InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?

Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?

Wanneer wordt een auto zuinig genoemd? Het verbruik is door de hoge brandstofprijzen en hogere belastingdruk, de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De zuinigste auto’s worden daardoor het beste verkocht. Wanneer is een auto zuinig en welke auto’s zijn het zuinigst? De Nederlandse overheid gaat steeds meer focus leggen op de energiezuinigheid van auto’s. Bezitters van energieverslindende auto’s worden gestraft door hogere belastingen of de bezitters van energiezuinige auto’s worden juist beloond door bijvoorbeeld een lagere bijtelling voor leaseauto’s. Door de overheidsmaatregelen worden de zuinigere kleinere auto’s steeds beter verkocht en de grote verbruikers van brandstof gaan de deur uit. Ook de grotere auto’s kennen tegenwoordig uitvoeringen die een energielabel A of B gekregen hebben. U kunt veel geld besparen door goed op de energielabels te letten bij het aanschaffen van een nieuwe auto.

De zuinigste auto’s

De meest energiezuinige auto’s, zijn de kleinere auto’s. Ze zijn licht en compact en rijden met gemak 1 op 22. Jaarlijks maakt de ANWB overzichten bekend waaruit blijkt welke auto het zuinigst is. Ze maken hierbij een overzicht van zuinigste benzineauto’s en de zuinigste auto’s met een dieselmotor. De zuinigste benzineauto van 2009 is de Toyota IQ met een CO2 uitstoot van 99 gram per kilometer. Bij de dieselmotoren is de Smart Fortwo Coupé de zuinigste, met een CO2 uitstoot van slechts 88 gram per kilometer.

Energielabels voor auto’s

Autofabrikanten doen tegenwoordig hun best om de auto’s zo zuinig mogelijk te maken. Energieverslinders worden namelijk nauwelijks meer verkocht. De consument gaat mede door de overheid steeds beter letten op de zuinigheid van de auto. Om het voor de consument inzichtelijker te maken zijn er energielabels geïntroduceerd. De meest energiezuinige auto’s hebben label A gekregen. De labels worden toegekend, rekening houdende met de klasse waar de auto in valt. Een middenklasser auto heeft bijvoorbeeld een eigen categorie, want ze zijn qua verbruik natuurlijk niet te vergelijken met de kleine stadsauto. Door de energielabel kunnen nieuwe auto’s met een label A of B goedkoper aangeschaft worden. Op het BPM zit namelijk een korting van maximaal €6.400. Voor de auto’s met een groot tot zeer groot verbruik van energie bestaan de labels D tm G. Voor deze auto’s geldt er zelfs een BPM toeslag.

Wat is CO2 uitstoot?

Energiezuinige auto’s hebben een lage CO2 uitstoot, maar wat houdt dit eigenlijk in? CO2 is een andere benaming voor kooldioxide. Het gas op zich is onschuldig en komt van nature al voor in de lucht. Het vormt als het ware een onderdeel van de natuurlijke kringloop. Door het vrijkomen van meer CO2, wordt het evenwicht verstoord. Door verbranding van brandstoffen ontstaat er een overschot aan CO2 doordat de uitlaatgassen samen met zuurstof CO2 gaan vormen.

De vijf zuinigste benzineauto’s

De zuinigste auto’s met benzinemotoren zijn volgens de ANWB:
  • Toyota IQ 1.0 VVT-i
  • Nissan Pixo 1.0
  • Smart 451 Fortwo Coupe Coupe MHD pure 45kW
  • Suzuki Alto 1.0
  • Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT, 51KW

De vijf zuinigste dieselauto’s

De zuinigste auto’s met dieselmotoren zijn volgens de ANWB:
  • Smart Fortwo Coupé CDI 33 kW
  • Ford Fiesta 1.6 TDCI ECOnetic
  • Seat Ibiza 1.4 TDI 59 kW Ecomotive
  • MINI Cooper D 81 KW
  • Toyota IQ 1.4 D-4 D-F Comfort
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ANWB

Reageer op het artikel "Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!