloed op de totale kosten van het autorijden. De auto krijgt meer kilometers op de teller, waardoor de dagwaarde omlaag gaat. Voor het bepalen van de kosten van een auto per kilometer is dit lastig om te bepalen. Aan de ene kant wordt de auto minder waard door meer gereden kilometers. Aan de andere kant worden de vaste lasten verspreid over meerdere kilometers.

Kosten per kilometer?

Als voorbeeld ga ik uit van een Toyota met een nieuwwaarde van €25.000. De Toyota’s hebben een lage afschrijving ten opzichte van andere merken, dus ga ik uit van een afschrijving van 15 procent. De kosten per kilometer ga ik bepalen op het moment dat de auto drie jaar oud is. Met de auto wordt jaarlijks 25.000 kilometer gereden met een benzineprijs van €1,40 per liter. Het gemiddelde verbruik is 1 op 15. Aan verzekering, belasting en onderhoud kost de auto in het derde jaar: €1.300.

Afschrijving: 15 procent van €25.000 € 3.750
Onderhoud, belasting en verzekering € 1.300
Brandstof: 25.000 / 15 = 1.667 liter
1.667 liter x €1,40 € 2.334

Totale autokosten per jaar: € 7.384, of € 615,33 per maand.

Per liter kost de auto dus: € 7.384 / 25.000 = €0,295 per kilometer.

Wat kost de auto bij 20.000 kilometer per jaar?

Brandstof: 20.000 / 15 = 1.333 liter x €1,40 = €1.866,20. Hierbij moet de afschrijving en onderhoud en dergelijke nog bij opgeteld worden. Totaal bedrag: € 6.916,20 / 20.000 kilometer: €0,346 per kilometer.
Gerelateerde artikelen
Autokosten per maandAutokosten per maandDe autokosten per maand zijn opgebouwd uit afschrijvingskosten, benzinekosten, kosten voor de autoverzekering, onderhoud…
Wat kosten de populaire auto’s?Autorijden is een dure aangelegenheid. De kosten van het aanschaffen van een auto is al kostbaar, maar daar blijft het n…
Reiskosten: auto of treinReiskosten: auto of treinDe brandstofprijzen blijven maar stijgen. De kosten van het openbaar vervoer worden jaarlijks ook verhoogd. Wat is goedk…
Kilometervergoeding van de baas kan niet uitKilometervergoeding van de baas kan niet uitDe werkgever mag de werknemer maximaal €0,19 geven voor zakelijk gereden kilometers. Een hogere vergoeding mag, maar zal…
Wat kost een tweede auto?Wat kost een tweede auto?De kosten van het bezitten een auto zijn hoog. Zonder dat u de auto gebruikt kost deze al duizenden euro’s per maand. Ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een auto per kilometer?"

Reacties

Swieber, 11-08-2015 20:32 #3
Y. de La Bije.

ik zou niets rekenen! Jullie zijn toch vrienden?

De volgende keer krijg je iets van haar, of deelt zij haar auto/huis/maaltijd. Zo werkt het in het leven.

Y. de La Bije, 15-06-2015 14:43 #2
Ik zou graag het volgende willen weten: wat moet ik ongeveer berekenen voor een vriendin die met mij in mijn auto op vakantie is geweest, we hebben benzine/autowegkosten gedeeld, maar 2800 km gereden, wat is een redelijke prijs per km vergoeding van haar kant voor mijn Twingo ter compensatie afschrijfkosten?

Eric, 21-05-2013 13:10 #1
Leuk zo bedrag van bijna 30 cent. Hoe kan ik dan voor een baas naar me werk rijden voor 19 cent per kilometer. Reken ik de afschrijving, wegenbelasting en verzekering niet mee. Dus alleen benzine, onderhoud en slijtage dan komt ik er nog niet met de 19 cent. En moet ik uitgaande van 20000 km per jaar voor de baas er zeker 100 tot 150 euro per maand bij leggen om de auto te onder houden.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!