InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Schade aan uw auto door afgevallen lading

Schade aan uw auto door afgevallen lading

Schade aan uw auto door afgevallen lading Het kan ook u zomaar overkomen, u rijdt rustig over de snelweg en wordt plotseling geconfronteerd met lading welke van een vrachtwagen is afgevallen en zich op de weg bevindt. Ontwijken is helaas geen optie meer in verband met het andere verkeer waardoor u een aanrijding krijgt met deze afgevallen lading en schade aan uw auto oploopt. En dan.. op welke verzekering kunt u zich beroepen en welke andere mogelijkheden zijn er nog.

Afgevallen lading in de wetgeving

Volgens de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) behoort ook de lading tot een voertuig. Indien de lading van een voertuig afvalt dan is dit een risico wat de motorrijtuigverzekeraar van het voertuig dat de lading vervoerde moet voldoen. Indien het voertuig dat de lading verloor en dus diens verzekeraar niet bekend is zal het waarborgfonds conform de WAM voor de schade garant staan.

Motorrijtuig dat de lading verloor

Zoals uit het voorgaande blijkt is het voor het verhaal van uw schade dus van belang om te weten of het motorrijtuig dat de lading verloor bekend is. Als u het motorrijtuig de lading zag verliezen bestaat de mogelijkheid dat u de kans had het kenteken te noteren. In dat geval zal het opsporen van het voertuig eenvoudig zijn, de politie kan aan de hand van dit kenteken precies natrekken om welk voertuig het gaat. Mocht u echter geen gelegenheid hebben gehad het kenteken te noteren dat zal het een stuk moeilijke worden het voertuig te achterhalen. In dit geval is het altijd verstandig aangifte te doen bij de politie. Deze aangifte zult u niet alleen nodig hebben voor uw verzekeraar of eventueel een claim op het waarborgfonds maar het is ook mogelijk dat de politie eerdere meldingen heeft gehad. Op grond van deze eerdere meldingen kan wellicht alsnog de dader worden achterhaald. Ook kunnen de andere melders dienen als getuige, als dit nodig mocht zijn, dat er inderdaad afgevallen lading op de weg lag.

Een claim bij uw eigen autoverzekering

Indien u zelf een zogenaamde all risks verzekering of volledig cascoverzekering sloot dan zal de schade gedekt zijn op uw eigen verzekering. Het is dan ook verstandig de schade hier te claimen, uw verzekeraar zal zorgdragen voor de vergoeding van het herstel van de schade aan uw voertuig en de verdere afwikkeling. Indien het motorrijtuig dat de lading verloor bekend zal zijn zal uw verzekeraar de schade verhalen op deze tegenpartij. Is de tegenpartij onbekend gebleven dan zal uw verzekeraar trachten de schade te verhalen op het Waarborgfonds Motorverkeer.

Indien uw verzekeraar slaagt in het verhaal van de uitgekeerde schade dan komt deze schade per definitie niet voor rekening van uw korting voor schadevrij rijden. Mocht echter het ontbreken van bijvoorbeeld bewijs ervoor zorgen dat de schade niet verhaalbaar is dan zal de schade er doorgaans voor zorgen dat u zakt in uw en dus per saldo meer premie moet gaan betalen. Uiteraard zijn ook op deze regel weer uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld indien u een dusdanig aantal schadevrije jaren heeft opgebouwd dat een schade niet leidt tot een terugval in het kortingspercentage of als u een bonusbeschermer sloot. Daarbij zijn er enkele verzekeraars, zoals bijvoorbeeld Fortis ASR, die in hun polisvoorwaarden hebben opgenomen dat een dergelijke schade niet van invloed zal zijn op uw korting voor schadevrij rijden.

Geen claim mogelijk op uw eigen autoverzekering

Indien uw eigen autoverzekering geen dekking biedt tegen dergelijke schaden dan kunt u wellicht gebruik maken van de diensten van een rechtsbijstandverzekering welke de schade voor u kan verhalen. Behoort ook dit niet tot de mogelijkheden dan kunt u trachten de schade zelf te verhalen op de tegenpartij of het waarborgfonds of gebruik te maken van een speciaal schaderegelingsbureau dat de schade voor u kan verhalen. Aan het inschakelen van een dergelijk bureau zijn doorgaans geen kosten verboden, zij verhalen de kosten van hun werkzaamheden direct op de tegenpartij.
Gerelateerde artikelen
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Het waarborgfonds keert soms uit bij autoschadeHet waarborgfonds keert soms uit bij autoschadeJe komt bij je auto en die is opeens aangereden en de dader is gevlogen. Je hebt behoorlijke schade en je weet niet wie…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…

Reageer op het artikel "Schade aan uw auto door afgevallen lading"

Reacties

Van Beek Jessica, 01-10-2016 16:13 #4
Politie wil mijn aangifte voor schade rijden na afgevallen lading niet opnemen omdat er geen sprake is van opzet dus geen strafbaar feit, nee als iemand tegen mij auto rijdt is dat vaak ook geen opzet maar wel strafbaar feit? Ik heb voor het waarborgfonds deze aangifte nodig anders moet ik zelf voor de kosten opdraaien.

Rineke, 15-04-2016 20:34 #3
Ik heb alleen een WA verzekering. Ik heb een speciale drager voor een elektrische fiets, als deze er afvalt en schade aan een ander voertuig veroorzaakt, is dan mijn WA verzekering voldoende?

Martin, 02-08-2014 10:05 #2
Ik reed woensdagmiddag de oprit A1 bij hoogerheide op, en tijdens verwisselen van baan reed ik tegen iets? aan wat in het midden van de weg lag, waardoor mijn linker band klapte, velg zwaar beschadigde, achterband kapot en dorpel beschadigde.
is deze schade te verhalen?
MVG martin sas

Politie, 10-02-2014 18:03 #1
Schade aan uw auto door afgevallen lading. De politie kan geen aangifte opnemen omdat er geen sprake is van opzet en dus geen sprake van een strafbaar feit!

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 10-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 4
Schrijf mee!