Trajectcontrole in België en Nederland: waar vind je het?
We hebben het allemaal al zo vaak gezien en misschien maken we er ons zelf ook wel eens schuldig aan. Gauw even afremmen wanneer je over de autosnelweg raast en een flitspaal nadert om daarna weer gas te geven? Het is stilaan verleden tijd. Op de Belgische en Nederlandse wegen maakt de politie immers steeds vaker gebruik van trajectcontrole. Door je voertuig op verschillende tijdstippen tussen twee locaties te registreren weet men precies hoe snel je gemiddeld reed. Heeft dit systeem echt impact op de verkeersveiligheid? En waar zijn er al trajectcontroles in België en Nederland?
Wat is trajectcontrole?
Trajectcontrole is een systeem waarbij een camera je voertuig registreert en een aantal kilometer verderop een tweede camera je wagen opnieuw filmt. Door het tijdstip waarop je beide punten voorbijrijdt te vergelijken weet de politie welke snelheid je gemiddeld tussen de twee plaatsen hebt gereden en of je de maximumsnelheid hebt gerespecteerd. Is dat niet het geval krijg je een boete in de bus.
Werkt deze vorm van controle?
Voordelen voor de verkeersveiligheid
Men past het principe in Vlaanderen al sinds 2013 toe op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren. De resultaten zijn vrij spectaculair. Sinds de invoering van trajectcontrole viel op dit gedeelte van de autosnelweg niet één dode en daalde het aantal ongevallen met maar liefst drieënveertig procent. Nochtans was dit in het verleden een zwarte zone met een bovengemiddeld aantal verkeersongevallen.
Ook wanneer er een tijdje geen trajectcontrole meer werd uitgevoerd blijkt dat bestuurders zich ook nadien beter aan de maximumsnelheid houden. Ze zijn gewend geraakt om trager te rijden en blijven dat ook doen aangezien de politie de controle op elk moment terug kan inschakelen.
Voordelen voor de bestuurder
Naast een verbetering van de verkeersveiligheid heeft trajectcontrole ook voor de bestuurders voordelen. Men straft je niet langer voor een kort moment van onoplettendheid waarbij je even over de maximumsnelheid gaat. De gemiddelde snelheid over meerdere kilometers geeft de doorslag. Daardoor is er een groot maatschappelijk draagvlak voor trajectcontrole. Veel mensen vinden dit een eerlijker systeem dan de traditionele snelheidscontroles op één plaats.
Uiteraard zijn er ook felle tegenstanders van trajectcontrole. Zo lokte begin april 2015 de voorzitter van de Nederlandse organisatie Privacy First Bas Filippini een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat uit. Hij stelt dat de camera’s alle voertuigen filmen en niet alleen de wagens die te hard rijden. Dit zou een inbreuk op de privacy-wetgeving zijn.
Waar zijn er trajectcontroles in België?
E40 Wetteren-Erpe-Mere in beide richtingen, E17 vanaf Gentbrugge in beide richtingen
Momenteel zijn er in België al regelmatig controles op deze twee trajecten. Rijd je daar te snel loop je een aanzienlijk risico op een bekeuring.
Nieuwe trajectcontroles vanaf 2016: E40 Heverlee-Sint-Stevens-Woluwe en E313 Antwerpen-Oost-Ranst
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts besliste in 2016 om trajectcontrole verder uit te breiden en ook toe te passen op twee bijkomende tracés. Het gaat om de E40 tussen Heverlee en Sint-Stevens-Woluwe (ongeveer tien kilometer) en de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst (zevenenhalf kilometer). Uit onderzoek was gebleken dat het aantal verkeersdoden op deze plaatsen hoger lag dan gemiddeld. Via trajectcontrole zal men daarom proberen om dit te verhelpen.
Waaslandtunnel
In de Antwerpse Waaslandtunnel die het centrum met de Linkeroever verbindt is ook trajectcontrole van toepassing.
Brussel, Leopold II-tunnel, timing nog onbepaald
Ook in de Brusselse Leopold II-tunnel zou er op termijn een trajectcontrole komen waarbij men de tijdstippen vastlegt waarop je de tunnel in- en uitrijdt. Het is nog niet duidelijk vanaf wanneer dit in werking zal treden. De Brusselse regering wil echter af van de slechte reputatie van de tunnel. Er gebeuren regelmatig ongevallen en vooral ’s avonds en ’s nachts lappen bestuurders de snelheidsbeperking voortdurend aan hun laars. Men zal de maximumsnelheid in de tunnel ook terugbrengen van zeventig naar vijftig kilometer per uur.
