Snelheidscontrole en correctie

Snelheidscontrole en correctie Voor snelheidscontrole bestaan diverse methodes: bij snelheidscontrole via flitspaal, radarauto en lasergun controleert men de exacte snelheid. Videowagens meten snelheid over een langer traject, waardoor de boete weleens lager uit kan vallen.

Snelheidsmeting: flitspaal vs videowagen

Wie met te hoge snelheid langs een flitspaal rijdt, krijgt uiteraard een boete. Het verschuldigde bedrag staat vast en is gerelateerd aan de overschrijding van de toegestane maximumsnelheid.

Op televisie ziet men wel eens programma's waarin een auto die te snel rijdt, wordt gevolgd door een politiewagen. Als zo een bestuurder wordt aangehouden, krijgt die vaak een boete die gebaseerd is op de gemiddelde snelheidsovertreding. Het is dus zeer wel mogelijk dat iemand bij dat voorval 175 km/uur als piek heeft gereden en slechts beboet wordt voor zijn gemiddelde snelheid van bijvoorbeeld 150 km/uur.

Rijdt daarentegen iemand op de snelweg 180 en word hij geflitst, dan vindt er geen correctie naar gemiddelde snelheid plaats. Men ontvangt in dat geval een boete voor de gemeten snelheid van 180 km/uur. Hoe kan dat?

Pieksnelheid of gemiddelde snelheid

Zoals gezegd, de videowagen meet de snelheid over een langer traject en dat kan ingeval van snelheidsovertreding leiden tot een boete op basis van óf de pieksnelheid (de hoogste snelheid op enig moment gereden) óf de gemiddelde snelheid. Dat wordt van geval tot geval beoordeeld, maar in de regel laat het kontroleteam dat afhangen van het weggedrag van de overtreder. Vanzelfsprekend gaat men daarbij uiterst zorgvuldig te werk, want baseert men zich op de pieksnelheid, dan bestaat er grotere kans dat de betrokkene meer dan 50 km/uur te hard reed. En dat leidt tot invordering van het rijbewijs.

Lagere boete bij gemiddelde snelheid

In de regel baseert de politie zich bij snelheidsmeting vanuit een videowagen op de gemiddelde snelheid en is men dus beter af dan iemand die geflitst is. Weliswaar is dat dus in het voordeel van de bestuurder, maar die moet er bij een dergelijke wijze van snelheidsmeting wél rekening mee houden dat hij wordt aangehouden en op zijn rijgedrag zal worden aangesproken.

Overigens zijn de diverse methoden van snelheidsmeting allemaal wettelijk goedgekeurd en worden deze door zowel Openbaar Ministerie als de rechterlijke macht als zodanig erkend. Niet altijd zijn de verschillende methoden goed met mekaar te vergelijken, en dat geldt evenzeer voor de consequenties ervan.

Wettelijke correctie

Bij alle snelheidsovertredingen wordt overigens een wettelijke correctie van enkele kilometers toegepast. De correctietabel ziet er als volgt uit:

Vant/mCorrectie
01003 km
1011304 km
1311655 km
1662006 km
2012307 km

Kleinere flitsmarge vanaf 2012

Vanaf 2012 zal op 130 kilometerwegen een kleiner flitsmarge van kracht zijn. Automobilisten kunnen als gevolg daarvan sneller een boete verwachten omdat die al wordt opgelegd bij een gemeten snelheid van 136 kilometer in plaats van bij 139 kilometer zoals dat tot dusver wordt toegepast. Op de overige wegen blijft overigens de nu geldende ondergrens gewoon van toepassing.

Klassieke uitvluchten bij snelheidscontroles

Als verkeersdeelnemers geflitst of gelaserd worden omdat ze te snel rijden, hebben ze vaak typische, grappige (en niet altijd even ernstig gemeende) uitvluchten. Enkele voorbeelden:

  • "Ik dacht dat het strijkijzer thuis nog ingestoken was en ik wilde snel controleren of als alles nog in orde was om ​​brand te voorkomen."
  • "Ik dacht dat ik gevolgd werd. Daarom ben ik sneller gaan rijden om zo de achtervolgers af te schudden"
  • "Ik heb het bord van de bebouwde kom niet gezien. Bij hoge snelheid is dat ook erg moeilijk te lezen."
  • "Ik had kramp in mijn rechtervoet en kreeg die even niet van het gaspedaal."
  • "Ik reed waarschijnlijk te snel omdat ik even geen goed zicht had en mijn bril recht moest zetten!"
  • "Mijn voet zat klem. Ik moest het gaspedaal kort stevig indrukken, zodat ik weer kon remmen. Anders waren er waarschijnlijk ongelukken gebeurd."
  • "Mijn vrouw is zojuist in het ziekenhuis opgenomen. De dokter zei dat het iets ernstigs was en ik wilde meteen naar haar toe."
  • "Ik voelde me misselijk en moest sneller rijden omdat ik bij het eerstvolgende wegrestaurant naar het toilet wilde gaan."
© 2009 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Bekeuringen 2021: verkeersboetes en snelheidsovertredingenBekeuringen 2021: verkeersboetes en snelheidsovertredingenDe boete voor te hard rijden kan u in 2022 en 2023 veel geld kosten, maak een eigen berekening. Zeker als er werkzaamhed…
Radiesse - Correctie van rimpels, neus, kin, wangenRadiesse is een injecteerbaar product om rimpels op te vullen, gezichtscontouren te verfraaien, de neus te corrigeren en…
Hoe bereken je snelheid en plaats met het (x,t)-diagram?Hoe bereken je snelheid en plaats met het (x,t)-diagram?Als een fietser vanuit stilstand optrekt en steeds harder gaat rijden kun je er niet meer van uitgaan dat de snelheid op…

Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Laatste update: 20-06-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.