Top 5 gevaarlijkste vliegvelden

Top 5 gevaarlijkste vliegvelden Wereldwijd zijn er vele gevaarlijke vliegvelden; te korte landingsbanen of gevaarlijke ligging. De 5 gevaarlijkste zijn hier terug te vinden.

Top 5

Bron: Lance C. Broad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bron: Lance C. Broad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Princess Juliana International Airport

Princess Juliana International Airport ligt op Sint Maarten is het op een na drukste vliegveld van het oosten van de Caraïben. Het vliegveld is vooral bekend om haar korte landingsbaan, 2.180 meter, wat maar net genoeg is voor zware jetvliegtuigen. Hierdoor komen deze vliegtuigen laag over het strand, wat gewoon open is voor toeristen, aanvliegen. Vele foto's van landende vliegtuigen zijn al vaak bestempeld als vals, maar deze zijn toch echt. Ondanks dit alles zijn er geen rampen gebeurd op dit vliegveld.
Bron: Pia L , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Pia L , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Juancho E. Yrausquin Airport

Juancho E. Yrausquin Airport is het enige vliegveld op Saba, een eiland in de Nederlandse Antillen. Dit vliegveld is bekend om de manier waarop vliegtuigen aan komen vliegen en opstijgen. Dit vliegveld is gevaarlijk door de ligging: aan de ene kant een berg, aan de andere kant de zee.
Bron: Hugues Mitton (hugovoyages), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Hugues Mitton (hugovoyages), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Courchevel

Courchevel is een vrij bekent vliegveld. Dit is namelijk het vliegveld wat wordt gebruikt in de opening van de James Bond film 'Tomorrow Never Dies'. Het is gelegen in de Franse Alpen in het skigebied Courchevel. De helling (18,5%) en de korte baan (525 meter) maken dit vliegveld nummer drie in de top vijf gevaarlijkste vliegvelden. Voordat piloten gebruik mogen maken van dit vliegveld moeten ze een speciale training hebben gedaan.
Bron: Torrey Wiley, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Torrey Wiley, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Gustaf III Airport

Gustaf III Airport of Saint Barthélemy Airport is een vliegveld in de stad St. Jean op het eiland St. Bart (Caraïben). Het wordt vooral gebruikt voor kleine, regionale, commerciële vluchten. Gevaarlijk is dit vliegveld doordat vliegtuigen over een weg komen aanvliegen en laag opstijgen over zonnende badgasten.
Bron: Thebuisnessman , Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Thebuisnessman , Wikimedia Commons (Publiek domein)

Barra International Airport

Barra Airport is wereldwijd het enige vliegveld waar vliegtuigen op het strand landen. Het ligt op Barra, een eiland dat behoort tot Schotland. Mocht u naar dit vliegveld willen, dan moet u vliegen met Britisch Airways (vanaf Benbecula en Glasgow). Omdat er geen verlichting is staan 's avonds van enkele auto's de koplampen aan, om de piloot van licht te voorzien. Verder verdwijnt de landingsbaan één maal per dag door eb en vloed.
© 2008 - 2020 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drones in de nabijheid van vliegtuigen en vliegveldenDrones in de nabijheid van vliegtuigen en vliegveldenDrones, ook wel bekend als onbemande luchtvaartuigen, zijn op afstand bestuurbaar en kunnen voor verschillende doeleinde…
Lelystad Airport: vliegveld in FlevolandLelystad Airport: vliegveld in FlevolandLelystad Airport is de naam van het vliegveld gelegen bij de stad Lelystad, Flevoland. Lelystad Airport heeft lange tijd…
Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Wie vaker een vliegreis heeft gemaakt, heeft het wel eens ervaren: het vliegtuig komt terecht in turbulentie en begint t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Top 5 gevaarlijkste vliegvelden"

Reacties

Tom, 29-12-2009 23:32 #2
Waarom worden deze als gevaarlijk bestempeld terwijl er bij in ieder geval 3 van de 5 nog nooit een ongeluk is geweest?

I. de Vos, 05-04-2008 14:23 #1
Waarom worden deze gevaarlijke vliegvelden niet gesloten?
Is het wachten op de eerste klap?

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 27-03-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 2
Schrijf mee!