Loremo, de zuinigste auto ter wereld
Met 1 liter diesel op 50 km is de Loremo de zuinigste auto tot nu toe. Hij is ontworpen door drie Duitse studenten. Aanvankelijk was er alleen de Loremo LS diesel uitvoering, inmiddels zijn er nog twee andere modellen bijgekomen. Er zijn al meer dan 15.000 voorbestellingen gedaan. Alle liefhebbers moeten nog even geduld hebben tot 2011, dan mag hij echt de weg op.
Nog niet zo lang geleden werden
energiezuinige auto’s met een futuristische uitstraling als outsiders bestempeld. Hier komt gelukkig heel snel verandering in en het is niet in de laatste plaats aan de zorgwekkende milieutoestanden en de wereldwijde crisis te danken dat er een omslag in ons denken plaats vindt. Milieuvriendelijk is in, duurzaam en zuinig is hot.
Geschiedenis van de Loremo
De Loremo is van Duitse makelij, uitgevonden rond 1993 door drie studenten: Gerhard Heilmaier, Ulli Sommer en Stefan Rütz. Ze begrepen toen maar niet dat het nog steeds niet gelukt was om een betaalbare, milieuvriendelijke lichtgewicht auto op de markt te brengen; dat er nog steeds auto’s van anderhalve ton nodig waren om mensen van nog geen 100 kg te vervoeren.
De studenten begonnen hun ontwerp met een nieuw chassis. Het lukte hen een ultralichte staalsoort, ontwikkelt door Porsche, te gebruiken en zo een constructie te creëren die ongeveer drie keer lichter is dan de normale chassis. De carrosserie is volledig van kunststof gemaakt en voor de stroomlijning lieten zij zich vooral door de constructie van zweefvliegtuigen inspireren.
Dit revolutionaire ontwerp kreeg de naam Loremo: ‘Low Resistance Mobile’ ofwel lage luchtweerstand voertuig.
Bijzonderheden
De Loremo is naar verhouding geen grote auto, je kunt hem vergelijken met een sportwagen. Met een hoogte van 1,14 m is hij aan de lage kant, en eigenlijk ongeschikt voor mensen die langer zijn dan 1,85 m. Het is ook geen gewone gezinsauto, hoewel er met gemak twee volwassenen en twee kinderen of kleine personen in kunnen zitten. De tweezit achter is zo geplaatst dat men rug aan rug zit en dus aan de achterkant naar buiten kijkt. De Loremo is beslist geen conventionele auto; zo kun je er bijvoorbeeld ook niet door gewone deuren de auto instappen, aan de voorkant moet de auto open worden geklapt om in te kunnen stappen.
De Loremo heeft een constructie met maximale bescherming bij een eventuele botsing of aanrijding, te vergelijken met formule-1 wagens.
De prijs
Meestal zijn de prijzen van futurische en
duurzame auto's niet haalbaar voor mensen met een laag en middelbaar inkomen. Maar met de Loremo komt daar gelukkig nu verandering in. Zo leek het tenminste in de beginfase, toen was er zelfs sprake van 11.000 Euro. Zoals het er nu uitziet zal de Loremo LS rond de 17.000 Euro kosten, de GT rond de 24.000 Euro en de EV rond de 30.000 Euro.
Loremo LS, Loremo GT en Loremo EV
Er zijn op dit moment drie uitvoeringen:
- De Loremo LS is de dieseluitvoering en is een 700cc 2-cilinder met een vermogen van 20pk. Met een twintig liter tank kun je dan ongeveer 1000 km rijden. De CO2-uitstoot is vrij laag, bijna de helft van bij voorbeeld de kleine Smart (diesel).
- De Loremo GT heeft een benzinemotor en is een 850cc 2-cilinder uitvoering.
- De Loremo EV is een heel zuinige elektrische uitvoering.
Specificaties
| Loremo LS | Loremo GT | Loremo EV |
Motor | 2-cilinder turbodiesel | 2-cilinder Otto-motor | turbo synchroonmotor |
Prestatie | 20 kW / 28 pk | 45 kW / 60 pk | 40 kW / 54 pk |
Max. snelheid | 170 km per uur | 220 km per uur | 140 km per uur |
Acceleratie 0-100 | ca. 20 sec. | ca. 10-12 sec. | ca. 11 sec. |
Verbruik | ca. 2 l per 100 km | ca. 3 l per 100 km | 6-8 kWh per 100 km |
Gewicht | 550 kg | 550 kg | 650 kg |
Zitplaatsen | 2+2 | 2+2 | 2+2 |
Grootte | lengte 3.75 m / breedte 1.40 m / hoogte 1.14 m | zie LS | zie LS |
Voorlopige prijsindicatie | 17.000 Euro | 24.000 Euro | 30.000 Euro |