Inchecken, vertragingen en annuleringen bij vliegreizen
De laatste jaren is reizen per vliegtuig erg populair geworden en bereiken er steeds meer mensen op deze manier hun reisbestemming. Of het nu korte of echt grote afstanden zijn, men vindt het een prettige manier van reizen, u bent snel op uw bestemming en het is een ontspannen manier van reizen wat veel mensen meer waarderen dan alternatief vervoer per auto of trein. Maar wat zijn nu uw rechten en plichten bij deze manier van reizen en bij aanschaf van een vliegticket.
Algemene regels
Op Europees nivo zijn er sinds een paar jaar afspraken vastgelegd die betrekking hebben op de rechten en/of plichten van mensen die die een
vliegticket hebben gekocht en passagier zijn in een vliegtuig, waarbij geen verschil wordt gemaakt tussen chartervluchten of lijnvluchten. De richtlijnen zijn van toepassing op europese vluchten. Dit zijn algemene richtlijnen maar daarnaast heeft elke
vliegtuigmaatschappij ieder zijn eigen regels met betrekking tot een annulering van de vlucht door de klant zelf, eventuele veranderingen in het vluchtschema, stopovers, kinderen en nog niet meerderjarige passagiers, enz. U kunt zich het beste voor het boeken van de reis en het kopen van de
vliegticket eerst goed laten informeren over dit soort regels, uw reisburo zal u hier alles over kunnen vertellen.
Vertraging
Mocht er om welke reden dan ook uw vlucht vertraging hebben, u heeft in princiepe nooit geen recht op een financiële vergoeding. De luchtvaartmaatschappij heeft wel bepaalde verplichtingen aan haar passagiers, afhankelijk van duur van de vertraging. Als een vertraging langer dan twee uur is, op een korte vlucht, moet het personeel van die betreffende vliegtuigmaatschappij dat werkzaam is op de luchthaven zelf u op de hoogte stellen van uw rechten en plichten. U moet
dan een maaltijd en/of een snackje met wat te drinken worden aangeboden, dit is bij lange vluchten van toepassing als de vertraging langer dan drie of vier uur duurt. Is de vertraging onverhoopt langer dan vijf uur of meer, heeft u binnen één week recht op terruggave van de prijs van de
vliegticket, bij het verkooppunt waar u de vliegticket gekocht heeft en kunt u een alternatief zoeken voor uw vlucht Mocht u een vertraging hebben die een overnachting noodzakelijk maakt, is de luchtvaartmaaatschappij u verplicht een slaapplaats aan te bieden in een hotel en moet ook het vervoer naar/van het hotel aanbiedem of regelen. Mocht u ten gevolge van vertraging een afspraak, vrije vakantiedagen of accomodatie missen of een uitstapje of excursie mislopen enz. is de luchtvaartmaatschappij hier niet voor aansprakelijk te stellen.
Annulering van een vlucht
Bij
annulering van uw vlucht
langer dan een week voor uw vertrekdatum, moet de betreffende luchtvaartmaat-
schappij een andere vlucht aanbieden, u staat in uw recht om deze alternatieve vlucht niet te accepteren en dan heeft u recht op de volledige terruggave van het bedrag dat deze boeking u gekost heeft. Bij annulering van uw vlucht
korter dan een week voor uw vertrekdatum is de luchtvaartmaatschappij ook verplicht om u een andere vlucht aan te bieden, wel moet er rekening worden gehouden dat deze andere vlucht niet meer als twee uur vroeger/ later dan de oorspronkleijke vlucht mag zijn, is dit het geval bent u als passagier verplicht deze aanbieding te accepteren. Is deze vlucht die u wordt aangeboden meer als twee uur vroeger of later dan de oorspronkelijke vlucht, dan heeft u recht op vergoeding van het totale bedrag van de geboekte vlucht. ten alle tijden bij iedere wijziging in het vluchtschema moet de luchtvaartmaatschappij u informeren, u zo goed mogelijk helpen en begeleiden waar mogelijk.
Plichten
U heeft niet alleen maar rechten maar ook plichten, regels die u moet naleven als passagier, instructies dienen opgevolgd te worden van het dienstdoende personeel van de betreffende luchtvaartmaaatschappij op de luchthaven of bemanning van het vliegtuig. Maar ook wordt er van u verwacht dat u zelf goed oplet op eventuele vluchtschema veranderingen en/of vertragingen, dit betekend dat u zelf goed de borden van de vluchtschema's in de gaten moet houden en/of de informatie die wordt omgeroepen. Is een vertraging opgeheven, volg dan de instructies zodat alle passagiers zo snel mogelijk kunnen instappen(boarden) en het vliegtuig kan vertrekken.
Inchecken kan geweigerd worden
Hiervoor kunnen diverse oorzaken en/of redenen zijn, sommige heeft u daarvan zelf in de hand, het is uw eigen verantwoording om te zorgen dat alles klopt en ook dat documenten geldig zijn zoals;
- Geldige Vliegticket
- Juiste Reisdocumenten (bv. Visum)
- Op tijd Inchecken, meestal 2 uur vroeger dan de vertektijd op uw vliegticket
- Bevestiging van uw vlucht 24 uur van te voren, mocht het vluchtschema veranderd zijn en u heeft zich niet op tijd gemeld verliest u al uw rechten
- Indien u gehandicapt bent of lichaamlijk beperking heeft moet u een 'fitness to fly' certificaat hebben, deze moet door een bevoegde arts zijn ondertekend
- Bewjs van bevoegd arts bij zwangerschap, er moet aangegeven staan hoeveel weken u zwanger bent, na 32 weken of meer,mag u niet meer vliegen
- U mag niet gedronken hebben (DRONKENSCHAP)
- Bij het ingevaar brengen van uzelf of medepassagiers of gezondheid wordt u niet toegelaten (geweld)
Wordt nu toch nog geweigerd bij het inchecken, dan is meestal de oorzaak dat er te veel boekingen op deze vlucht zijn gemaakt, de vlucht is dan overboekt. In zo'n situatie, afhankelijk van de afstand, heeft u recht op een vergoeding van ten hoogste 600 euro,maar de luchtvaartmaatschappij zal eerst alles in werking zetten om een andere oplossing te bieden.