Top 5 gevaarlijkste vliegvelden
Wereldwijd zijn er vele gevaarlijke vliegvelden; te korte landingsbanen of gevaarlijke ligging. De 5 gevaarlijkste zijn hier terug te vinden.
Top 5
Princess Juliana International Airport
Princess Juliana International Airport ligt op Sint Maarten is het op een na drukste vliegveld van het oosten van de Caraïben. Het vliegveld is vooral bekend om haar korte landingsbaan, 2.180 meter, wat maar net genoeg is voor zware jetvliegtuigen. Hierdoor komen deze vliegtuigen laag over het strand, wat gewoon open is voor toeristen, aanvliegen. Vele foto's van landende vliegtuigen zijn al vaak bestempeld als vals, maar deze zijn toch echt. Ondanks dit alles zijn er geen rampen gebeurd op dit vliegveld.
Juancho E. Yrausquin Airport
Juancho E. Yrausquin Airport is het enige vliegveld op Saba, een eiland in de Nederlandse Antillen. Dit vliegveld is bekend om de manier waarop vliegtuigen aan komen vliegen en opstijgen. Dit vliegveld is gevaarlijk door de ligging: aan de ene kant een berg, aan de andere kant de zee.
Courchevel
Courchevel is een vrij bekent vliegveld. Dit is namelijk het vliegveld wat wordt gebruikt in de opening van de James Bond film 'Tomorrow Never Dies'. Het is gelegen in de Franse Alpen in het skigebied Courchevel. De helling (18,5%) en de korte baan (525 meter) maken dit vliegveld nummer drie in de top vijf gevaarlijkste vliegvelden. Voordat piloten gebruik mogen maken van dit vliegveld moeten ze een speciale training hebben gedaan.
Gustaf III Airport
Gustaf III Airport of Saint Barthélemy Airport is een vliegveld in de stad St. Jean op het eiland St. Bart (Caraïben). Het wordt vooral gebruikt voor kleine, regionale, commerciële vluchten. Gevaarlijk is dit vliegveld doordat vliegtuigen over een weg komen aanvliegen en laag opstijgen over zonnende badgasten.
Barra International Airport
Barra Airport is wereldwijd het enige vliegveld waar vliegtuigen op het strand landen. Het ligt op Barra, een eiland dat behoort tot Schotland. Mocht u naar dit vliegveld willen, dan moet u vliegen met Britisch Airways (vanaf Benbecula en Glasgow). Omdat er geen verlichting is staan 's avonds van enkele auto's de koplampen aan, om de piloot van licht te voorzien. Verder verdwijnt de landingsbaan één maal per dag door eb en vloed.