InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpm

Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpm

Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpm Zuinig rijden in 2015 en 2016 loont, maar de eisen worden wel steeds strenger. Zuinige auto's met minder uitstoot van CO2 worden beloond met een lagere belasting BPM en vooral de nulemissie auto profiteert hiervan. De belasting op de aanschaf van zuinige auto's in 2015 en 2016 gaat geleidelijk omlaag. Ook wordt door de belastingdienst de motorrijtuigenbelasting ingezet om te belonen of bestraffen. Wie het meeste van deze fiscale voordelen gebruik maakt, rijdt zuinig, milieuvriendelijk, maar ook nog eens voordelig. Anderen betalen een slurptax. Denk ook aan een oldtimer of klassieker als u minder belasting wilt betalen.

De aanschafbelasting BPM voor nieuwe auto’s

Het stimuleren van de aanschaf van een zuinige auto is al jaren gaande. De Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM, daalde in 2009 gemiddeld van 42,3 procent naar 40 procent. Een daling met 5% dus. Tegelijkertijd steeg de wegenbelasting met circa 7,8 procent. Tenzij u een milieuvriendelijke en zuinige auto rijdt, want dan zijn er grote voordelen te behalen. Sterker nog: komt de CO2 uitstoot van uw auto te hoog uit, dan betaalt u nog een opslag op de BPM door middel van de zogenaamde slurptax. Dat houdt in dat u per extra gram Co2 uitstoot veel meer extra gaat betalen.

Vrijstelling BPM en verlaging wegenbelasting 2015

De milieuvriendelijke auto’s zijn goed af. Ongeacht de cataloguswaarde van de auto geldt vanaf 2009 namelijk een volledige vrijstelling van de BPM voor het kopen van een auto, alleen worden de milieu-eisen steeds strenger:

Vrijstelling bpm, 2015 vergeleken met 2009:

20092015
Een dieselauto met maximaal: 95 g/km CO2 uitstootCO2 uitstoot kleiner dan 1 g/km
Een andere auto met een maximaalCO2 uitstoot van 110 g/kmCO2 kleiner dan 1 g/km

Bovendien is voor deze auto’s de motorrijtuigenbelasting, MRB, verder verlaagd.

De slurptax in 2015 en 2016

De slurptax houdt in dat u veel meer gaat betalen als uw auto meer CO2 uitstoot. De slurptax werd per 1 februari 2008 al ingevoerd en in 2009 werd de CO2 grens waarbij u de slurptax als opslag op de BPM moet betalen verlaagd naar:
  • 205 g/km voor benzineauto’s, en
  • 170 g/km voor dieselauto’s.

Dan moet u dat eens vergelijken met de situatie in 2015 en 2016. Er zijn vijf bpm schijven en in elke schijf loopt het tarief op. Het starttarief is al 175 euro als uw auto meer dan 0 uitstoot en daar komt het volgende bij:

Schijven bpm in 2015 en 2016, benzine en diesel:

welke schijfco2 uitstoot 2015co2 uitstoot 2016
1e schijf1 - 821 - 79
2e schijf83 - 11080 - 106
3e schijf111 - 160107 - 155
4e schijf161 - 180156 - 174
5e schijfmeer dan 180meer dan 174

Slurptax per schijf in 2015 en 2016, benzine en diesel:

welke schijfkosten per gram co2 uitstoot 2015kosten per gram co2 uitstoot 2016
1e schijf€ 6€ 6
2e schijf€ 69€ 69
3e schijf€ 112€ 123
4e schijf€ 217€ 238
5e schijf€ 434€ 476

Veel uitstoot gaat u dus veel geld kosten doordat de bpm dan ook veel hoger is. Kost 1 gram extra uitstoot in schijf 1 u nog 6 euro, in schijf 5 is dat € 434 à € 476

Welke korting geeft de energielabel aan?

