Luchtverkeersleiding Nederland

Met het steeds drukker wordende vliegverkeer boven Nederland is er meer en meer controle en begeleiding nodig om ongelukken te voorkomen. Degene die daar in Nederland verantwoordelijk voor is, is Luchtverkeersleiding Nederland. Maar wat doet een luchtverkeersleider en hoe word je luchtverkeersleider?

Wat is Luchtverkeersleiding Nederland?

Luchtverkeersleiding Nederland is een overkoepelende organisatie die zich bezighoudt met het vliegverkeer boven Nederland en op de Nederlandse luchthavens. In de Nederlandse luchtvaart wet zijn er echter ook andere taken vastgelegd zoals het beheren en vernieuwen van technische systemen, het opleiden van luchtverkeersleiders in spe, het verstrekken van luchtvaartinlichtingen en het verzorgen van luchtvaartkaarten en -projecten. Kortom, Luchtverkeersleiding Nederland is verantwoordelijk voor het volledige civiele Nederlandse luchtruim. Voor het militaire vliegverkeer wordt gebruik gemaakt van de luchtverkeersleiding van defensie.

Wat zijn de taken van een luchtverkeersleider?

Wanneer een vliegtuig het Nederlandse luchtruim binnenvliegt moet hij zich aanmelden met zijn zogenaamde "callsign", hoogte en richting bijvoorbeeld "Amsterdam KLM1234 flightlevel 360 heading 040". Als het vliegtuig is aangemeld begeleidt de luchtverkeersleider het vliegtuig richting bepaalde punten die op de route van het vliegtuig liggen. Terwijl de luchtverkeersleider dit doet, moet hij het overige verkeer goed in de gaten houden en zorgen dat de verschillende vliegtuigen niet te dicht bij elkaar in de buurt komen. Wanneer het vliegtuig de grens van een bepaald luchtruim nadert wordt hij overgezet naar een andere sector met een andere frequentie. Over het algemeen wordt de luchtverkeersleiding onverdeeld in vijf sectoren. Deze zijn:

  • Tower control: De toren geeft instructies voor landend en vertrekkend verkeer.
  • Approach control: De approach control zorgt ervoor dat het vliegtuig op de juiste hoogte en bij het goede punt voor de baan komt te hangen. Ook begeleiden ze vliegtuigen die vertrekken bij een luchthaven.
  • Area control: Area control wordt ook wel Radar genoemd en houdt zich bezig met het vliegverkeer op grotere hoogte. Deze sector beheert vaker ook een groter gebied.
  • Ground control: Deze sector begeleidt al het verkeer op de grond. Bijvoorbeeld het naar achterduwen (pushback) en het taxiën van vliegtuigen.
  • Delivery/startup: Bij deze sector vragen de piloten hun klaring voor de route en de klaring om de motoren op te starten aan.

Volgens de wet heeft een luchtverkeersleider de taak om met een goede communicatie, navigatie en bepaling luchtverkeer te begeleiden binnen het Nederlandse luchtruim. Ook adviseren zij de minister van infrastructuur en defensie over de beveiliging van het luchtruim.

Naast het begeleiden van vliegtuigen door het luchtruim is Luchtverkeersleiding Nederland ook verantwoordelijk voor het uitgeven van publicaties over de luchtvaart en het maken van nieuwe kaarten van het luchtruim.

Maar hoe word je luchtverkeersleider?

Via de website van Luchtverkeersleiding Nederland kan je je aanmelden voor de selectieprocedure. Niet alleen als je de selectie haalt kan je luchtverkeersleider worden, voorafgaand worden er ook een aantal eisen gesteld. Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, kan je worden uitgenodigd voor de eerste selectie ronde. Enkele van deze voorwaarden zijn: minimaal 17 jaar oud, maximaal 26 jaar oud, geen oogafwijkingen buiten -6 en +5, geen kleurenblindheid, minimaal een VWO diploma met wiskunde of een HBO propedeuse en goede beheersing in de Nederlandse en Engelse taal, zowel mondeling als schriftelijk.

Selectie fase 1: Capaciteitentesten

De eerste fase bestaat uit een aantal kleine tests welke worden afgenomen via de computer. Enkele factoren die hier worden getest zijn: snel en nauwkeurig werken, ruimtelijk inzicht, cijfermatig inzicht en nauwkeurig informatie checken en verschaffen.

Selectie fase 2: DART

De Dynamic ATC Radar Test. Via deze test wordt er bepaald of je voldoende inzicht hebt om vliegtuigen nauwkeurig te begeleiden. In een gesimplificeerd programma moeten vliegtuigen door bepaalde checkpunten worden begeleid. Ook deze test wordt afgenomen via de computer.

Selectie fase 3: Assessment/groepsopdracht

In het assessment krijg jij, samen met andere selectie kandidaten, problemen voorgeschoteld welke moeten worden opgelost. Tijdens de samenwerking worden jullie geobserveerd. Uiteraard worden enkele eigenschappen uitgelicht welke nodig zijn om luchtverkeersleider te kunnen worden, zoals: stressbestendigheid, samenwerkingsvermogen en prestatiegerichtheid.

