InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Wat kunt u doen tegen vliegangst?

Wat kunt u doen tegen vliegangst?

Wat kunt u doen tegen vliegangst? Misschien valt het u tijdens een vliegreis niet zo erg op, maar 1 op de 10 mensen heeft vliegangst. Vliegangst kan zowel werk als vrije tijd belemmeren en gaat vaak gepaard met een grotere angst zoals claustrofobie of hoogtevrees. Vliegangst is niet aangeboren, maar als men eenmaal vliegangst heeft kan het heel lastig zijn om er weer vanaf te komen. Voor sommige mensen is het moeilijk te begrijpen omdat veel mensen voor de ontspanning met het vliegtuig op vakantie gaan.

Hoe krijgt men vliegangst?

Vliegangst is niet aangeboren sterker nog kinderen zien het vliegen net als een ritje met de auto, ze zien de gevaren niet in. Kinderen kunnen wel bang worden voor vliegen als de ouders ook bang zijn. Ouders zijn als een voorbeeld voor hun kin, zodra de ouders laten merken dat ze bang zijn om te vliegen kunnen de kinderen er ook bang voor worden. Ook de beelden op televisie en nieuwsberichten hebben invloed op de angst. Vliegen is al jaren het veiligste vervoersmiddel maar aangezien er vele mensen in één crash kunnen overlijden is het altijd groot nieuws waardoor het vaker en erger lijkt dan bijvoorbeeld het aantal auto ongevallen met dodelijke afloop.

In de meeste gevallen zijn mensen met vliegangst mensen met claustrofobie. Claustrofobie houd in dat men bang is voor kleine of afgesloten ruimtes. In het vliegtuig zit men in principe ook opgesloten voor een bepaald aantal uren zodra de deur dicht gaat.

Waarom over vliegangst heen komen?

Vliegangst is vaak niet alleen de angst voor het vliegen op zich maar is vaak een bredere angst waardoor als het ene overwonnen is u ook sterker in het andere zal worden. Ten slotte als men angsten wilt overwinnen moet men toch steeds een stapje verder gaan en het uiteindelijk toch doen. Het kan zijn dat u familie of vrienden in het buitenland heeft die u mogelijk niet kunt bezoeken, u kunt geen vliegvakanties maken met het gezin en zakenreizen worden gewijzigd of per auto gedaan en dat neemt veel meer tijd in beslag of kost u wellicht uw droombaan. Het is ook niet prettig om bang te zijn als een bekende van u met het vliegtuig gaat.

Behandeling

Als u echt angstig bent voor het vliegen dan zijn er speciale organisaties die u helpen over uw vliegangst heen te komen, stichting Valk is er één van. U leert mede dankzij psychologen hoe u om kunt gaan met uw angst, zo word er gepraat over de angst, krijgt u de theorie over vliegtuigen en u kunt een vlucht maken in een simulator. U kunt ook plaatsnemen in een vliegtuigstoel met een virtual reality bril op waardoor u het idee krijgt echt in een vliegtuig zitten. Om het echt succesvol af te sluiten staat er een echte retourvlucht onder begeleiding op het schema. De totale tijd dat u onder behandeling staat is zo'n 12 maanden.

Huisarts

Wat u ook kunt doen is langs de huisarts gaan en vertellen over de vliegangst. Omdat het soms samen gaat met een onderliggend probleem kan de huisarts eventueel een psycholoog aanraden om te achterhalen waar de angst vandaan komt. In het vliegtuig bestaat er een kans dat u het gevoel van evenwicht kwijt als u de horizon niet meer ziet. De huisarts kan hiervoor eventueel medicatie voorschrijven die helpen bij het rustig blijven en welke ook werkt op het evenwichtsgevoel. Let wel op wat toegestaan is in het land van bestemming, het kan zijn dat uw medicatie als drug wordt aangezien overleg het met uw huisarts en de reisorganisatie. Veel passagiers zult u ook de hele vlucht zien slapen, vaak komen er slaapmiddelen bij kijken, als u deze op het juiste moment in neemt kan het zijn dat u gemakkelijker door een jetlag heen komt.

