Vliegen met een business jet

Vliegen met een business jet Als je gaat vliegen kun je kiezen uit verschillende manieren, er zijn vliegtuigen, helikopters maar ook bijvoorbeeld luchtballonnen of zeppelins. Mensen vliegen doorgaans met een passagiersvliegtuig en ook hierin zijn er verschillende categorieën. Gewone mensen met een beperkt budget vliegen met een lijn of chartervlucht. Als je iets meer vermogend bent dat is er ook nog de mogelijkheid tot het vliegen met een kleiner vaak luxueuzer ingerichte zakenjet of privéjet. Daarnaast zijn er een groot aantal bedrijven die zelf een zakenjet als prestigeobject binnen hun bedrijf op de balans zetten. De reden is onder andere dat zakenlieden met een privévliegtuig meer privacy bezitten maar ook tijdwinst boeken omdat er niet gewacht of gereserveerd moet worden.

Wat is een zakenjet

Een businessjet, bizjet of privéjet is een kleiner vliegtuig waarin maximaal zo'n vijftig personen worden vervoerd. Sommige privéjets zijn gemaakt voor maximaal tien of vijf personen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen lichte jets, medium executive jets en large executive jets. Een lichte jet kan tussen de vijf en acht mensen vervoeren. De afstand die met een lichte jet kan worden afgelegd is 3200 kilometer. De kostprijs van een lichte privéjet is tussen de twee en een kwart miljoen en de zes driekwart miljoen Euro. De middelgrote executive jets hebben de capaciteit om negen mensen te vervoeren en overbruggen afstanden tussen de 3200 en 4800 kilometer. Aan deze medium executive jets hangt een prijskaartje van een slordige zeven miljoen Euro tot zo’n twaalf miljoen pegels. De grote executive privéjets kunnen vijf en twintig passagiers of meer (50) vervoeren. Sommige chartervliegtuigen worden naderhand omgebouwd voor privévluchten voor bijvoorbeeld maximaal twaalf personen. De prijs van deze jets is dertien tot 34 miljoen Euro. Ze leggen afstanden af van ongeveer 6500 kilometer. Grote bizliners worden ook wel heavy jets of large cabin jets genoemd.

Verschillen met gewoon vliegtuig

Bijkomende kosten van een zakenjet zijn de kosten voor onderhoud. Je kunt hierbij denken aan kosten voor verzekering, kosten voor brandstof, cateringkosten en het salaris van de piloten en de bemanning. Doorgaans wordt het beheren van de business jet uitbesteed waarvoor ongeveer vijf en zeventig tot honderd vijftig duizend Euro per jaar wordt gecalculeerd. Deze kosten hebben gewone mensen die een vliegticket kopen natuurlijk niet. Ook zijn er op motorisch gebied significante verschillen. Het streven van vliegtuigbouwers is om bij de bouw van een privéjet zo veel mogelijk aan te sturen op het ontwerpen van eenmotorige vliegtuigen. Meestal worden twee- of driemotorige privéjets geproduceerd – en in het verleden zelfs viermotorige- maar de voorkeur bij lichte privéjets gaat uit naar de toepassing van slechts een motor. Gezien de vooruitgang op technisch gebied qua vermogen en betrouwbaarheid van de motoren wordt dus tegenwoordig praktisch altijd een tweemotorig vliegtuig gebouwd. De motor van het vliegtuig wordt bij business jets voornamelijk achter op of achter aan het vliegtuig gebouwd in tegenstelling tot een constructie aan de vleugels zoals je kunt zien bij grotere vliegtuigen die voor lijn- en chartervluchten worden gebruikt. Doordat de zakenjets vaak relatief klein zijn is het technisch onhaalbaar om onder de vleugels nog motoren te bouwen.

