Houd de accu van je motor in topconditie!
De accu van je motorfiets loopt altijd langzaam leeg. Wanneer je regelmatig van de motorfiets gebruik maakt, blijft de accu in topconditie. Alle spanning die verloren is gegaan, wordt door de dynamo weer aangevuld tijdens het rijden. Wanneer de motor echter voor langere tijd stil staat, bijvoorbeeld in de winter, zal de accu langzaam leeglopen. De gehele conditie van de accu gaat overigens achteruit. De oplossing is de accu in deze inactieve periode aan te sluiten op een druppellader.
Lege accu
Wanneer de eerste lentedagen zich aandienen, halen veel motorrijders hun tweewieler weer van stal. De motor wordt gepoetst, het motorpak gaat aan, en … dan wil de motor wil niet starten. In 90% van de gevallen is dit het gevolg van een lege accu. De oplossing ligt voor de hand: een nieuwe accu kopen! Dat kost je weer vele tientallen euro’s. Die had jij je kunnen besparen door in deze inactieve periode de accu 'conditioneel op peil' te houden met een lader!
De accu van jouw motorfiets loopt altijd langzaam leeg. Dat proces houd je niet tegen. Er wordt wel eens gezegd, dat het loskoppelen van de accu bij langdurige inactiviteit kan helpen het leeglopen tegen te houden: dat is niet waar! Zeker niet wanneer je de accu dan alsnog gewoon ergens in een kast weg zet.
Laden en ontladen
Het is niet goed voor een accu om helemaal (diep) te ontladen en daarna weer helemaal te worden opgeladen. Er doen verhalen de ronde, dat een dergelijke ‘opdonder’ goed is voor de accu. Het tegendeel is waar. Een accu blijft in betere conditie wanneer het regelmatig kortere laadimpulsen krijgt; wanneer de cyclus korter is, en het verschil tussen 'ontladen zijn' en 'geladen zijn' minder groot is. Bij heel grote intervallen treedt een grotere slijtage van de accu op en het verkort de levensduur van de accu.
Tijdens het rijden
De accu van de motor wordt opgeladen tijdens het rijden. Dit geschiedt door middel van de dynamo. De accu ontvangt van de dynamo laagspanning tussen 13.8 en 14.1 Volt. Bij een hogere spanning, al bij 14.4 Volt bijvoorbeeld, bereik je de gasspanning van de accu. Dat betekent kans op oververhitting van de accu: de accu kan van binnen gaan koken met schadelijke gevolgen. Wanneer je regelmatig van de motor gebruik blijft maken, dan blijft de accu in topconditie. Hij loopt wat leeg en laadt weer op door het rijden. Wanneer de motor voor langere tijd stil staat, bijvoorbeeld in de winter, dan zal de accu langzaam aan leeglopen. De conditie van de accu gaat achteruit en dat is niet te herstellen schade. Het schijnt zo te zijn dat een accu die helemaal ontladen is, circa 25% van zijn conditie heeft verloren… voorgoed!
Acculader
Om een lege (diep ontladen) accu weer op te laden, kun je de accu aan de acculader plaatsen. Een acculader levert in feite dezelfde energie aan de accu als de dynamo doet tijdens het rijden. Dus ook dezelfde regels qua voltage zijn van toepassing. Let op, wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13.8 Volt is. Beter is nog iets lager, omdat er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt, óók als er continu een stroom blijft lopen. Dat kan kortsluiting veroorzaken.
Druppellader of onderhoudslader
Om de accu van de motorfiets in een periode van inactiviteit wel te blijven voorzien van kortcyclische ontlading en lading, kun je de accu in deze periode aansluiten op een
onderhoudslader, ook wel
druppellader genoemd. Deze kun je zonder problemen gedurende langere tijd aan de accu koppelen.
