InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Hoe overleef ik een vliegtuigcrash?

Hoe overleef ik een vliegtuigcrash?

Hoe overleef ik een vliegtuigcrash? Vliegen is één van de veiligste vormen van transport en toch is een groot gedeelte van de 3 miljoen luchtreizigers per dag bang om neer te storten. En dat terwijl je nu –meer dan ooit tevoren- kans maakt om een vliegtuig crash te overleven. De meeste mensen denken dat hun laatste uren geslagen hebben wanneer ze betrokken raken bij een vliegtuig ongeval. De waarheid is echter verrassend anders. Neem nu de Verenigde Staten, tussen 1983 en 2000 vonden daar 568 vliegtuigongevallen plaats. Van de 53.487 mensen aan boord, overleefden 51.207 de crash. Geen slechte statistiek.

De technologische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat bij 90% van de vliegtuig ongevallen sprake is van overlevenden. Daarnaast zijn er een aantal zaken waaraan je kunt denken om je overlevingskans groter te maken zoals:
  • Hoe overleef je de klap?
  • Welke beslissing neem ik gedurende de evacuatie?
  • Wat doe ik als er brand aan boord uit breekt?
  • Welke plaats in het vliegtuig is statistisch gezien het beste in geval van een ongeluk?

De klap overleven

Als je vliegtuig op het punt staat te crashen geeft de bemanning als het goed is de opdracht om de zogenaamde ‘brace position’ aan te nemen. Dit is een belangrijke stap.

De Brace positie is een positie waarbij je de meeste kans hebt om een vliegtuig ongeval te overleven.omdat het ervoor zorgt dat je niet naar voren schuift en tegen iets aan knalt. Het is erg belangrijk dat je daarbij het bovenste gedeelte van je lichaam zo laag mogelijk houdt.

Evacuatie

Het overleven van een vliegtuig crash is niet alleen een kwestie van geluk hebben. Je kunt je zelf helpen door snel uit het vliegtuig te komen waardoor je kansen op overleven aanzienlijk stijgen. Wat daarbij opvalt is dat veel mensen moeite hebben om de gordels los te krijgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel mensen proberen om los te komen door op een knop te drukken aan de rechterzijde van de stoel: net zoals bij een autostoel. Het riemen systeem in een vliegtuig werkt echter anders omdat de riemen daar open gaan door aan een gesp te trekken. Het belangrijkste advies daarna is: verlaat het vliegtuig onmiddellijk! Blijf niet wachten op instructies maar kom direct in actie.

Brand aan boord

Bij veel vliegtuigongelukken breekt er brand uit. Niet de vlammen maar de giftige rook is vaak de grootste boosdoener. Als je giftige rook in ademt ben je na slechts een paar keer ademhalen bewusteloos. Bovendien zorgt de rook ervoor dat het moeilijk wordt om de nooduitgang te vinden. Volgens de statistieken heb je 2 minuten de tijd om uit het vliegtuig te komen. Een belangrijk tip is om de stoelrijen tussen je eigen zitplaats en die van de dichtstbijzijnde nooduitgang te tellen zodat je op de tast de nooduitgang kunt vinden. Een andere tip is om elke keer als je in een vliegtuig stapt een klein plannetje te maken: kijk om je heen waar de steward(essen) zitten, zij zijn er om je te helpen in een noodsituatie. Kijk ook waar de dichtstbijzijnde nooduitgang zit, zowel voor als achter je stoel en bedenk hoe je daar het snelst kunt komen in geval van nood. En hou alternatieven achter de hand: het kan zijn dat er brand is aan jouw kant van het vliegtuig. Check de andere kant, misschien dat het daar minder gevaarlijk is.

Zitplaats in het vliegtuig

Dan is er nog de ultieme vraag: maakt het uit op welke plek je zit in het vliegtuig? Veel mensen geloven dat het het beste is om bij de vleugel te zitten omdat het vliegtuig op die plek versterkt is met extra metaal en daar de nooduitgangen zijn. Maar je weet niet van tevoren hoe een vliegtuig neer gaat komen en in sommige gevallen is een plek bij de vleugels helemaal niet het veiligst. Een vliegtuig crash is altijd onvoorspelbaar, je kan op water landen of er kan brand uit breken. Waar het op neer komt is dat je van tevoren niet kunt zeggen welke plekken het veiligst zijn.

