Loremo, de zuinigste auto ter wereld

Loremo, de zuinigste auto ter wereld Met 1 liter diesel op 50 km is de Loremo de zuinigste auto tot nu toe. Hij is ontworpen door drie Duitse studenten. Aanvankelijk was er alleen de Loremo LS diesel uitvoering, inmiddels zijn er nog twee andere modellen bijgekomen. Er zijn al meer dan 15.000 voorbestellingen gedaan. Alle liefhebbers moeten nog even geduld hebben tot 2011, dan mag hij echt de weg op. Nog niet zo lang geleden werden energiezuinige auto’s met een futuristische uitstraling als outsiders bestempeld. Hier komt gelukkig heel snel verandering in en het is niet in de laatste plaats aan de zorgwekkende milieutoestanden en de wereldwijde crisis te danken dat er een omslag in ons denken plaats vindt. Milieuvriendelijk is in, duurzaam en zuinig is hot.

Geschiedenis van de Loremo

De Loremo is van Duitse makelij, uitgevonden rond 1993 door drie studenten: Gerhard Heilmaier, Ulli Sommer en Stefan Rütz. Ze begrepen toen maar niet dat het nog steeds niet gelukt was om een betaalbare, milieuvriendelijke lichtgewicht auto op de markt te brengen; dat er nog steeds auto’s van anderhalve ton nodig waren om mensen van nog geen 100 kg te vervoeren.
De studenten begonnen hun ontwerp met een nieuw chassis. Het lukte hen een ultralichte staalsoort, ontwikkelt door Porsche, te gebruiken en zo een constructie te creëren die ongeveer drie keer lichter is dan de normale chassis. De carrosserie is volledig van kunststof gemaakt en voor de stroomlijning lieten zij zich vooral door de constructie van zweefvliegtuigen inspireren.
Dit revolutionaire ontwerp kreeg de naam Loremo: ‘Low Resistance Mobile’ ofwel lage luchtweerstand voertuig.

Bijzonderheden

De Loremo is naar verhouding geen grote auto, je kunt hem vergelijken met een sportwagen. Met een hoogte van 1,14 m is hij aan de lage kant, en eigenlijk ongeschikt voor mensen die langer zijn dan 1,85 m. Het is ook geen gewone gezinsauto, hoewel er met gemak twee volwassenen en twee kinderen of kleine personen in kunnen zitten. De tweezit achter is zo geplaatst dat men rug aan rug zit en dus aan de achterkant naar buiten kijkt. De Loremo is beslist geen conventionele auto; zo kun je er bijvoorbeeld ook niet door gewone deuren de auto instappen, aan de voorkant moet de auto open worden geklapt om in te kunnen stappen.
De Loremo heeft een constructie met maximale bescherming bij een eventuele botsing of aanrijding, te vergelijken met formule-1 wagens.

De prijs

Meestal zijn de prijzen van futurische en duurzame auto's niet haalbaar voor mensen met een laag en middelbaar inkomen. Maar met de Loremo komt daar gelukkig nu verandering in. Zo leek het tenminste in de beginfase, toen was er zelfs sprake van 11.000 Euro. Zoals het er nu uitziet zal de Loremo LS rond de 17.000 Euro kosten, de GT rond de 24.000 Euro en de EV rond de 30.000 Euro.

Loremo LS, Loremo GT en Loremo EV

Er zijn op dit moment drie uitvoeringen:
  • De Loremo LS is de dieseluitvoering en is een 700cc 2-cilinder met een vermogen van 20pk. Met een twintig liter tank kun je dan ongeveer 1000 km rijden. De CO2-uitstoot is vrij laag, bijna de helft van bij voorbeeld de kleine Smart (diesel).
  • De Loremo GT heeft een benzinemotor en is een 850cc 2-cilinder uitvoering.
  • De Loremo EV is een heel zuinige elektrische uitvoering.

Specificaties

Loremo LSLoremo GTLoremo EV
Motor2-cilinder turbodiesel2-cilinder Otto-motorturbo synchroonmotor
Prestatie20 kW / 28 pk45 kW / 60 pk40 kW / 54 pk
Max. snelheid170 km per uur220 km per uur140 km per uur
Acceleratie 0-100ca. 20 sec.ca. 10-12 sec. ca. 11 sec.
Verbruikca. 2 l per 100 kmca. 3 l per 100 km6-8 kWh per 100 km
Gewicht550 kg550 kg650 kg
Zitplaatsen2+22+22+2
Groottelengte 3.75 m / breedte 1.40 m / hoogte 1.14 mzie LSzie LS
Voorlopige prijsindicatie17.000 Euro24.000 Euro30.000 Euro
© 2010 - 2024 Minga, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?Het verbruik is door de hoge brandstofprijzen en hogere belastingdruk, de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De…
Groene autolening afsluitenGroene autolening afsluitenLening, auto, milieu en klimaat kunnen goed samengaan. Met een groene autolening regelt u eenvoudig en snel een goede fi…
Auto kopen of met openbaar vervoer reizenDe op één na grootste kostenpost in de huishouding, na de huur of hypotheek, is de auto. Mensen realiseren zich niet dat…

De tien duurste en snelste auto's ter wereldDe tien duurste en snelste auto's ter wereldBenieuwd wat de tien duurste auto´s ter wereld zijn? Deze top tien is een ware jongensdroom voor de echte autoliefhebber…
Auto occasions, waar moet u op letten?Auto occasions, waar moet u op letten?Tweedehands auto kopen, waar moet u op letten? Als u een occasion gaat kopen is het belangrijk dat u een goede auto koop…
Bronnen en referenties
  • www.olino.org www.loremo.com Autoweek www.drivr.be magazine: Intermediair
Minga (63 artikelen)
Laatste update: 27-03-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.