Het principe van de druppellader is eenvoudig. De lader geeft stroom aan de accu tot een bepaalde accuspanning (13.2, 13.6 of 13.8 Volt). Is dat niveau bereikt, dan schakelt de lader uit. De accuspanning loopt langzaam af tot een bepaald niveau (veelal circa 12.5 Volt), en als dat is bereikt, schakelt de lader zich weer in. Er zijn ook druppelladers die een continue stroom blijven leveren. De druppellader voorkomt (volledige) zelfontlading en sulfatatie van de accu. Sulfatatie ontstaat door te weinig activiteit in een loodaccu (Pb) en treedt op als een accu een langere tijd niet wordt gebruikt. Omdat er te weinig circulatie is, ontstaat er een laag kristallen loodsulfide op de lodenplaten. Deze grote kristallen kunnen bij het opnieuw opladen niet meer afgebroken worden. Dit is een ernstige beschadiging aan de accu en deze dient dan vrijwel altijd vervangen te worden.
Het kan zijn dat je de motorfiets tijdens de periode van langdurige inactiviteit wel op het alarm aangesloten wilt houden. Door de accu aan de druppellader te plaatsen, kan de accu continu stroom blijven leveren aan het alarmsysteem, zonder dat de accu direct geheel leeggetrokken wordt door dit alarmsysteem.
Aandachtspunten en tips
Soorten laders, van goedkoop tot duurkoop
Er zijn verschillende druppelladers op de markt. Van goedkoop tot in de hogere prijsklassen. Er zijn daarbij ook verschillende meningen over wat nu beter is. Of veiliger. Je moet uitkijken bij een goedkopere lader, welke veelal bestaat uit een netadapter die je rechtstreeks in het stopcontact steekt. De plus- en mindraad die uit de netadapter komen sluit je rechtstreeks aan op de polen van de accu. Over deze druppelladers wordt wel gezegd dat ze onveilig kunnen zijn. Er zit veelal geen beveiliging en begrenzing op de adapter. Die blijft dus maar stroom leveren. Stel nu dat je accu te lang stil heeft gestaan, dan kunnen de celplaten kortsluiting maken. De geleverde stroom van de adapter zorgt voor een oplopende spanning binnen de accu met kans op ontploffing en alle gevaren van dien. Ben je handig, plaats dan in ieder geval een zekering van 1 Ampère in de plusdraad, die bij overbelasting het circuit onderbreekt.
Nieuwe accu
Heb je afscheid moeten nemen van jouw oude accu en een nieuwe aangeschaft? Hang deze dan eerst een halve dag aan de druppellader. Dit levert je een langere levensduur van de accu op. Een nieuwe, afgevulde accu is op 80% van de capaciteit. Als je dit niet eerst langzaam opbouwt tot maximale capaciteit, zal de accu ‘denken’ dat hij met deze 80% al op het maximale niveau zit. Oftewel, hij zal nooit de volledige capaciteit benutten, maar op die 80% blijven steken. Het opbouwen van de capaciteit van de accu doe je het beste met een zeer lage laadstroom. Je kunt de volgende stappen hanteren bij het opbouwen tot maximale capaciteit van je nieuwe accu:
- Vul de accu af met het juiste accuzuur (zie informatie bij je accu)
- Zet de accu voor 1 uur even aan de kant
- Sluit de accu aan op de druppellader en laat deze 3 tot 5 uur aangesloten
- Vuistregel: laadt maximaal 1/10e van de capaciteit van de accu (dus bij een 8 Ah accu, is de laadstroom 800 mA)
- Koppel de accu los van de druppellader en laat de accu nog eens 2 uur rustige ergens staan
- Plaats nu de accu in de motorfiets
Starten met behulp van de auto
Heb je een lege accu van de motorfiets en wil je toch nu motorrijden? Er zijn mensen die de motorfiets met behulp van startkabels aansluiten op de accu van de auto, en zo de motorfiets aan de praat krijgen. Deze handeling kan worden toegepast, maar wordt ten zeerste afgeraden. Het zijn namelijk twee compleet verschillende systemen: de auto en de motorfiets. Het kan zeker goed gaan, maar er zijn legio voorbeelden van gevallen waar het niet goed gaat. Met mogelijk grote schade tot gevolg. Meer informatie over het starten met startkabels kun je lezen op meerdere websites en forums.
Lees verder