InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Veilig door de lucht

Veilig door de lucht

Veilig door de lucht Het woord luchtweg kent twee betekenissen. In de medische wereld wordt er de pijp in een lichaam mee bedoeld waar de adem doorheen stroomt de zogenaamde luchtpijp. In de luchtvaart is een luchtweg de verbinding tussen twee of meer referentiepunten waarmee de route wordt aangegeven hoe piloten van de ene luchthaven naar de andere vliegen. Het totaal van luchtwegen in de luchtvaart vormt een vergelijkbare dichtheid als die van autowegen. Om vliegtuigen veilig door de lucht te laten gaan is het handhaven van de veiligheidsvoorschriften door de verkeersleiders van groot belang.

Luchtwegen, een ingewikkeld stelsel

Voor het leiden van het vliegverkeer maakt de luchtvaart gebruik van een groot aantal referentiepunten in het luchtruim. Die denkbeeldige punten bevinden zich op talrijke hoogten en afstanden van elkaar en kunnen via (eveneens denkbeeldige) lijnen met elkaar worden verbonden. Voor het gebruik van het luchtwegenstelsel maken piloten gebruik van de diensten van de luchtverkeersleiding welke instantie er verantwoordelijk voor is dat alle luchtverkeer op een veilige manier door het luchtruim navigeert. De luchtverkeersleiding kent alle vliegplannen van zowel vertrekkende als binnenkomende vliegtuigen.

ICAO voor veiligheid

Aan de luchtwegen liggen richtlijnen en standaarden ten grondslag die worden opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organisation). Die standaarden en richtlijnen betreffen veiligheidsvoorschriften voor luchthavens, piloten en verkeersleiders. De ICAO heeft tot doel een veilige, efficiënte en duurzame internationale burgerluchtvaart. Het hoofdkantoor van die organisatie is gevestigd in het Canadese Montréal.

Tussen anderhalf en vijftien kilometer

Op de kaart worden luchtwegen aangegeven met lijnen welke uiteraard slechts een weergave zijn van onzichtbare routen door de lucht. Toch zijn luchtwegen in de ruimte soms tijdelijk zichtbaar door de sporen van condens die vliegtuigen achterlaten. In tegenstelling tot autowegen, die de aardoppervlakte volgen en ook zichtbaar zijn, bevinden luchtwegen zich niet op gelijke hoogten van de grond omdat een vliegtuig opstijgt, daarna een bepaalde hoogte aanhoudt die per vliegtuig verschillend kan zijn en weer daalt. Een luchtweg heeft ook een zekere breedte waarbinnen een vliegtuig een marge heeft. Die breedte varieert van tien tot zestien zeemijlen. De hoogte van de luchtwegen varieert van anderhalve kilometer tot zon vijftien kilometer.

Noodzaak luchtverkeersleiding

In vroeger tijden werden de luchtwegen vanuit de grond aangegeven. Zo plaatste men vanaf 1926 lampen op de grond om de route naar Berlijn aan te geven. Later werden de lampen vervangen door een soort elektronische boeien van waaruit een radiosignaal de lucht in werd gestuurd. Als een piloot over zon baken vloog kon hij dat op zijn kaart uitzetten en van punt tot punt zijn route volgen. Met dit systeem vloog al gauw een aantal vliegtuigen achter elkaar aan en werd het voor de veiligheid noodzakelijk om luchtverkeersleiding in te voeren.

Purper voor Koninklijke vluchten

Het kaartsysteem gaf de routen in kleur aan. Blauw en groen werden bestemd voor lijnen die ongeveer parallel liepen met de breedtegraden en geel voor de meridianen richting. Diagonale verbindingsstukken werden rood. Ook werden volgnummers gegeven waardoor bijvoorbeeld G1 (groen 1) vanuit Engeland over België naar Duitsland liep. Van Noord-Frankrijk naar Zuid-Engeland liep B3 (blauw 3) en vanuit het midden van Duitsland via Nederland en België naar Engeland liep B29 (blauw 29). Koninklijke vluchten kregen de kleur purper.

Computergestuurd

Sinds het computertijdperk is er veel veranderd in alle navigatiesystemen. Maar met wereldwijde traditionele systemen, waarbij ontelbare mensen betrokken zijn, is het niet altijd makkelijk om meteen van het ene systeem op het andere over te gaan.

Lees verder

© 2014 - 2019 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cornage bij paardenCornage bij paardenCornage is een aandoening bij paarden waarbij ze tijdens een inspanning een piepend geluid maken. Hoe ontstaat cornage,…
Vliegtuigen: hoe vliegtuigen worden onderhoudenVliegtuigen: hoe vliegtuigen worden onderhoudenWie bang is voor vliegen denkt altijd dat een vliegtuig zomaar uit elkaar kan vallen. Maar niets is minder waar: een vli…
Kunststoffen in de luchtvaartTegenwoordig worden plastics meer en meer gebruikt in de luchtvaart. Na bijna 100 jaar van technologische ontwikkeling b…
Basis theorie air data en aerodynamicaBasis theorie air data en aerodynamicaIn de wereld van de luchtvaart is er een standaard atmosfeer afgesproken. Dit is gedaan om de instrumenten te ijken die…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweg
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtverkeersleiding

Reageer op het artikel "Veilig door de lucht"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rickandie
Laatste update: 28-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Veiligheid
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!