Trajectcontroles in Wallonië
In Wallonië zijn er weinig trajectcontroles. Men past het wel al toe op de E25 door Luik in beide richtingen (richting Luik en richting Luxemburg) in de tunnel De Cointe, waar de camera's regelmatig in werking zijn.
Gewestwegen
Er zijn ook op sommige gewestwegen al regelmatig trajectcontroles uitgevoerd. Concreet gaat het om:
Weg | Traject | Welke richting? |
N12 | Oosthoven-Ravels | beide richtingen |
N12 | Beerse-Vosselaar | richting Vosselaar |
N18 | Oud-Turnhout-Turnhout | beide richtingen |
N18 | Zwaneven-Oud-Turnhout | beide richtingen |
N19 | Zevendonk-Turnhout | beide richtingen |
N115 | Sint-Job-in’t-Goor-Brecht | beide richtingen |
N117 | Maria-ter-Heide-Sint-Job-in’t-Goor | beide richtingen |
N119 | Turnhout-Weelde Statie | beide richtingen |
N123 | Herentals-Lichtaart | beide richtingen |
N140 | Vosselaar-Turnhout | beide richtingen |
N153 | Lille-Welcherzande | beide richtingen |
N153 | Welcherzande-Oostmalle | beide richtingen |
Trajectcontroles in Vlaanderen in 2018
In 2018 wordt het systeem van trajectcontrole in Vlaanderen fors opgevoerd. Het aantal plaatsen met trajectcontrole stijgt met 37 bijkomende locaties. Hiervoor zullen bestaande, vaste flitspalen omgebouwd worden tot camera's voor trajectcontrole.
Er komen drie locaties op snelwegen bij, zoals de E40 tussen Brussel en Leuven. Daarnaast komen er ook 34 bijkomende locaties op gewestwegen.
Waar is er trajectcontrole in Nederland?
Op verschillende trajecten in Nederland is het al opletten geblazen en zijn er regelmatig controles:
Weg | Traject | Welke richting? |
A2 | Knooppunt Holendrecht-Maarssen | beide richtingen |
A4 | Leidschendam-Zoeterwoude | beide richtingen |
A10 | De Nieuwe Meer-Coentunnel | beide richtingen |
A12 | De Meern-Woerden Gouda | beide richtingen |
A13 | Knooppunt Kleinpolderplein-Berkel en Rodenrijs | beide richtingen |
A20 | Knooppunt Kleinpolderplein – Knooppunt Terbregseplein | beide richtingen |
A58 | Bergen op Zoom-Roosendaal | beide richtingen |
N62 | Westerscheldetunnel | beide richtingen |
De trajectcontrole staat niet altijd overal aan. Soms is het systeem ook een tijdje uitgeschakeld voor onderhoud. Bovenstaande plaatsen hebben echter regelmatig controle. Wanneer je je niet aan de maximumsnelheid houdt is de pakkans dus groot. Bovendien gebruikt de Nederlandse politie ook al regelmatig mobiele trajectcontrole. Ook op andere wegen dan de bovenstaande kan je dus tegen de lamp lopen. De maximumsnelheid altijd en overal respecteren is de boodschap.
En wat brengt de toekomst?
Trajectcontrole lijkt het systeem van de toekomst te gaan worden. De politie zal ook steeds vaker mobiele controlesystemen toepassen. In Nederland gebruikt de politie al een mobiel systeem, vooral in de provincie Flevoland. Ook in Vlaanderen wil men dit in de toekomst gaan gebruiken. Ook tal van andere Europese landen zoals Noorwegen en Duitsland gebruiken nu al hier en daar trajectcontrole. De trend lijkt dus duidelijk ingezet.
Mobiele trajectcontrole laat toe om lukraak trajecten over alle snelwegen of zelfs gewestwegen te controleren en het systeem dagelijks ergens anders te gebruiken. Wanneer je systematisch over de maximumsnelheid gaat loop je op die manier overal het risico op een fikse boete. Bestaande flitspalen zullen wellicht nog wel een tijdje in het straatbeeld te zien zijn, maar wellicht vervangt men ze in de toekomst steeds vaker door (mobiele) trajectcontroles. Een gewaarschuwd lezer is er twee waard!