Biobrandstof: geschiedenis en toekomst

De laatste decennia komt de kwestie van de milieuproblematiek steeds meer op de voorgrond. Overal worden de woorden ‘duurzaamheid’ of ‘milieu- vriendelijk’ naar je hoofd geslingerd. Eén van de onderwerpen die veel stof doet opwaaien is het intreden van de biobrandstoffen als alternatief voor de fossiele brandstoffen zoals benzine en petroleum diesel. Het is bewezen dat benzine en diesel nefast zijn voor het milieu. Biobrandstoffen kunnen hier een betere oplossing bieden.

Fossiele brandstof

Het is bewezen dat benzine en diesel nefast zijn voor het milieu. Zowel bij de productie als bij de verbranding komen veel giftige gassen vrij en vele van deze gassen dragen bij tot de opwarming van de aarde, beter bekend als het broeikaseffect. Een ander nadeel van deze brandstoffen is dat ze niet duurzaam zijn, ze zijn niet hernieuwbaar. We weten niet wanneer de voorraden op zullen geraken, maar we weten zeker dat dit uiteindelijk wel zal gebeuren. Met de introductie van allerhande alternatieven wil men hier dan ook een oplossing voor creëren.

Biobrandstof

Een welbekend alternatief is biobrandstof. Vele mensen denken dat biobrandstoffen een uitvinding van de laatste jaren zijn, maar dat is zeker en vast niet het geval. Toen Rudolf Diesel eind 19de eeuw de dieselmotor uitvond, was deze gemaakt om op pinda-olie te rijden. Dit is een biobrandstof die deel uitmaakt van de pure plantaardige olies (PPO). Ook de eerste wagens van Henry Ford waren gemaakt om op ethanol te rijden. Later werden deze brandstoffen vervangen door fossiele brandstoffen. De reden hiervoor was enerzijds de prijs en de beschikbaarheid en anderzijds de hogere energie-inhoud.

Ondertussen wordt er heel veel onderzoek gedaan naar biobrandstoffen. Door het Kyoto-akkoord zijn er allerlei regelingen getroffen om uitstoot van broeikasgassen te reduceren. Deze vooropgestelde reductiepercentages verschillen van land tot land. Het Kyoto-protocol werd in 1997 in de gelijknamige Japanse stad opgesteld en het is een akkoord over de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Het vooropgestelde doel dat hier uit is voortgevloeid, is de reductie van broeikasgassen met gemiddeld 5,2% tegen 2008-2012 ten opzichte van 1990. De Europese Unie heeft dit verdrag begin 2002 bekrachtigd.

Classificatie

De biobrandstof die momenteel gebruikt wordt, noemen we biobrandstof van de eerste generatie. Deze zijn biobrandstoffen waarbij voedselgewassen worden omgezet in brandstof. Biobrandstoffen van de tweede generatie zijn niet onmiddellijk aan voedsel gerelateerd. Ze worden o.a. gemaakt van bijvoorbeeld houtsnippers, stro of de oneetbare gedeelten van voedselgewassen. Ze moeten dus niet direct concurreren met voedsel, zoals de eerste generatie biobrandstoffen wel moeten, maar deze brandstoffen zijn momenteel economisch nog moeilijk haalbaar. De derde generatie biobrandstoffen zullen worden gemaakt van algen. Deze biedt volgens vele onderzoekers heel veel mogelijkheden, maar men moet hier nog veel onderzoek naar doen. Deze derde generatie brandstoffen zullen de eerste jaren nog niet commercieel zijn

Toekomstmogelijkheden

De grote vraag die velen bezig houdt is of er wel degelijk toekomst zit in de biobrandstoffen. De meningen hierover zijn verdeeld en de argumenten vaak tegenstrijdig. Er zijn natuurlijk een groot aantal biobrandstoffen en deze hebben elk eigen specifieke eigenschappen en toekomstmogelijkheden. Vele worden dan ook als CO2-neutraal beschouwd, aangezien de CO2 die tijdens de verbranding wordt afgegeven aan de atmosfeer, ook eerder werd opgenomen tijdens de groei van de plant. Dit is correct, maar meestal moeten we ook rekening houden met de energie (vaak fossiele brandstof) die nodig is voor het aanplanten, oogsten, verwerken en transporteren van de biomassa. Dan blijkt al snel dat het rendement toch iets daalt. Toch biedt dit veel mogelijkheden en zijn de emissies nog steeds minder dan bij fossiele brandstoffen. Het feit is dat biobrandstoffen een deel van de oplossing zullen zijn, maar nooit het gehele probleem kunnen oplossen. Er wordt wel verwacht dat tegen 2050 zo’n 25% van de brandstof in België afkomstig zal zijn van biobrandstof, maar deze voorspelling vraagt zeer veel inspanningen van iedereen.
© 2008 - 2021 Steff148, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Van frituurvet en slachtafval biodiesel makenVan frituurvet en slachtafval biodiesel makenVan frituurvet en slachtafval maken in 2010 al drie fabrieken biodiesel. Wie dus zijn afgewerkte frituurafval inlevert b…
Gebruikte auto: Kies je voor benzine, diesel of LPG?Brandstof is duur en het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto met een motor, die past bij jouw specifieke beh…
Een dieselauto gereed maken voor biodieselEen dieselauto gereed maken voor biodieselLees hier hoe je een dieselmotor kunt ombouwen voor het gebruik van biodiesel. Om biodiesel te gebruiken heb je twee bra…
Wat is duurzame energie?Duurzame energie is energie die is opgewekt op een milieu vriendelijk manier. Dit is steeds belangrijker aan het worden…

John Deere 6030De nieuwe 100 tot 155 pk 6030 John Deere Premium-serie trekkers met Intelligent power management. Meer comfort, betrouwb…
Sneltram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein: een fluistertram?Sneltram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein: een fluistertram?De sneltram Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein heeft een verlenging gekregen naar Universiteitscomplex De Uithof (Utrech…
Steff148 (13 artikelen)
Gepubliceerd: 08-06-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.