Wie het nu gaat duizelen, moet bij de aanschaf van een auto ook goed kijken naar het energielabel van de auto. Deze labels hebben niet alleen een lettercode van A voor de zuinigste auto in zijn klasse tot G voor de minst zuinige. Maar deze labels bevatten ook de informatie over het brandstofverbruik, en de CO2 uitstoot. Afhankelijk van de vraag of u een hybride auto rijdt of een andere, en afhankelijk van de letter van het energielabel, zijn er dus grote kortingen op de BPM te behalen

Samenvatting maatregelen BPM aanschaf nieuwe auto

Samengevat betekenen al deze maatregelen voor de BPM bij de aankoop van een nieuwe auto:
  • Volledige vrijstelling BPM is mogelijk
  • Kortingen en toeslagen kunt u zelf vaststellen met de energielabels.
  • Ook een slurptax is mogelijk waardoor de aanschaf van de auto een stuk duurder wordt.

Bijtelling leaseauto

Sinds 2008 wordt een verschil gemaakt tussen de extreem zuinige en milieuvriendelijke auto's, en de andere auto's. De extreem zuinige en milieuvriendelijke auto's hebben geen bijtelling. De rest een bijtelling van 14% tot 25%. In de categorie van 14% bijtelling zitten vooral een aantal kleine auto's.

Fiscale aftrek koopsom leaseauto

Als een werknemer van de zaak een auto koopt, kan soms een deel fiscaal aftrekbaar zijn en in mindering worden gebracht op de bijtelling bij het inkomen. Deze bijtelling is ook elk jaar weer anders. Hebt u eenmaal een auto gekocht dan verandert de bijtelling op die auto niet, wel wel zodra u weer een nieuwe auto tot uw beschikking krijgt. Voor wie de bijtelling bij het inkomen voor het leasen in 2014 al veel geld vond: de bijtelling 2015 is niet minder geworden.

20% bijtelling in 2015 als voorbeeld

Met ingang van 2009 geldt er een middencategorie van auto's met een bijtelling van 20%. De eisen voor de middencategorie qua uitstoot zien er voor een benzine auto of diesel was toen als volgt:

BrandstofCO2Bijtelling
Benzine111 t/m 140 g/km20%
Diesel96 t/m 116 g/km20%

Maar in 2015 ligt de grens al bij 83 tot 110 g/km co2 uitstoot.

Welke auto met 20% bijtelling in 2015?

Welke auto's in de categorie van 20% bijtelling vallen. Onderstaand een kort overzicht op alfabetische volgorde om een idee te geven. Eerst de benzine auto's dan de diesels:
  • BMW 118i (benzine);
  • BMW 116d (diesel);
  • BMW 120d (diesel);
  • Ford Focus Econetic (diesel);
  • Mini Mini 1.2 en 1.5;
  • Mini Clubman 1.6 en 2 (diesel);
  • Opel Corsa 1.0t (benzine);
  • Opel Corsa 1.2 (benzine);
  • Opel Corsa 1.4 (benzine);
  • Opel Corsa 1.3c (diesel);
  • Renault Clio 1.2 (benzine);
  • Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotion (diesel);
  • VW Golf 1.4 TSI (benzine);
  • VW Polo 1.4 TDI Bluemotion (diesel).

Vier tarieven bijtelling auto van de zaak

Met ingang van 2010 gelden er voor de bijtelling van de auto van de zaak de volgende vier tarieven:
  • 0 procent voor de auto's zonder CO2 uitstoot, zoals bij de elektrische auto. Dit is een tijdelijke maatregel tot en met 2014.
  • 14 procent bij de auto's met een maximale uitstoot van 95 gram per kilometer bij diesels, of 110 gram uitstoot bij een niet- diesel.
  • 20 procent bij een maximale CO2 uitstoot van tussen de 95 en 116 voor diesels of tussen de 110 gram en de 140 voor niet diesels.
  • 25 procent voor andere auto's dan hierboven genoemd.

Met ingang van 2015 is hier de 7% bijtelling bijgekomen voor een auto die meer dan nihil maar minder dan 51 g/km uitstoot.