Slaapmedicatie

Veel mensen gebruiken slaapmedicatie tijdens een vlucht. Dit is echter niet aan te raden. Slaappillen kunnen uw eigen slaapritme ernstig in de war brengen. Daarnaast is het niet handig als u bijvoorbeeld tussendoor uit het vliegtuig moet als u bijvoorbeeld moet overstappen en de jetlag na de reis kan extra lang duren. Ook voor slaappillen geldt dat deze in een ander land misschien als verboden middel worden gezien.

Eigen voorbereiding

  • doe los zittende kleding aan
  • kijk geen rampen films vlak voor vertrek
  • probeer of u een stoel kunt krijgen met veel ruimte zodat de claustrofobie wat wordt vermindert of kies voor een plek boven de vleugel, daar is de meeste stabiliteit
  • zorg dat u voldoende voor vermaak mee heeft zodat u afgeleid word
  • eet en drink eventueel nog wat op het vliegveld zodat u niet zenuwachtig wordt
  • eet ook in het vliegtuig, in eten met koolhydraten zit serotonine welke zorgt dat de spanning af neemt en de concentratie toe neem.
  • zorg dat u alle spullen voor de reis op orde had en dat u ruim op tijd vertrekt wat zorgt voor minder stress
Gerelateerde artikelen
Vliegangst. Hoe werkt het?Vliegangst. Hoe werkt het?Je droomt al jaren van een prachtig reis naar een ver oord. Lekker ontspannen op een tropisch eiland. Of je wilt zo graa…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Vliegangst, vergeet hetVliegangst, vergeet hetDat mensen het eng vinden om te vliegen is niet zo raar, het is toch een wonder dat zon groot gevaarte met heel veel me…
Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaanVliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaanVeel mensen moeten het ieder jaar weer overwinnen. Anderen zullen nooit het vliegtuig in stappen, voor nog geen goud. We…
Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Op vakantie gaan met het vliegtuig is voor velen een hele belevenis. Vliegen zorgt bij sommigen voor enthousiasme, bij a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Holgi, Pixabay
  • https://valk.org/
  • Quest juli 2018 pagina 54 Tips tegen vliegangst
  • https://www.wereldreis.net/reistips/vervoer/vliegen-en-vliegtickets/tips-om-te-slapen-in-het-vliegtuig/

Reageer op het artikel "Wat kunt u doen tegen vliegangst?"

Reacties

Duval, 08-05-2017 22:57 #2
Ach dat helpt bij mij ook allemaal niet. Dat men bang is om te verongelukken, nou daar ben ik niet bang voor. Ik kan gewoon niet tegen het val- en zweefgevoel dat ook bij het vliegen hoort en je voornamelijk bij het landen voelt en bij luchtzakken. Als het toestel stabiel in de lucht vliegt of wat schudt en schokt heb ik er geen last van. Maar moeten ze draaien bij een landing, en gaat het niet lekker geleidelijk maar 'vallen' ze steeds stukjes, dan zit ik dus te trillen en te beven, daar kan ik echt niet tegen. Rationeel denken heeft dus helemaal geen zin, want ik ben niet bang om neer te storten. Een achtbaan is ook veilig, maar daar krijgen ze me ook niet in. Het is meer zoiets!

Lotte, 07-05-2012 18:41 #1
Alle tips die worden gegeven zullen mij niet helpen.
als ik eerst ga eten dan ga ik overgeven voor mijn gevoel.
als ik boven de vleugel zit, kijk ik veel te veel of de schroeven loszitten.
afleiding is niet mogelijk door de spanning.
op tijd vertrekken is verveling op het vliegveld dus meer tijd om na te denken en dus stress

Infoteur: Bembi
Laatste update: 15-04-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 2
Schrijf mee!