InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaan

Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaan

Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaan Veel mensen moeten het ieder jaar weer overwinnen. Anderen zullen nooit het vliegtuig in stappen, voor nog geen goud. Weet dan dat je niet alleen bent, naar schatting drie miljoen mensen in Nederland hebben last van vliegangst. Wat als je hart in je keel blijft zitten en je kunt er niet meer van slapen. Wat kun je dan nog doen? Heb je echt alles al geprobeerd? Misschien heb je iets aan onderstaande tips…

Noem het beestje bij de naam

Je bent niet de enige met vliegangst. En iedereen kan het krijgen, jong en oud, man of vrouw. Ook wanneer je er nooit last van had, kan een (traumatische) ervaring je ineens vliegangst bezorgen. Dit kan ook een andersoortige stress uit je privé-leven zijn. Wist je dat zelfs stewardessen wel eens last van vliegangst hebben? Vliegangst is overigens niet de angst om neer te storten, wat vaak gedacht wordt. De aanleiding is vaak ergens anders te herleiden. Bijvoorbeeld een moeder die de kinderen bij oma achterlaat of echtscheiding. Claustrofobie na een incident bijvoorbeeld liftopsluiting op je werk. Kortom erken dat je het hebt. Ga de confrontatie, dus ga vliegen aan en je zult zien dat het allemaal goed komt! Vertel de mensen in je omgeving dat je vliegangst hebt en laat het allemaal over je heen komen.

Waarom kreeg je vliegangst?

Het gaat dus niet om de angst om neer te storten. Naast de vliegangst heb je meestal ook een andere angst of probleem. Bijvoorbeeld hoogtevrees, heimwee of de vreemde mensen om je heen. Wat dat is weet je zelf het beste. Als je hulp nodig hebt bij het achterhalen van die angst; er zijn vele vragenlijsten in boeken of websites over vliegangst beschikbaar, maak er gebruik van.

Eenmaal gevlogen, meteen weer boeken!

Angst is in eerste instantie nuttig, maar als het gaat overheersen mist het zijn functie. Je moet dan ook blijven oefenen. Maak de onbekende een bekend iets. Bijvoorbeeld is hoogtevrees de oorzaak bezoek regelmatig een hoog gebouw met een vreselijk mooi uitzicht, maar waar je ook naar beneden kunt kijken.

Laat het los

Ze hebben er zelfs een term voor ‘the white knokkel brigade’. Mensen die uit angst zo hard in de stoelleuningen knijpen dat de knokkels er wit van uitslaan doordat er geen bloed meer door de vingers stroomt. Maar die verkramptheid houdt de angst alleen maar meer in zijn greep. Laat dus los, letterlijk die stoel en zoek afleiding. Door je reisgenoot of een boek. Als je een meditatie techniek of ademhalingsoefening kent kun je ook dat toepassen om de angst los te laten.

Een pilletje

Soms heb je naast je vliegangst een vorm van zeeziekte. Dan kan een pilletje tegen reisziekte uitkomst bieden. Dit kan naast je oefeningen of meditatie proberen. Het beste is Xanax, die kun je krijgen via je huisarts. Dit werkt beter dan een slaappil omdat je wanneer je wakker wordt ineens weer geconfronteerd wordt met de vliegangst. Xanax heeft invloed op je zenuwstelsel en maakt je rustig en heeft ook een positieve invloed op je evenwichtsgevoel zoadat je, je minder zeeziek voelt.

Ga zelf vliegen

Neem eens een proefles om te vliegen. Door zelf het vliegtuig te besturen heb je meer controle over het vliegtuig en dus ook over jouw vliegangst. Je weet immers precies wat er gaat gebeuren en waar je naartoe gaat. Bovendien leer je alle geluiden en bewegingen op een hele andere manier kennen en ook dat zal de angst verminderen, zoniet wegnemen. Misschien is een les te hoog gegrepen maar is een praatje met de piloot een goed alternatief voor hetzelfde effect. Je kunt hem dan van alles vragen over wat je hoort en wat je ziet enzovoort.

Doe het virtueel

Als het echte vliegwerk je te hoog gegrepen is of te duur. Misschien is een simulator iets. Veel games zijn al een soort vliegsimulators. Je kunt ook een vliegtuigsimulator bezoeken. Hierin zijn zelfs programma’s beschikbaar dat je zelfs door de douane poortjes moet. Er staat er eentje bij de stichting VALK in Leiden.

Let op met wat je drinkt

Veel mensen associëren vliegen en vakantie met ‘klemzuipen’. De vakantie begint dan alvast op Nederlandse bodem. Je kunt dan een beetje in een roes de vliegreis doorbrengen. Maar heb je vliegangst dan kan dit averechts gaan werken. Alcohol maakt de remmingen los en kan zo je fantasie een beetje opvoeren. Waardoor je nog meer in paniek kunt raken.
Koffie is ook niet heel erg geschikt om te drinken wanneer je gaat vliegen. Cafeïne ontrekt vitamine B aan je lichaam, die heb je nodig bij de verwerking van stress. Daarnaast zorgt cafeïne voor een verhoogde hartslag en daar kun je onrustig van worden en ook weer angstig.
Drinken in het vliegtuig moet vanwege de droge lucht. Gewoon water is het beste. Of verse vruchtensappen. Vitamine C draagt bij aan een goede werking van de bijnieren. Wanneer deze niet goed functioneren dan maken ze cortisol aan. Dit is een stresshormoon.

Hypnose

Wanneer je echt een traumatische ervaring hebt opgedaan wat nu de oorzaak is van je vliegangst. Dan zou je kunnen overwegen om door middel van hypnose deze herinnering te verzachten of te vergeten. Je kunt ook een techniek aanleren dat je jezelf kunt hypnotiseren. Dit kun je dan in het vliegtuig doen. Je moet hier wel open voor staan. Als je er niet in gelooft levert het je ook niks op.

Verstand op nul

Denk niet aan de dingen waar je normaal angstig van wordt, zoals ‘is er wel genoeg getankt’, ‘kan de deur wel dicht’, ‘of gaat deze juist open’. Of kijk niet naar mensen als potentiële kapers. Denk positief: aan je reisbestemming of iets wat pas is gebeurd, huwelijk van je zus of zo. Zet de kwade gedachten uit je hoofd.

Goede reis

Hopelijk was de informatie nuttig en wordt de vliegangst overwonnen en geniet je straks van een verdiende vakantie: dat is toch wel de ultieme beloning voor het overwinnen-, of het een plaats geven van je vliegangst!

Voor meer informatie over vliegangst:
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Wat kunt u doen tegen vliegangst?Wat kunt u doen tegen vliegangst?Misschien valt het u tijdens een vliegreis niet zo erg op, maar 1 op de 10 mensen heeft vliegangst. Vliegangst kan zowel…
Vliegangst leer je onbewust aanVoor vliegangst zijn er psychische en medische verklaringen voorhanden, maar wist je dat je jezelf deze angst ook onbewu…
Hoogtevrees en ballonvarenHoogtevrees en ballonvarenVele mensen bellen voor informatie en de meest gestelde vraag is hoe het zit met hoogtevrees. Is daar zomaar antwoord op…
Alles over vliegangstAlles over vliegangstVoor de een is het een geweldig begin van de vakantie voor de ander is het zijn of haar grootste angst, vliegen. Mensen…
Bronnen en referenties
  • Bron Quest juli 2008, ontspannen op reis door Antje Veld

Reageer op het artikel "Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaan"

Infoteur: Hoptunaa
Laatste update: 05-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!