Geen wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting betalen

U betaalt geen wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting op een auto die in 2013 ouder was dan 40 jaar. In de volksmond de oldtimer of klassieker, maar dat valt wel mee: we praten immers over een auto van voor 1973. Dit aantal groeit, rekening houdend met de sloop van auto’s, elk jaar verder. Deze auto’s zijn niet echt milieuvriendelijk en kosten de belastingdienst geld. Daarom is het belastingvrij rijden met een oldtimer gedeeltelijk afgeschaft. Ook op auto’s met een eerste toelating vanaf 1974 moeten in 2015 en 2016 gewoon wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting worden betaald. Wilt u belastingvrij een auto kopen, koop dan een auto met een eerste toelating in 1973 of nog eerder. Wilt u het milieuvriendelijk houden, kopen dan een volledig elektrische auto.

Slot

Een hele waslijst dus. Maar als u wilt weten wat de auto u in 2015 en 2016 gaat kosten, ontkomt u er gewoonweg niet aan om na te gaan wat het voor u gaat betekenen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Zeemeeuw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2018 en 2019 oldtimer omhoogWegenbelasting 2018 en 2019 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2017, 2018 en 2019 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is bela…
Wegenbelasting 2019 en motorrijtuigenbelasting 2019 mrbWegenbelasting 2019 en motorrijtuigenbelasting 2019 mrbDe wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2019 moet betalen hangt van mee…
Een autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenEen autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenAls we het hebben over een oldtimer, dan hebben we het over een klassiek voertuig. Er is geen eenduidige definitie van e…
Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loontDe regels rondom de auto van de zaak gaan veranderen. De CO2-grenzen worden aangescherpt. Bent u nu al in het bezit van…
Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelasting op schone auto's: auto’s die schoner rijden dan anderen kunnen in de toekomst op steun van de Nederlandse rege…

Reageer op het artikel "Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpm"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Rene, 15-08-2011 19:53 #16
Wij wonen (nog) in Belgie en hebben ons 2 jaar geleden een Seat Ibiza Ecomotiv diesel aangeschaft. Deze uitvoering auto is in Nederland vrij van wegenbelasting. Nu komen wij binnenkort weer terug naar Nederland. De auto gaat mee op de inboedel (geen bpm) maar hoe zit het dan met de wegenbelasting? Moet hier nog actie voor ondernemen of gaat dit automatisch RDW--> Belastingdienst? Of moeten wij wel wegenbelasting betalen. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Rene,
U moet zelf met de RDW contact opnemen en aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaccomo, 04-08-2010 12:32 #15
Als wij in Duitsland een nieuwe auto kopen die hier bpm vrijstelling zou hebben, hoef ik dan bij het invoeren ook geen bpm te betalen? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Jaccomo,
Laat u een personenauto of motor registreren in het kentekenregister van de RDW dan moet u de bpm betalen, die bij die auto hoort en mede afhankelijk is van de uitstoot van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mario Kuipers, 20-04-2010 08:56 #14
Dankjewel voor je snelle antwoord!

Ik koop de wagen niet via een dealer, maar particulier. Hoe kan ik dit dan aanpakken? Met wie kan ik afspraken maken over de te betalen bpm?
Na uitpluizen online zag ik dat ik ook buiten de boot val qua vrijstelling bpm op basis van co2 uitstoot, aangezien de auto voor 1-1-2009 (2 maanden vroeger.) in gebruik werd genomen…

groetjes,
Mario Reactie infoteur, 20-04-2010
Hoi Mario,
Bel eens met de BelastingTelefoon Auto: 0800-0749. Die hebben de tabellen voor de bpm afschrijving en dergelijke.
Groetjes,
Zeemeeuw

Mario Kuipers, 18-04-2010 11:59 #13
Hoi,

Binnenkort ga ik een tweedehandse hybride wagen aankopen in Belgie (bj 11-2008, Prius). Deze is pas beschikbaar eind september. Via de belastingdienst- website zag ik dat de bpm-kortingsregeling voor hybride wagens reeds per 1 juli 2010 vervalt.
Waar kan ik meer informatie inwinnen met betrekking tot de hoogte van de BPM die ik zou moeten betalen?

