Drones in de nabijheid van vliegtuigen en vliegvelden
Drones, ook wel bekend als onbemande luchtvaartuigen, zijn op afstand bestuurbaar en kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Toch zijn er echter ook enkele gevaren aan het gebruik van drones verbonden en kunnen ze bijvoorbeeld ongelukken veroorzaken als ze in vlieggebied terecht komen. Er zijn diverse incidenten geweest waarbij drones werden gespot in de nabijheid van vliegtuigen. Wat gebeurde er precies bij deze incidenten en wat is de regelgeving op dit gebied?
Achtergrond drones
Drones worden van oorsprong in de militaire wereld gebruikt en staan daar ook wel bekend als UAV’s, oftewel Unmanned Aerial Vehicles. Doordat deze apparaten op afstand bestuurbaar zijn, kunnen ze bijvoorbeeld in gevaarlijke gebieden worden gebruikt om te inspecteren. De aankoop van bepaalde drones is echter ook toegankelijk voor burgers. Hierbij worden de drones vaak gebruikt in combinatie met een camera, zodat er zodoende beelden vanuit de lucht kunnen worden gemaakt. Ook kan er gewoon mee gevlogen worden en vinden er zelfs races plaats tussen drones.
Regelgeving omtrent het gebruik nabij vliegvelden en vliegtuigen
In Nederland is het toegestaan om als particulier een drone te besturen, maar hierbij moet de particulier zich wel aan bepaalde regelgeving houden. Zo mag een drone nooit hoger dan 120 meter vliegen en is het verboden om in de nabijheid van een vliegveld te vliegen. Bovendien mag er ook alleen maar bij daglicht gevlogen worden. Rondom vliegvelden zijn zogeheten droneno-flyzones gecreëerd waarbij enig gebruik van een drone absoluut verboden is. In 2016 mogen particuliere drones een maximumgewicht hebben van 25 kilogram.
Incidenten
Er zijn wereldwijd verschillende incidenten voorgevallen waarbij drones het vlieggebied hadden overtreden en zodoende in de nabijheid van passagiersvliegtuigen kwamen, zoals nabij Schiphol en bij de vluchthaven van München.
Incident Essex - mei 2014
Een drone zou te dicht bij een passagiersvliegtuig hebben gevlogen nabij Southend Airport in het Engelse Essex. Terwijl het vliegtuig in mei 2014 op een hoogte van ongeveer 500 meter vloog, kwam er een drone vlak naast het vliegtuig vliegen op een afstand van slechts 25 meter. De bestuurders van de drone zijn nooit aangetroffen en later werd bekend gemaakt dat er vaker drones waren gezien in het gebied waar vliegtuigen opstijgen en landen.
Incident Charlotte, North Carolina - maart 2016
De luchtverkeersleiding van het Charlotte-Douglas Airport in de Verenigde Staten maakte in maart 2016 bekend dat twee passagiersvliegtuigen gevaarlijk dicht in de buurt van drones waren gekomen. Niet alleen is het verboden om zo dicht in de buurt van een vliegveld te vliegen, de drone kwam zelfs op slechts 30 meter van de vleugel van het vliegtuig terecht. Ook hier is de bestuurder van de drone niet achterhaald.
Incident Amsterdam - april en mei 2016
Op 6 mei vond er bijna een botsing plaats tussen een passagiersvliegtuig van KLM en een drone nabij Schiphol in Amsterdam. Geluidsopnamen uit de cockpit maakten duidelijk dat de drone zich op slechts 30 meter afstand van het vliegtuig in de lucht bevond. De luchtvaartpolitie is op zoek gegaan naar de bestuurders van de drones, maar deze zijn nooit gevonden. Een maand eerder was er ook al een incident op Schiphol, toen twee vliegtuigen van KLM en één van Easyjet bijna werden geraakt door een rondvliegende drone.
Incident München - augustus 2016
In augustus 2016 kwam een drone nog iets dichter op een vliegtuig dan de 30 meter die bij Schiphol werd gezien. Een drone werd gespot op slechts 10 meter van een vliegtuig van Lufthansa nabij het vliegveld van München. Dit incident gebeurde op een hoogte van 1700 meter en volgens de onderzoekers was er zeker gevaar voor de passagiers ontstaan als de drone met het passagiersvliegtuig was gebotst.
Maatregelen
De bovenstaande incidenten zijn voorbeelden van de toenemende problematiek omtrent het luchtverkeer van drones. Door deze incidenten zijn er diverse plannen om de regelgeving voor drones aan te passen. Zo mogen drones voor particulier gebruik in 2016 nog 25 kilogram wegen, maar zijn er plannen om dit aan te passen naar slechts 4 kilogram. Ook heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in april 2016 aangegeven dat de maximale vlieghoogte naar 50 meter verlaagd moet worden. Bovendien zijn er diverse televisie- en radiocampagnes gestart om aandacht te krijgen voor de mogelijke gevaren van dronegebruik.