InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De groei van Amsterdam Schiphol

De groei van Amsterdam Schiphol

Of je nu naar Parijs wilt, naar Buenos Aires of naar Jakarta, het is allemaal mogelijk. We zijn er bijna allemaal weleens geweest, op de internationale luchthaven Schiphol gelegen in de gemeente Haarlemmermeer, maar het behoort tot de stad Amsterdam. Schiphol is ons nationale vliegveld en daarnaast verreweg het grootste vliegveld van Nederland.

Geschiedenis

Schiphol werd opgericht in april 1916. Het was toen nog slechts een militair vliegveld. In 1919 werden er voor het eerst passagiersvluchten geopend, door de luchtvaartmaatschappij KLM. Het eerste traject was van Amsterdam naar Londen. Mede door de opening van passagiersvluchten nam de militaire functie van Schiphol af.

Schiphol anno 2016

Na jarenlange groei en ontwikkeling van Schiphol werden er extra terminals en landingsbanen geopend om de hoeveelheid passagiers aan te kunnen. Vandaag de dag heeft Schiphol maar liefst zes landingsbanen. Verder heeft Schiphol een één terminal-concept, dit wil zeggen dat alle faciliteiten onder één dak worden geplaatst. De terminal is daarom ingedeeld in drie secties: vertrekhal 1, 2 en 3.

Schiphol heeft zolang het bestaat in principe altijd gegroeid. Bijna ieder jaar kwamen er meer passagiers bij. Zo telde het een jaar na de officiële opening, in 1920 dus, slechts 440 passagiers, maar in 1950 waren dit er al 350.000, in 1979 al 10 miljoen, en in 2015 waren dit er 58,2 miljoen. De verwachting is dat er in het jaar 2016 opnieuw een groei plaatsvindt en dat er dus meer passagiers op Schiphol arriveren dan in 2015.

Ook het aantal vliegbewegingen neemt toe. Een vliegbeweging is een vliegtuig dat opstart of landt. In het jaar 1940 telde Schiphol 1649 vliegbewegingen, in 1980 waren dit er 185.836 en in 2015 telde de luchthaven ruim 450.000 vliegbewegingen.

De internationale positie van Schiphol

Schiphol staat met ruim 58 miljoen passagiers over 2015 op de vijfde plek van grootste luchthavens van Europa. Alleen de luchthavens London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Istanbul Atatürk en de luchthaven van Frankfurt zijn groter. Internationaal staat Amsterdam Schiphol op de veertiende plaats.

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen van deze enorme groei van Schiphol? Aangezien er steeds meer mensen op Schiphol arriveren heeft dit een positieve invloed op onze economie en werkgelegenheid. Zo worden er door de toenemende vraag naar vluchten meer banen gecreëerd, zoals piloten en stewards/stewardessen, maar ook op Schiphol zelf. Schiphol telt vele honderden winkels, restaurants, bars, maar ook taxfree zones. Hoe meer passagiers er arriveren, hoe meer er gekocht wordt en hoe meer vraag er dus naar faciliteiten is.

Milieu

Maar deze groei kan ook negatieve gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor het milieu. Vliegtuigen stoten ontzettend veel CO2 uit en hoe meer vliegtuigen er op Schiphol landen hoe meer CO2 er dus wordt uitgestoten op Schiphol en in de regio nabij de luchthaven. Ook komen er steeds meer klachten van mensen die naast of vlakbij Schiphol wonen wegens geluidsoverlast. Wat vrij logisch is, aangezien vliegtuigen nu eenmaal veel geluid maken. De Nederlandse regering heeft hierdoor verschillende maatregelen getroffen, waaronder een limiet van het aantal vliegbewegingen dat Schiphol jaarlijks mag verwerken. Dit limiet staat in 2016 op 500.000 vliegbewegingen per jaar.

Luchthaven Lelystad

Er wordt momenteel, anno 2016, gewerkt aan de uitbreiding van de luchthaven van Lelystad, dat in de provincie Flevoland ligt. Deze luchthaven moet zodra de bouw is afgerond een aanzienlijk aantal vluchten en passagiers van Schiphol overnemen, zodat Schiphol niet overvol raakt, maar ook om meer plaats te maken voor andere luchtvaartmaatschappijen die graag gebruik willen maken van Schiphol.

Conclusie

De conclusie is dat als alles volgens verwachting gaat, Schiphol nog aanzienlijk zal gaan groeien en nog steeds het belangrijkste en grootste vliegveld van Nederland zal zijn. De vraag is alleen of dit positief is, of juist negatief. Het is zoals eerder al is aangegeven positief voor onze economie, maar minder goed voor het milieu. Desondanks is het vooral afwachten en zien waar deze groei zal gaan eindigen en wat de gevolgen hiervan zullen zijn.
© 2016 - 2019 Dutcha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeGoedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeNiet ver van de grens tussen Nederland en Duitsland ligt het steeds populairder wordende vliegveld Niederrhein / Weeze.…
Lelystad Airport: vliegveld in FlevolandLelystad Airport: vliegveld in FlevolandLelystad Airport is de naam van het vliegveld gelegen bij de stad Lelystad, Flevoland. Lelystad Airport heeft lange tijd…
Goedkoop Vliegen vanaf DusseldorfHet vliegveld of luchthaven van Dusseldorf blijkt een erg goed alternatief te zijn voor Schiphol. In veel gevallen is he…
Goedkoop Vliegen, Luchthaven: Maastricht Aachen AirportGoedkoop Vliegen, Luchthaven: Maastricht Aachen AirportAls je goedkoop wilt vliegen kun je luchthaven Maastricht Aachen Airport als optie nemen. Het is een relatief goedkoop v…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchthaven_Schiphol

Reageer op het artikel "De groei van Amsterdam Schiphol"

Infoteur: Dutcha
Gepubliceerd: 13-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!