gr,
Mario Reactie infoteur, 18-04-2010
Hoi Mario,
Laat de dealer dit opvragen, en maak er bij de aankoop ook meteen afspraken over. Bijvoorbeeld dat je wel de korting op de bpm wilt.
Groetjes,
Zeemeeuw

Bisschops, 24-01-2010 16:17 #12
Goenmiddag
Mijn vrouw rijdt een citroen c1.
Zij hoeft geen wegenbelasting meer te betalen.
Hij wordt in juni 4 jaar oud.
Hebben we nog recht op teruggaaf van de reeds betaalde BPM?( of een gedeelte?)
gr
Jos Bisschops Reactie infoteur, 24-01-2010
Beste Jos Bisschops,
Neen, helaas. U betaalt de bpm volgens de regels, die gelden bij de eerste registratie of ingebruikname van de auto. Vier jaar geleden moest nog wel bpm worden betaald voor de citroen c1. De wegenbelasting is een belasting, die gedurende het gebruik van de auto wordt betaald, en in die jaren wel kan worden aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet van den Brink, 24-01-2010 15:10 #11
Hallo Infoteur,
ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Als ik nu in 2010 een auto wil invoeren met bouwjaar 2009 geldt dan het BPM tarief van 2009 of van 2010. En hoe zit het met het CO2 tarief. Valt zo'n auto onder het regime van 2009 of van 2010. Voor de BPM geldt een afbouwstaffel. Is dat ook zo voor het CO2 tarief? Als dat niet bestaat voor de CO2 heffing dan zal het invoeren van een auto uit Duitsland dus minder aantrekkelijk worden naarmate de leeftijd van die auto oploopt?:-( Reactie infoteur, 24-01-2010
Beste Piet van den Brink,
1. Bepalend is de datum van de eerste registratie of de eerste ingebruikname van de auto. Staat deze datum niet op het kentekenbewijs of hebt u geen kentekenbewijs, neem dan de laatste dag van het jaar waarin het motorrijtuig is gemaakt.
2. Als dit 2010 is, geldt voor de bpm berekening een oplopende staffel bij meer CO2 uitstoot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Floppy, 29-12-2009 12:36 #10
Infoteur,
Vind het maar een rare regeling zo'n belasting neutrale regeling, zuinig rijden laten betalen(per gratie) door de vervuilende rijder. Zo schiet je er per saldo toch niets mee op. Mij lijkt het eerlijker te betalen uit de algemene middelen.
En… is een zuinige auto gezien de hele levensloop van productie tot sloop echt beter voor het milieu. En… elke beslissing gebaseerd op gratis is gedoemd te mislukken.

Groet,
Floppy Reactie infoteur, 29-12-2009
Beste Floppy,
Maar aan de algemene middelen betalen ook de niet auto rijders, die daar dan niet zo blij mee zullen zijn. Overigens ben ik het er mee eens, dat de ketenbenadering van bron tot en met hergebruik veel beter in beeld brengt of een produkt milieuvriendelijk is of niet. Zie bijvoorbeeld ook de misverstanden omtrent een roetfilter, spaarlamp en zo verder:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/7356-is-een-roetfilter-of-spaarlamp-wel-goed-voor-het-milieu.html

Groetjes,
Zeemeeuw

Andy, 22-09-2009 01:51 #9
Beste Infoteur,

Nou ben ik aan het overwegen om een auto te importeren uit het buitenland. Het gaat om een diesel auto van het bouwjaar 2003 en hij heeft een CO2 uitstoot lager dan 95 g/km. Als ik deze auto nou invoer krijg ik dan korting op het te betalen BPM bedrag? Volledige vrijstelling van het BPM bedrag? Of geen van beide en betaal ik gewoon het BPM bedrag wat voor ieder ander auto van toepassing is?