De mensen die met een zakenjet reizen

De mensen die een zakenjet of privéjet gebruiken voor hun reizen zijn veelal financieel vermogend vanwege de dure aanschafwaarde die bij de goedkoopste nieuwere modellen al gauw minstens twee miljoen euro is; exclusief het dure onderhoud. Hierdoor is een privé business jet eigenlijk toch vooral een prestigieus stuk speelgoed van de financiële elite. Daarnaast zijn er overheden en bedrijven die gebruik maken van een privéjet. Grotere zakenjets worden door sommige sportteams of perscorpsen gebruikt om zich te verplaatsen door de lucht. Privéjets zijn ook erg populair onder staatshoofden, maar ook bij koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen en andere adellijke bestuurders. Als bedrijven een privéjet aanschaffen dan is hier naast een stukje persoonlijke status vaak ook het voordeel van gebruiksgemak en daarmee het hebben van tijdswinst boven het vliegen met een gewone lijnvlucht waarbij er regelmatig oponthoud is en fysiek ongemak. Bedrijven kiezen er soms voor om samen te werken met andere bedrijven en dus met meerdere partijen een business jet aan te schaffen. Dit noemt men fractional ownership wat vrij vertaalt gedeeld bezit betekent en bepaalde bedrijven zijn hierin gespecialiseerd.

De vliegtuigspeeltjes van de rich and famous

Uit voorgaande kun je concluderen dat vooral elitaire en beroemde mensen een privéjet bezitten. De vliegtuigen kunnen geheel naar wens en smaak van de veeleisende prominenten worden ingericht, zo is het zelfs mogelijk om je privéjet chic de friemel te laten inrichten door modekoningen zoals Gianni Versace of Ralph Lauren. Ook kun je met U2 360 de naam van je wereldberoemde band de staart van je Airbus A310s laten opsieren zoals Bono dat heeft gedaan. Angelina Jolie heeft een Cirrus SR22 privéjet en ze is er erg enthousiast over, de vliegervaring is haar zelfs beter bevallen dan het hebben van seks. Voor zo’n topervaring moet je wel eerst het eenmotorige privejet, dat plaats biedt aan maximaal 5 mensen, aanschaffen voor een kostprijs van 635.000 U.S. Dollar. Maar veel mooier is het natuurlijk om van je liefje Beyoncé een Bombardier Challenger 850 te krijgen van 40 miljoen dollar voor vadersdag. Dat overkwam de rapper Jay-Z en maakte hem en Beyoncé erg gelukkig, het privéjet biedt plaats aan 15 mensen en heeft een flitsend interieur en de woonkamer is afgewerkt in crèmekleurig leer, twee toiletten en een keuken. En Tiger Woods bezit bijvoorbeeld een privéjet van 53 miljoen Dollar van het merk Gulfstream type G550. Dit prachtige vliegtuig van het golfgoudhaantje Tiger Woods kan 16 passagiers vervoeren en vliegt met een snelheid van ruim 900 kilometer per uur. Deze vier zijn niet de enige rijken die een privéjet bezitten. De lijst is vele malen langer maar ja comfortabel vliegen wordt natuurlijk een must have als je alles al hebt in je leven; dus waarom dan geen privéjet aanschaffen?
© 2013 - 2024 Jaccow, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kinderen en vliegenKinderen en vliegenEr komt vast een keer een moment dat u samen met uw kinderen op reis wilt. Of dat één van uw kinderen alleen op reis gaa…
Vliegen: business class, first class of economy classVliegen: business class, first class of economy classDe meeste mensen vliegen altijd economy class als ze met een vliegtuig reizen. In de meeste gevallen is dat gewoon omdat…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
10 Nadelen van goedkope vluchten10 Nadelen van goedkope vluchtenOp internet en zelfs op Infonu komen regelmatig artikelen van zogenaamde bijdehante slimmeriken voorbij die denken dat z…

Luchtvaartpioniers: overwinnen van de geluidsbarrièreLuchtvaartpioniers: overwinnen van de geluidsbarrièreMet verbeterde technieken werden de vliegtuigen steeds beter en hadden onverschrokken pioniers menig record gevestigd. L…
Luchtvaartpioniers: een vliegend huwelijkLuchtvaartpioniers: een vliegend huwelijkEr zijn heel wat bijzondere luchthelden geweest. Sommigen, omdat ze een uitzonderlijke prestatie neerzetten, zoals een g…
Bronnen en referenties
  • http://www.bornrich.com/richfiles/private-jets/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuig
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Air_transports_of_heads_of_state_and_government
  • http://www.globalaviation.nl/nl/privejets/aan-en-verkoop.html
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/395983/1995/11/24/Defensie-mag-van-Tweede-Kamer-zakenjet-kopen.dhtml (gaat over 1995 )
  • http://www.mannennieuws.nl/?p=3406
Jaccow (17 artikelen)
Gepubliceerd: 24-08-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.