Na fase 3, wanneer deze succesvol is afgerond, wordt er een persoonlijkheidsvragenlijst afgenomen welke wordt gebruikt voor selectie fase 5.

Selectie fase 4: Grading

De grading is een simulatie van het echte werk, luchtverkeersleider op een verkeerstoren. Omdat er enige kennis van de luchtvaart vereist is voor deze fase, ontvangt de selectie kandidaat tien dagen voorafgaand een e-learning programma welke wordt geacht te leren. Deze selectie duurt twee dagen en zal worden afgenomen met zes kandidaten per dag.

Selectie fase 5: Interview en persoonlijkheidsvragenlijst

Het interview duurt ongeveer een uur. Wat er vooral tijdens deze fase in kaart zal worden gebracht is jouw motivatie om luchtverkeersleider te worden. Ook wordt er uiteraard gekeken naar de in fase 3 ingevulde persoonlijkheidsvragenlijst. Er zal ook gekeken worden naar competenties welke belangrijk zijn voor het beroep van luchtverkeersleider.

Selectie fase 6: Medische keuring, referentie- en antecedentenonderzoek

Als luchtverkeersleider moet je beheersen over een goede gezondheid. Dit wordt getest bij een Aero Medical Center. Met sommige gezondheidsafwijkingen is er geen mogelijkheid om luchtverkeersleider te worden. Mocht er een afwijking worden geconstateerd zal er eerst nader onderzoek gedaan worden bij een door het Medical Center aangewezen ziekenhuis. Hier wordt de mate van de afwijking vastgelegd, op basis van deze onderzoeken kan Luchtverkeersleiding Nederland je afkeuren of toelaten. Natuurlijk is het ook van belang dat er via de AIVD een veiligheidsonderzoek wordt gestart, naar zowel jijzelf als directe familieleden en partner.

Wanneer de selectie onverhoopt niet succesvol afgerond wordt, zijn er enkele uitzonderingen waaronder een herkansing wordt verschaft. Wanneer een herkansing van toepassing is, zal dit worden aangegeven in de afwijzingsbrief.

Wanneer de volledige selectie succesvol is afgerond zal er een aanstellingsgesprek plaatsvinden. In dit gesprek worden de arbeidsvoorwaarden besproken. Ook wordt er een terugkoppeling gegeven op de gehele selectie. Hierna zal je worden geplaatst voor de opleiding tenzij er zich betere kandidaten melden tijdens selectie, in dit geval word je op een wachtlijst geplaatst en zal je worden opgeroepen wanneer je als eerste op de lijst komt en er plek vrij is bij de opleiding. Op deze wachtlijst mag je maximaal een jaar staan. De opleiding duurt 4 jaar en wordt gevolgd op Schiphol Oost. De opleiding wordt voor je betaald. Studie materiaal dat nodig is om de opleiding te kunnen voltooien zal worden bekostigd voor Luchtverkeersleiding Nederland. Niet alleen wordt de opleiding betaald, ook ontvang je direct salaris. Bij aanvang ontvang je € 26.500,- bruto per jaar. Tijdens je opleiding neemt dat toe tot het startsalaris van een volleerd luchtverkeersleider. Het startsalaris van een bevoegd luchtverkeersleider is ongeveer € 75.000,- bruto per jaar. Dit is afhankelijk van de locatie waar je gestationeerd wordt.

Contact

Luchtverkeersleiding Nederland is te vinden op Amsterdam Schiphol Airport, Rotterdam The Hague Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde.
  • Centrale e-mailadres: communications@lvnl.nl
  • Algemeen telefoonnummer: +31 (0)20 4062000
  • Website: www.lvnl.nl
© 2015 - 2024 Abak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Veilig door de luchtVeilig door de luchtHet woord luchtweg kent twee betekenissen. In de medische wereld wordt er de pijp in een lichaam mee bedoeld waar de ade…
Vergoeding bij annulering vlucht door stakingVergoeding bij annulering vlucht door stakingWanneer je een vliegticket geboekt hebt bestaat de mogelijkheid dat je vlucht geannuleerd wordt als gevolg van een staki…
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Schade door vliegverkeer: preventie en schadevergoedingSchade door vliegverkeer: preventie en schadevergoedingSchade door vliegverkeer is een fenomeen dat steeds meer speelt in de nabijheid van luchthavens, met name de schade aan…

Coatings van hedendaagse vliegtuigenIn tegenstelling tot wat de meeste mensen denken wanneer het woord ‘coatings’ gebruikt wordt, is dit niet enkel als een…
De Boeing 737-800 Next GenerationDe Boeing 737-800 is een van de meest gebruikte vliegtuigen ter wereld. Maar hoe werkt dit vliegtuig, en hoe hoog en sne…
Bronnen en referenties
  • www.lvnl.nl, bezocht op 14-01-2015
  • www.luchtverkeersleider.nl, bezocht op 14-01-2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtverkeersleiding, bezocht op 14-01-2015
Abak (9 artikelen)
Gepubliceerd: 14-01-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.