Met vriendelijke groet,
Andy Reactie infoteur, 22-09-2009
Hoi Andy,
Wat je in het buitenland koopt en daar reeds geregistreerd is, is een 2e hands auto. In Nederland betaal je dan bij invoer de BPM conform de BPM afschrijvingstabel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 15-09-2009 22:23 #8
Is voor aankomend jaar 2010 al bekend of er nog wijzigingen zijn in de bijtellingstarieven voor A label auto's en B-label auto's? Valt de nieuwe Opel Insignia Tourer Diesel al onder 20% bijtelling. Reactie infoteur, 16-09-2009
Beste Mark,
1. Ik heb zojuist op grond van de Miljoenennota 2010 het artikel uitgebreid met de belangrijkste wijzigingen voor zuinige auto's vanaf 2010.
2. Volgens mij heeft de Opel Insignia Tourer Diesel Sport een CO2 uitstoot van 159 g/km. Dat zou te hoog zijn voor de 20% bijtelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas Mussche, 12-08-2009 19:37 #7
Ik weet dat een Toyota Aygo (energielabel A) volgend jaar waarschijnlijk wordt vrij gesteld van de wegenbelasting. Geld dit ook voor de Toyota Yaris energielabel A? Reactie infoteur, 12-08-2009
Beste Bas Mussche,
Geen wegenbelasting in 2010 is voor zeer zuinige auto's. Dit geldt voor alle auto's, die minder dan 110 g/km CO2 uitstoten (benzine) en 95 g/km (diesel) uitstoten. De Toyota Aygo, energielabel A, voldoet daar aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iris Weterings, 07-07-2009 17:14 #6
Is er ook vrijstelling BMP mogelijk voor auto's die normaal gesproken niet aan de vereiste normen van CO2 uitstoot per km voldoen, maar dankzij een zelf geinstaleerde HHOkit (gedeeltelijk waterstof rijden), aanmerkelijk schoner en zuiniger rijden dan de vereiste normen voor vrijstelling? Reactie infoteur, 08-07-2009
Beste Iris Weterings,
Helaas nog niet. Let er wel op dat waarschijnlijk een aanpassing van het kentekenbewijs moet plaats vinden via de RDW. Wellicht geeft dat nog wijzigingen voor de motorijtuigenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Babs de Rooij, 13-02-2009 21:36 #5
In de loop van 2010 willen wij vanuit Amerika een auto belastingvrij invoeren. De CO2 uitstoot van deze auto bedraagt 220 g/km. Moet ik, ondanks dat de auto belastingvrij wordt ingevoerd, toch de slurptax betalen? Reactie infoteur, 14-02-2009
Beste Babs de Rooij,
Neen, de zogenaamde slurptax geldt niet voor auto’s met een eerste registratiedatum van het kenteken, waar ook ter wereld, van vóór 1 februari 2008.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mw Naman, 21-01-2009 21:21 #4
Welke diesel auto's komen in aanmerking voor halftarief wegenbelasting? Reactie infoteur, 22-01-2009
Beste mw. Naman,
Vooralsnog voldoet alleen de Smart 0.8 cdi serie aan de eis van maximaal 95 g/km uitstoot voor diesels en dus halvering van de motorrijtuigenbelasting, mrb.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine van der Sommen, 19-01-2009 21:33 #3
Hartelijk dank voor uw reactie. Heb inmiddels contact gezocht met RDW en douane. Mijn kentekenbewijs zal ws. binnen niet al te lange tijd teruggevraagd worden i.v.m. de foute vermelding van de BPM. Heb ook contact gezocht met mijn dealer. Deze heeft na enig sputteren uiteindelijk met de importeur gebeld. Volgens hem krijg ik inderdaad een gedeelte van mijn BPM terug. Ik zou wel BPM moeten betalen over de metaliclak en de airco? Zodra hij terug krijgt van de importeur, krijg ik het bedrag van hem. Is het raadzaam om een en ander schriftelijk te bevestigen?

