InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Veilig op de weg met een "goede" zonnebril

Veilig op de weg met een "goede" zonnebril

Veilig op de weg met een "goede" zonnebril Iedereen die met de auto op de weg zit, wordt wel eens geconfronteerd met verblinding door reflecterend licht of door een laagstaande zon. Jaarlijks worden hierdoor veel verkeersongelukken veroorzaakt. Gelukkig is hier iets aan te doen. Draag in de auto altijd een goede zonnebril en het liefst één met polariserende glazen.

Belemmering zicht

Na een flinke regenbui is het wegdek vaak een poosje nat en kan reflecterend licht vanaf een stoeprand al genoeg zijn om automobilisten te verblinden. Ook kan je zicht ís morgens vroeg ernstig belemmerd worden wanneer je wegrijdt met de zon recht in je gezicht. Een combinatie van een laagstaande zon en een nat wegdek is helemaal gevaarlijk en heeft al regelmatig ernstige ongevallen veroorzaak. Een oplossing is zo eenvoudig: Een goede zonnebril en voor brildragers een zonnebril op sterkte.

Polariserende glazen

Waarom zou je kiezen voor polariserende glazen? Polariserende glazen voorkomt verblinding en zorgt voor helder zicht onder alle omstandigheden. M.a.w.: Polariserende glazen verhogen de veiligheid in de auto.

Het merendeel van andere zonnebrillen houden felle zonnestralen wel tegen, maar verminderen het contrast. Met deze zonnebrillen zie je als automobilist minder scherpte en diepte. Bovendien zie je vaak alles donkerder en kun je minder goed afstanden inschatten. Zonnebrillen met polariserende glazen kennen deze nadelen niet. Deze brillen houden zowel het directe felle zonlicht tegen (van de laagstaande zon) als de indirecte schittering (van een nat wegdek).

Horizontale en verticale lichtstralen

Licht is elektromagnetische energie die zich in golven verspreid in alle richtingen. Als het licht onder een bepaalde hoek valt, wordt het verkaatst en gereflecteerd. Verticaal gereflecteerd licht levert buikbare informatie aan het oog zoals kleur en contrast. Horizontaal gereflecteerd licht belemmert daarentegen juist het zicht. Daarom zijn er polariserende glazen ontwikkeld, die het verticale licht gewoon (onbelemmerd) doorlaten en het horizontale licht filteren, waardoor uw beeld helderder wordt. Zo houdt je als automobilist voldoende contrast en blijf je de medeweggebruikers goed zien.

Gewone zonnebrillen laten horizontale en verticale lichtgolven in gelijke mate door, waardoor je hinderlijke schitteringen zoals zonlicht op een nat wegdek blijft zien en polariserende glazen nemen schitteringen onder een bepaalde hoek onder alle omstandigheden weg.

Bevordering verkeersveiligheid

Polariserende glazen zorgen voor minder belasting aan uw ogen. Dit merkt u direct, want wanneer het oog zichzelf wil beschermen tegen de zon gaat u automatisch knijpen. Dit kost energie en zorgt voor visuele vermoeidheid. Door het dragen van een zonnebril met polariserende glazen bent u niet alleen beschermd tegen UV-straling, maar raakt u ook minder snel vermoeid. Dit betekent dat u beter en sneller reageert op verkeerssituaties wat weer de verkeersveiligheid ten goede komt.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veilig op de weg met een "goede" zonnebril"

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 15-11-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!