InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Ecotoerisme in Venetië

Ecotoerisme in Venetië

Ecotoerisme in Venetië Als één van de drukste toeristische trekpleisters ter wereld zorgt Venetië voor heel wat vervuiling. Italiaanse wetenschappers hebben nu een plan opgesteld om het transport in Venetië, dat bijna uitsluitend over het water gaat, milieuvriendelijker te maken.

Inhoudsopgave


Toeristische hotspot

Venetië is één van de belangrijkste toeristenbestemmingen ter wereld. Dagelijks verdringen zo'n 60 000 mensen elkaar om de historische stad te bezichtigen, de duiven op het San Marcoplein te voederen of een boottocht door de smalle kanalen die de stad rijk is te maken.

Transport en vervuiling

Historisch gebruikten de Venetianen voor het transport tussen de vele kleine eilandjes waaruit de stad ontstond de alombekende gondels, met hun gondeliers in horizontaal gestreepte outfits. Om al die toeristen, en vooral ook hun eten, drinken en andere producten te vervoeren volstaan de gondels al lang niet meer. Er zijn grotere en krachtigere schepen dan gondels nodig om zoveel mensen en goederen te vervoeren, en de meesten daarvan gebruiken in Venetië dieselmotoren. Dat zijn zowat de meest vervuilende motoren die er zijn, en bijvoorbeeld nog veel vuiler dan benzinemotoren. In de toeristische topdagen in de zomer varen er tot wel 30 000 verschillende schepen door de Venetiaanse lagune, die elk een eigen vervuilende motor hebben.

De toeristische trekpleister wordt door de luidruchtige dieselmotoren veel te druk om de romantiek uit de films te beleven. De historische gebouwen worden bedreigd door de stijgende zeespiegel, dat is bekend, maar ook de dieseldampen zorgen voor aantasting van de vele monumenten. Bovendien zijn de dampen van al die dieselmotoren erg ongezond voor de bezoekers en voor de Venetianen zelf. Volgens de WHO (Wereld GezondheidsOrganisatie) sterven zo'n 1,2 miljoen mensen per jaar aan de gevolgen van luchtvervuiling. Kleine projecten, stad per stad, waarbij vervuilende infrastructuur op een slimme manier wordt vervangen door mens- en milieuvriendelijke alternatieven kunnen die sterfte sterk terugdringen.

Daarnaast veroorzaakt het vele vervoer over water ook een continue golfslag in de vele kanalen. Die golfslag versnelt de aantasting van de monumenten in de stad, en dan vooral de fundamenten waarop ze gebouwd werden. Die golfslag van schepen zorgt ook voor problemen in de ecologische huishouding van de stad. Allerlei waterdieren ondervinden veel hinder van die golfslag, bijvoorbeeld zij die zich vasthechten aan meerpalen of fundamenten onder water. Ook de lagune zelf, die uit vele kleine eilandjes bestaat waarop de stad gebouwd werd, wordt erdoor afgebroken. Op lange termijn kan dit de historisch ontzettend waardevolle stad, samen met de stijging van de zeespiegel, doen verdwijnen.

Verandering

De Venetianen zijn nu van plan om daar iets aan te veranderen. Er werd een ambitieus plan uitgewerkt. Tegen 2030 zouden alle schepen die varen op fossiele brandstoffen vervangen moeten worden door schepen met elektrische motors. Elektrische motoren zijn efficiënter op kleine schepen, en de giftige dampen van het verbranden van fossiele brandstoffen worden zo aanzienlijk teruggedrongen in de stad.

De vervanging door elektrische motoren is zeker een verbetering voor het behoud van de monumentale stad, maar geen totaaloplossing. Ook elektrische schepen blijven dezelfde golfslagen veroorzaken. Het voordeel is wel dat de elektrische motoren minder krachtig zijn en hun energie efficiënter gebruiken. De huidige dieselmotoren zijn vaak veel te krachtig voor de kleine schepen die ze moeten voortdrijven, waardoor ook de golfslag veel groter is dan nodig om zich te verplaatsen over de kanalen.

In de toekomst kunnen toeristen dus hopelijk nog veel meer genieten van de pracht en praal van Venetië, met veel minder lawaaihinder en luchtverontreiniging. Hopelijk wordt de elektriciteit waarmee de batterijen van de vernieuwde schepen worden opgeladen ook nog eens op een ecologische manier opgewekt zodat dit project niet zorgt voor een verschuiving van de vervuiling naar grote energiecentrales, maar écht een grote impact heeft op het milieu.

Lees verder

© 2013 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…
Brandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieBrandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieDe brandstofprijzen zijn in 2008 nogal wisselend geweest, dat komt door de schommeling in de olieprijs. De prijs komt in…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaBenzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaAls je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autori…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NASA, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venice_iko_2001092.jpg (foto in publiek domein, gemaakt door NASA in 2001)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Veneti%C3%AB_%28stad%29
  • 'The Science Hour', BBC World Service, 7 july 2013, http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/science

Reageer op het artikel "Ecotoerisme in Venetië"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Swah
Laatste update: 14-01-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!