Dus mijn vragen:
1. Betaal je (ondanks het nultarief) BPM over accessoires?
2. Is het logisch dat de dealer het/mijn geld vasthoud tot hij zijn geld terug heeft?
3. Is het handig om een en ander schriftelijk te bevestigen? Reactie infoteur, 20-01-2009
Beste Tine van der Sommen,
1. Hoera.
2. Neen, nultarief is nultarief. Ook al zet u gouden stippen op uw zuinige auto, er hoeft geen BPM door u te worden betaald, want die is gerelateerd aan de CO2 uitstoot van uw auto. U hebt recht op een volledige teruggave.
3. Het is niet terecht dat uw geld wordt vastgehouden. Ook de dealer hoeft niets af te dragen. Bovendien is het zeer klantonvriendelijk en hebt u geen fouten gemaakt.
4. Maak voordat u iets uit handen geeft een kopie van uw rekening met de specificatie en het kentekenbewijs. Dan hebt u ook achteraf nog bewijs dat u ten onrechte BPM heeft betaald.
5. Schriftelijk vast laten leggen van de volledige teruggave is altijd het beste. Stelt u eventueel een briefje op en laat voor akkoord tekenen.
6. Loopt het vast dan kunt u altijd nog naar de rechter gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine van der Sommen, 18-01-2009 13:38 #2
Half december 2008 kom ik met mijn daihatsu dealer een prijs overeen voor een nieuwe cuore premium met allerlei extra's. Ik kan deze auto de eerste week van januari ophalen en hij wordt ook dan (8 jan. 2009) op kenteken gezet. Vervolgens staat zowel op mijn kentekenbewijs als op de rekening van de dealer een bedrag van € 1114,00 BPM. De BPM op energiezuinige auto's (voor de daihatsu 104) is toch afgeschaft per 1 januari? Graag advies over het nu te handelen. Reactie infoteur, 19-01-2009
Beste Tine van der Sommen,
1. De datum waarop de uiteindelijke korting wordt bepaald is de afleverdatum en niet de aankoopdatum. Als uw personenauto na 1 januari 2009 voor het eerst in gebruik is genomen, de eerste toelating, geldt voor de BPM in uw geval het nultarief.
2. Overigens kan bij de registratie iets zijn misgegaan.
U kunt dan ook het beste bellen met de Douanedienst tel. 0800-0143 of de RDW voor nadere uitleg omtrent uw kentekenbewijs, tel. 0900-0739.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vanessa Bertels, 14-01-2009 23:50 #1
Graag zou ik na het bekijken van de info over CO2 uitstoot willen checken of het klopt dat ik terug gave kan krijgen als ik nu een koolstoffilter op mijn auto laat zetten. Hoeveel betaal ik zelf en hoeveel krijg ik terug? En als ik deze heb gemonteerd op mijn vw polo uit jan 2005 sdi waarbij er wordt aangegeven in hun specificaties dat er bij deze auto een uitstoot is van 127 mg per kilometer en het is een diesel of ik dan na het instaleren van de koolstoffilter ik onder de 95 mg per km kom te zitten wat nodig is voor een milieuvriendelijke auto en krijg ik dan 50 procent korting op de wegenbelsating? Ik hoop deze week nog een antwoord te krijgen van jullie zodat ik eventueel kan laten installeren.
Hartelijk dank :-) Reactie infoteur, 15-01-2009
Beste Vanessa Bertels,

1. Wanneer u bij een APK erkend bedrijf een roetfilter laat plaatsen op uw diesel, komt u in aanmerking voor een subsidie van € 400 die direct in mindering moet worden gebracht op de aanschafprijs. Vraag uw garage daar dus naar.
2. Een retrofit roetfilter reduceert de deeltjesuitstoot van een personen dieselauto met circa 30 tot 50%. Wanneer dit vanaf de fabriek gebeurt bij nieuwe autos, is de reductie groter.
3. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet er na de montage van het filter een afmelding plaatsvinden bij de RDW zoals ook bij de APK. De RDW registreert de montage van een roetfilter in het kentekenregister. Bepalend voor de halvering van de mbr is of u na de installatie onder de uitstootgrens van 95 mg/km komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-09-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 16
Schrijf mee!