InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Schwimmwagen

De Schwimmwagen

De Schwimmwagen is een amfibievoertuig en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Duitse Wehrmacht en de Waffen-SS als verkenningsvoertuig.

Ontwerp

Het voertuig werd in 1940 ontworpen in de fabriek van Dr. Ferdinand Porsche en moest goede terreineigenschappen combineren met een amfibische eigenschap. Op basis van de Volkswagen Kever en de VW-Kübelwagen werd dit amfibisch voertuig ontworpen. Daarnaast was het voertuig ontworpen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de onderdelen van de Kübelwagen. Dit voertuig heeft een topsnelheid van 80 km per uur en 25 pk. In het water kan de Schwimmwagen een snelheid bereiken van 10 km per uur. In 1944 werd de productie stopgezet, vooral vanwege een tekort aan grondstoffen.

Type

De echte naam was Schwimmfähiger Gelandewagen Typ 166. Maar toch sprak men over de Schwimmwagen.

Er zijn twee type Schwimmwagen bekend.
  • Type 128: Hier zijn in 1941 dertig exemplaren van gemaakt. Daar zijn ze snel mee gestopt want deze modellen hadden in het water de neiging om te kantelen.
  • Type 166: Deze hebben een 40 cm kortere wielbasis dan type 128. Porsche heeft hiervan in Stuttgart eerst 125 proefmodellen gemaakt. Daarna zijn er 14.625 stuks gebouwd in o.a. de VW fabriek in Wolfsburg.

De luchtgekoelde 985 cc motor van dit amfibisch voertuig is uitgerust met een vierversnellingsbak met lage gearing. Voor gebruik te water kan de schroef worden uitgeklapt. De schroefaandrijving werd in gevechtssituaties niet gebruikt, want daar was het voertuig niet snel genoeg voor. Over het algemeen werd de Schwimmwagen voor verkenningen ingezet. Beide typen werden aangedreven door een luidruchtige en luchtgekoelde viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1130 cc.

Te water

De schroef zat aan een beweegbare arm aan de achterzijde. Voordat het voertuig het water inging, moest deze arm naar beneden worden gebracht door de schroef met de aandrijfketting aan te sluiten. Als eenmaal voor deze voortstuwing gekozen was, werd de rest van de aandrijving geïsoleerd. Via de voorwielen kon je in het water sturen. De meeste modellen aan het Oostfront hadden een speciale tank voor brandstof met een hogere vluchtigheid, waardoor het voertuig beter kon starten onder winterse omstandigheden.

Kenmerken

  • Bewapening: mitrailleur MG 34
  • Dynamo: 780 W
  • Spanning: 6V
  • Accu: 1
  • Aandrijving 4 x 4
  • Banden 5,25 x 16 of 6,9 x 16
  • Versnellingsbak: 4 + geländegang
  • Enkelvoudige drogeplaatkoppeling
  • Brandstof: benzine
  • Inhoud brandstoftank: 2 x 25 liter
  • Vermogen: 25 pk, 3000 omd./min.
  • Cilinderinhoud: 1.131 cm³
  • Luchtgekoelde boxermotor
  • VW. 4 slag, 4 cilinder
  • Draaicirkel water: 16 meter
  • Draaicirkel land: 11,5 meter
  • Snelheid te water: 10 km per uur
  • Snelheid op het land: 80 km per uur
  • Actieradius weg: 520 km
  • Gewicht: Ongeladen: 903,5 kg ; Laadvermogen: 434,5 kg
  • Lengte: 383 cm
  • Breedte: 148 cm
  • Hoogte: 165 cm
  • Laadvermogen: 435 kg.
  • Bodemvrijheid: 25 cm.
  • Bemanning: 2 voor en 2 achter

Dure hobby

Hobbyisten zijn vandaag de dag druk bezig via Ebay en anders veilingsites Schwimmwagen delen bij elkaar te krijgen om er weer een bruikbaar voortuig van te maken. Het is een echte sport want het is flink zoeken en het meeste is niet in al te beste staat. Als je een wagen helemaal compleet hebt mag je er wel van uitgaan dat de wagen ca. 80.000 euro waard is.
© 2011 - 2017 Herman96, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Porsche, Duits vakwerkPorsche, Duits vakwerkAl in 1900 motoren ontwerpen, maar pas halverwege de 20e eeuw auto´s onder je eigen naam kunnen produceren. Dat overkwam…

Reageer op het artikel "De Schwimmwagen"

Infoteur: Herman96
Gepubliceerd: 06-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!