Een innovatief en revolutionair vissersschip
In de Nederlandse visserijwereld is een omslag gaande. Dit is nodig omdat voortzetten op de huidige manier van vissen te onrendabel geworden is. Men heeft ingezet op het ontwikkelen van een vaartuig waarmee duurzaam gevist kan worden. Op deze manier ontstaat er weer meer perspectief voor de toekomst. De ontwikkeling van dit nieuwe type schip mag gerust revolutionair genoemd worden. Men heeft niet het huidige type vissersschip als uitgangspunt genomen en dit aangepast, maar is helemaal opnieuw begonnen.
De grootste problemen in de visserijwereld
Veel vissers met een kotter die vissen op de Noordzee, kunnen amper het hoofd boven water houden. Dit komt onder andere door de volgende oorzaken.
- Brandstofkosten. Het gaat om grote schepen met veel motorvermogen en zware tuigage, wat veel kracht kost om mee te vissen. Hierdoor is er sprake van een hoog brandstofgebruik. De prijs van brandstof gaat alleen maar omhoog en drukt dus zwaar op de marges.
- Onderhoudskosten. Door de manier van werken en de omstandigheden waarin dit gebeurt, is er sprake van veel slijtage op bepaalde onderdelen zoals netten en tuigage. Hierdoor moet er zeer regelmatig gerepareerd en vervangen worden.
- Personeelskosten. Behalve schoonmaken van de gevangen vis, strippen en opslaan benedendeks, moet er ook betaald worden voor kosten om de vis te sorteren aan de wal in de veiling.
Oprichting van een stichting voor een duurzaam en revolutionair vissersschip
Om meer toekomstperspectief te creëren en het voortbestaan van de sector te waarborgen, is er om te beginnen een stichting opgericht. Stichting Masterplan Duurzame Visserij. De stichting heeft een prototype vissersschip ontwikkeld, met de bedoeling dat alle ondernemers in de visserijwereld hier voordeel van kunnen hebben. Het prototype schip is in 2015 in de vaart gekomen onder de naam “MDV 1 Immanuel”. De stichting begeleidt en bewaakt de testfase en zorgt er voor dat er kennisdeling plaatsvindt. Tevens beheert de stichting de beschikbaar gestelde financiën en is het aanspreekpunt van de overheid en het bedrijfsleven voor dit project.
Doelen en aanpak
Het uiteindelijke doel is een winstgevende visserij. Vissers houden hun baan en er wordt duurzaam gevist, zodat de generaties na ons ook verzekerd zijn van werk en vis. Daarnaast zijn er nog een aantal specifiek vastgelegde doelen ten aanzien van een duurzame visserij.
- Het ontwikkelen van een nieuwe manier van vissen
- Het naar beneden brengen van de CO2-uitstoot
- Verminderen van de bijvangst, de vis die men niet wil of mag vangen.
De manier van aanpak
Vaak gaat men beginnen met een bestaand iets te verbeteren. Dit keer heeft men gekozen voor een compleet andere aanpak vanaf het begin. Men is begonnen met de schroef en heeft daaromheen eigenlijk een schip ontwikkeld. De ontwikkeling is niet alleen bedacht door mensen uit de visserijwereld. Er zijn juist mensen van buitenaf bijgehaald, om zoveel mogelijk anders te denken dan de traditioneel ingestelde vissersmensen. Bijvoorbeeld jachtenbouwers die gewend zijn gestroomlijnde scheepsrompen te ontwikkelen, die zorgen voor zo weinig mogelijk weerstand in het water. In het geval van een vissersschip betekent dit een brandstofbesparing.
Sterk verminderd brandstofverbruik
Dit is met een factor acht verminderd. De gekozen revolutionaire onderwaterrompvorm zorgt voor veel minder weerstand in het water. Dit zorgt voor de grootste kostenbesparing op dit gebied. Er is een managementsysteem, dat er automatisch voor zorgt dat de dieselgeneratoren onder alle omstandigheden het juiste toerental leveren. Ook zijn er diverse manieren van warmteterugwinning en energiebesparingen op elk denkbaar gebied.
Kostenbesparingen
Op een huidig vissersschip is een relatief grote bemanning nodig. Het binnenhalen van de netten en aansluitend het schoonmaken, strippen van de vis, het grof voorsorteren van diverse soorten gevangen vis en het opslaan van de vis in kisten, vergt nogal wat handkracht. Dit werk gaat ook dag en nacht door, zodat de bemanning weinig rust krijgt. Op de MDV 1 wordt de vis nu automatisch gestript door een speciaal ontwikkelde machine. Ook staat er een automatische sorteermachine, die de al gestripte vis op grootte en/of gewicht kan sorteren.
Deze vindingen sparen een aantal mensen uit, zodat een kotter met een kleinere bemanning naar zee kan. Ook kan er gekozen worden om de huidige bemanningen van diverse schepen van een rederij, op een andere manier in te zetten.
Beter voor het milieu
Een mooi voorbeeld van denken aan het milieu is een innovatieve beschermlaag op de romp van het schip. Voorheen werd op de romp een beschermlaag van antifouling aangebracht. Dit werd gedaan om aangroei van wieren en dieren als zeepokken te voorkomen. De antifouling heeft een goede werking, maar is giftig en dus slecht voor het milieu. De nieuw ontwikkelde laag is een siliconenlaag die, aangebracht op de romp van het schip, ervoor zorgt dat aangroei zich niet kan vastzetten. De aangebrachte laag is dusdanig glad dat het vanzelf schoon wordt als het schip vaart.