Ecotoerisme in Venetië
Als één van de drukste toeristische trekpleisters ter wereld zorgt Venetië voor heel wat vervuiling. Italiaanse wetenschappers hebben nu een plan opgesteld om het transport in Venetië, dat bijna uitsluitend over het water gaat, milieuvriendelijker te maken.
Inhoudsopgave
Toeristische hotspot
Venetië is één van de belangrijkste toeristenbestemmingen ter wereld. Dagelijks verdringen zo'n 60 000 mensen elkaar om de historische stad te bezichtigen, de duiven op het San Marcoplein te voederen of een boottocht door de smalle kanalen die de stad rijk is te maken.
Transport en vervuiling
Historisch gebruikten de Venetianen voor het transport tussen de vele kleine eilandjes waaruit de stad ontstond de alombekende gondels, met hun gondeliers in horizontaal gestreepte outfits. Om al die toeristen, en vooral ook hun eten, drinken en andere producten te vervoeren volstaan de gondels al lang niet meer. Er zijn grotere en krachtigere schepen dan gondels nodig om zoveel mensen en goederen te vervoeren, en de meesten daarvan gebruiken in Venetië dieselmotoren. Dat zijn zowat de meest vervuilende motoren die er zijn, en bijvoorbeeld nog veel vuiler dan benzinemotoren. In de toeristische topdagen in de zomer varen er tot wel 30 000 verschillende schepen door de Venetiaanse lagune, die elk een eigen vervuilende motor hebben.
De toeristische trekpleister wordt door de luidruchtige dieselmotoren veel te druk om de romantiek uit de films te beleven. De historische gebouwen worden bedreigd door de stijgende zeespiegel, dat is bekend, maar ook de dieseldampen zorgen voor aantasting van de vele monumenten. Bovendien zijn de dampen van al die dieselmotoren erg ongezond voor de bezoekers en voor de Venetianen zelf. Volgens de WHO (Wereld GezondheidsOrganisatie) sterven zo'n 1,2 miljoen mensen per jaar aan de gevolgen van luchtvervuiling. Kleine projecten, stad per stad, waarbij vervuilende infrastructuur op een slimme manier wordt vervangen door mens- en milieuvriendelijke alternatieven kunnen die sterfte sterk terugdringen.
Daarnaast veroorzaakt het vele vervoer over water ook een continue golfslag in de vele kanalen. Die golfslag versnelt de aantasting van de monumenten in de stad, en dan vooral de fundamenten waarop ze gebouwd werden. Die golfslag van schepen zorgt ook voor problemen in de ecologische huishouding van de stad. Allerlei waterdieren ondervinden veel hinder van die golfslag, bijvoorbeeld zij die zich vasthechten aan meerpalen of fundamenten onder water. Ook de lagune zelf, die uit vele kleine eilandjes bestaat waarop de stad gebouwd werd, wordt erdoor afgebroken. Op lange termijn kan dit de historisch ontzettend waardevolle stad, samen met de stijging van de zeespiegel, doen verdwijnen.
Verandering
De Venetianen zijn nu van plan om daar iets aan te veranderen. Er werd een ambitieus plan uitgewerkt. Tegen 2030 zouden alle schepen die varen op fossiele brandstoffen vervangen moeten worden door schepen met elektrische motors. Elektrische motoren zijn efficiënter op kleine schepen, en de giftige dampen van het verbranden van fossiele brandstoffen worden zo aanzienlijk teruggedrongen in de stad.
De vervanging door elektrische motoren is zeker een verbetering voor het behoud van de monumentale stad, maar geen totaaloplossing. Ook elektrische schepen blijven dezelfde golfslagen veroorzaken. Het voordeel is wel dat de elektrische motoren minder krachtig zijn en hun energie efficiënter gebruiken. De huidige dieselmotoren zijn vaak veel te krachtig voor de kleine schepen die ze moeten voortdrijven, waardoor ook de golfslag veel groter is dan nodig om zich te verplaatsen over de kanalen.
In de toekomst kunnen toeristen dus hopelijk nog veel meer genieten van de pracht en praal van Venetië, met veel minder lawaaihinder en luchtverontreiniging. Hopelijk wordt de elektriciteit waarmee de batterijen van de vernieuwde schepen worden opgeladen ook nog eens op een ecologische manier opgewekt zodat dit project niet zorgt voor een verschuiving van de vervuiling naar grote energiecentrales, maar écht een grote impact heeft op het milieu.
Lees verder