Overige tips:

  • Draag een lange broek en een t-shirt, trui of vest met lange mouwen en goede schoenen. Kleding die rond zwiert zoals wijde rokken zijn een minder goede optie. Bij het verlaten van het vliegtuig kun je daarmee vast komen te zitten. Hoge hakken moet je ook proberen te vermijden: hiermee kun je je moeilijk een weg banen door een wrak. Als een gedeelte van de route over een koud gebied gaat (zoals de Noordpool of Alaska) is het handig om een warme trui mee aan boord te nemen.
  • Blijf zitten totdat het vliegtuig stil staat. Veel passagiers overleven de eerste klap maar raken bij de opvolgende klappen gewond.
  • Als je tijd hebt: verwijder alle scherpe objecten uit je zakken zoals pennen en brillen omdat deze schade kunnen veroorzaken.
  • Probeer kalm te blijven! In een noodsituatie is dat natuurlijk moeilijk maar probeer aan je plan te denken waarmee je het snelst bij de nooduitgang kunt komen.
  • Gebruik het zuurstof masker. Als de druk in de cabine weg valt komen automatisch de zuurstofmaskers naar beneden. Doe eerst je eigen masker op voordat je anderen helpt en wees niet bang om het masker te gebruiken. Zodra het vliegtuig op een lagere hoogte zit kan je het vliegtuigmasker weer af doen.
  • Laat al je bagage achter ook al zit daar waardevolle spullen in zoals je paspoort en geld. Wat is er meer waardevol dan je eigen leven?
  • Loop weg bij het vliegtuig wrak aangezien er altijd explosie gevaar is. In een onbewoond gebied is het niet handig om al te ver van het wrak vandaan te lopen aangezien hulptroepen eerst het dichtst bij het wrak gaan zoeken.
  • Luister naar de instructies van de steward(essen) als ze de crash overleefd hebben. Zij zijn getraind voor dit soort situaties.
© 2009 - 2019 Mickey14, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een "zwarte doos"Wat is een "zwarte doos"Een zwarte doos. U heeft er vast weleens van gehoord. Maar hoe wat zit er eigenlijk allemaal in zo'n doosje en hoe waaro…
Is vliegen veilig?Bij iedereen die het vliegtuig neemt spookt het wel door zijn hoofd. Wat als we neerstorten, of als de motoren uitvallen…
Supersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en eindeSupersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en eindeDe Concorde was een hoogtechnologisch passagiersvliegtuig dat vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw het internation…
Parachutes kunnen vliegen veiliger makenParachutes kunnen vliegen veiliger makenBij kleine vliegtuigen redden parachutes mensenlevens. Kunnen ook grote commerciële airliners met veiligheidsparachutes…
Recensie 'Unbroken'recensieRecensie 'Unbroken'Louis Zamperini overleed op 2 juli 2014, maar niet voordat hij de film over zijn eigen levensverhaal had gezien. 'Unbrok…

Reageer op het artikel "Hoe overleef ik een vliegtuigcrash?"

Reacties

Survivallaar (infoteur), 09-03-2014 16:31 #2
Dit is wel een fijn artikel voor mensen die niet bepaald ontspannen zijn voor een vliegreis :) Zoals ik.

Stine, Infoteur, 01-03-2009 12:13 #1
Goed artikel! Alleen iets duidelijker: de brace position houdt in dat je als het ware jezelf omarmt, met je hoofd tussen de knieen en je armen om je benen geslagen.
Een andere tip is nog om op te letten hoe het noodluik open gaat en dat ook te openen als het nodig is. Klinkt heel logisch, maar in noodsituaties raken veel mensen verlamd en doen helemaal niets, omdat ze niet willen beseffen dat de ramp een feit is (ontkenning), of omdat het tegen hun gevoel ingaat. Je kunt in zo'n situatie echter niet op je gevoel afgaan, je hebt het immers nooit eerder meegemaakt.
En voor wie echt vliegangst heeft en toch moet vliegen is het boek The unthinkable: who survives when disaster strikes, van Amanda Ripley misschien een hulp.

Infoteur: Mickey14
Gepubliceerd: 27-02-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 2
Schrijf mee!