InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomen

Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomen

Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomen Ondanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch kans op pech onderweg. Heel vervelend als je bij kou, hitte, regen of in het donker op een stil weggetje door panne komt stil te staan. Opvallend is dat de meeste pechgevallen zijn terug te voeren op een klein aantal oorzaken. Denk maar aan een lekke band, defecte accu, autoverlichting, of de sleutel in je afgesloten auto.

Pech onderweg voorkomen

Een auto bestaat uit honderden verschillende onderdelen, en je zou dus kunnen redeneren dat er onderweg honderden verschillende soorten pech kunnen optreden. In theorie zal dat wel zo zijn, maar in de praktijk zijn er ongeveer zo’n 10 verschillende oorzaken die het leeuwendeel uitmaken van pech onderweg. Het is goed om die te weten want dan kun je maatregelen nemen om uit de gevarenzone te blijven.

Vooral in de winter is accu vaak de boosdoener

Bij het niet willen starten van de auto is het, zeker in de winter, meestal de accu die het laat afweten. Koude eist veel van het apparaat, en de lage buitentemperatuur heeft bovendien een ongunstig effect op de accucapaciteit. De accu is de energieleverancier van alle elektrische en elektronische systemen. Dus niet alleen van de verlichting en startmotor. Want ook het navigatiesysteem, de automatische deurvergrendeling, ruitenwissers, achterruitverwarming, ventilator en elektrisch openende deurramen, kunnen niet functioneren zonder een deugdelijke accu.

Meest optredende mankementen

Voor bepaalde veel voorkomende vormen van pech aan de auto moeten de hulpdiensten zoals de Wegenwacht vaak uitrukken.

Defecte accu meestal reden van niet starten

Om te voorkomen dat je accu het laat afweten dien je het ding voor elke winter te laten testen door de garage. Zorg altijd voor een set deugdelijke startkabels. Zeker voor dieselmotoren mogen die niet te dun zijn. Te dunne startkabels worden heet tijdens het starten, en doen niet waarvoor ze zijn aangeschaft.

Kapotte band

Een lekke band is door een leek moeilijk langs de kant van de weg te repareren, ondanks dat er bandenplaksetjes bestaan. Absoluut noodzakelijk dus om een reservewiel van auto (en caravan) mee te nemen. Zorg dat je ook het juiste gereedschap bij je hebt, bijvoorbeeld de sleutel van het wielboutslot als je wielen daarvan zijn voorzien.

Defecte dynamo

Als het goed is controleert de garage bij elke onderhoudsbeurt de multisnaar, waarmee de dynamo wordt aangedreven.

Reserve sleutel

Vooral in de winter wil men nog wel eens de ruiten gaan krabben met draaiende motor, dus met sleutel in het contactslot. Het kan echter voorkomen dat de autodeuren spontaan vergrendelen. Dus een reserve sleutel altijd buiten de auto bewaren.

Defecte startmotor

Een plotseling defecte startmotor is net zo iets als een lekke band, oftewel niet te voorkomen. Ook bij nieuwe auto’s kan die pech je overkomen. Als je dus gaat starten en je hoort niet meer dan een “klik” onder de motorkap, dan is het je accu of je startmotor die weigert.

Verkeerde brandstof getankt

Het komt helaas aan de lopende band voor dat we gedachteloos de verkeerde brandstofslang hanteren. Altijd de Wegenwacht inschakelen die de verkeerd getankte brandstof uit je tank kan verwijderen. Voor dieselauto’s kun je een speciale klep aanschaffen, die voorkomt dat je benzine tankt.

Defecte brandstofpomp

Auto’s die op LPG rijden hebben hier vooral mee te maken. Die brandstofpomp werkt namelijk ook als de auto op LPG rijdt, maar als de benzinetank dan (bijna) leeg is, raakt de pomp oververhit. Dus LPG-rijders dienen altijd met een benzinetank te rijden, die minstens voor de helft is gevuld.

Defecte verlichting

Met name in het donker zijn reserve lampjes bij moderne auto's vaak lastig te verwisselen en ben je dikwijls genoodzaakt de Wegenwacht in te schakelen. Dat heeft er o.a. mee te maken dat onder de motorkap weinig ruimte is om het lampje te verwisselen en je daarom meestal de gehele koplamp dient te demonteren, zelfs bij daglicht geen eenvoudig klusje. Je bent altijd verplicht om zelf reserve lampjes bij je te hebben.

Oververhitte motor

Treedt meestal op als bij zware belasting, stijging e.d, in een te lage versnelling wordt gereden, waardoor de auto onvoldoende toeren maakt. Zeker in het buitenland ligt oververhitting op de loer.

Blijf uit de gevarenzone

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Door bovenstaande praktische tips ter harte te nemen en dus voorzorgsmaatregelen te nemen, wordt de kans op pech onderweg aanzienlijk kleiner.

Samenvatting pech top-10

De wegenwacht rukt voor de volgende pechgevallen het meest uit:
  1. defecte of lege accu
  2. lekke band
  3. defecte dynamo
  4. elektronische storing
  5. deur op slot en sleutels in de afgesloten auto
  6. kapotte startmotor
  7. defect aan leidingen en kabels
  8. verkeerde brandstof getankt
  9. lamp defect
  10. kapotte brandstofpomp

Praatpaal verleden tijd

In 1960 werden door de ANWB, bij wijze van proef, de eerste twaalf praatpalen geplaatst langs de snelweg tussen Den Haag en Rotterdam. Een leuk verhaal voor kleine kinderen (over een paar jaar) dat de laatste praatpaal in 2017 is verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Services van ANWB WegenwachtDe services van de ANWB Wegenwacht bieden pechhulp bij pech onderweg. Speciaal voor accuproblemen hebben ze een Accuserv…
Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!Voor het besturen van een auto, is het noodzakelijk dat het voertuig in eerste instantie start. De motor wordt daartoe v…
Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Pechhulp, de markt voor service bij autopech onderweg bestaat uit tussen de 4 en 4,5 miljoen klanten. Er zijn meerdere a…
Zelf je accu vervangenZelf je accu vervangenIedere autobezitter heeft er wel eens mee te maken gehad of zal er ooit mee te maken krijgen: onvoorziene en vooral onve…
Bronnen en referenties
  • ANWB 2011, 2014,
  • Kampioen jan. 2017

Reageer op het artikel "Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto perikelen
Schrijf mee!