InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Pas op voor de lasergun

Pas op voor de lasergun

Het nieuwe wapen in de strijd tegen hardrijders is de lasergun. Hoe werkt het lasergun en valt deze te ontwijken?

Geflitst worden

Bijna iedere automobilist heeft het wel eens meegemaakt: geflitst worden bij een te hoge snelheid. Je werd op zo'n moment geflitst door een flitskast, die het kenteken van de auto van achteren op de foto zet, waarna men een bekeuring in de brievenbus ontving. Deze flitskasten worden nog steeds gebruikt, zowel vast als mobiel. Sinds een tijdje heeft de politie echter beschikking over een nieuw apparaat: de lasergun.

Wat is een lasergun

Een lasergun is een apparaat waarmee het tegemoetkomende verkeer getest kan worden op het voeren van een te hoge snelheid. Er wordt op twee punten gemeten, door de snelheid waarmee de afstand tussen de twee punten is afgelegd, kan worden afgeleid hoe snel je hebt gereden. Deze berekening gaat razendsnel. De meting wordt binnen een seconde uitgevoerd. Voor dat je er erg in hebt dat men met een lasergun (bijv. op een viaduct) staat te meten ben je al geflitst. Er is bijna geen ontkomen aan.

Is er wel een mogelijkheid aan de lasergun te ontkomen?

Sinds jaren bestaan er voor de flitspalen verklikkers, deze zijn inmiddels verboden, maar worden nog wel gebruikt. Echter deze verklikkers kunnen niet op tegen de lasergun. Op het moment dat de verklikker afgaat, ben je al geflitst met de lasergun. Inmiddels is er wel een laserschild ontwikkeld, dit apparaat verspreidt een waas van infrarood licht rond de auto, waardoor deze niet meer te zien is voor laserstralen. Natuurlijk is dit apparaat ook zwaar illegaal. De politie zit wat dat betreft nog wel met een probleem. De lasergun kan nl. ook worden verstoord door andere apparaatjes die met infra rood straling werken zoals bijvoorbeeld afstandbedieningen. Maar ook hier zal wel weer iets op gevonden worden. De weggebruiker zal blijven zoeken naar manieren om geflitst worden te voorkomen, en de politie zal blijven zoeken naar mogelijkheden de weggebruiker te flitsen.

Boetes voorkomen

Om boetes voor snelheidsovertredingen te voorkomen kun je in ieder geval via de radio luisteren naar de meldingen waar flitsers staan, maar vooralsnog is de enige manier om echt boetes te voorkomen zorgen dat je niet te hard rijdt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pas op voor de lasergun"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 23-08-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!