De Toyota Starlet
De Toyota Starlet is een type auto van het Japanse automerk Toyota. Deze auto is geproduceerd in de jaren 1978 tot 1999. In deze jaren zijn er veel verschillende soorten van de Starlet van de band gerold. De naam Starlet komt uit de verwachtingen die de Japanners van de auto hadden. Starlet betekent namelijk 'sterretje'. Hiermee doelden de Japanners op het feit dat ze een 'ster van een auto' gingen maken. Oftewel, een oersterke auto.
Inhoud
Toyota
Toyota is niet begonnen als een automerk. De echte oprichting van Toyota begon in januari 1918, toen de Japanner Sakichi Toyoda de Toyoda Spinning and Weaving Company oprichtte. Aanleiding voor het oprichten van dit bedrijf was zijn ontwerp van het automatische aangedreven weefgetouw, dat uiteindelijk pas in 1924 gebouwd werd. Toen bleek dat dit automatische aangedreven weefgetouw werkte en een succes was, werd in 1926 Toyoda Automatic Loom Works opgericht, dat zich specialiseerde in de productie en verkoop van deze geautomatiseerde weefgetouwen.
Uiteraard had Sakichi Toyoda een patent gelegd op dit ontwerp, want als anderen er mee aan de haal zouden gaan, zou het ontwerp voor hem niet meer winstgevend genoeg zijn. In 1936 kreeg hij een bod van 100.000 pond op zijn patent, en deze nam hij aan. Met deze 100.000 pond legde zijn zoon, Kiirchiro Toyoda, in 1937 de basis voor de Toyota Motor Corporation (TMC). Na deze gebeurtenis bleef het een tijdje stil rondom TMC, onder andere door aanvang van de Tweede Wereldoorlog. Nadat deze afgelopen was herrees TMC en veroverde zij een groot aandeel van de markt, sterker nog, het werd de grootste autoproducent van Japan. Eind van de jaren 50 had TMC zo'n groot marktaandeel dat er besloten werd om ook in andere werelddelen, waaronder Europa, haar auto's te gaan verkopen. In 1964 werd de eerste Toyota in Nederland geïmporteerd en in 2000 leverde Toyota de 10 miljoenste auto aan Europa. In 2006 werden er voor het eerst 1 miljoen Toyota's verkocht. Begin 2017 heeft Toyota een marktaandeel van zo'n 42%.
Geschiedenis van de Toyota Starlet
In 1978 werd begonnen met de productie van de Toyota Starlet. Het was de opvolger van de Toyota 1000, die in de jaren 1968 tot 1973 geproduceerd werd. Tussen 1973 en 1978 werd de Toyota Publica Starlet geproduceerd. Dit kan gezien worden als het eerste echte model van de Starlet, maar omdat deze nog niet de echte benaming van een Starlet droeg, wordt dit als een apart model van Toyota gezien. Er zijn in totaal vier generaties van de Toyota Starlet gemaakt. In 1999 is gestopt met de productie van de Starlet. Deze werd toen opgevolgd door de Toyota Yaris, die jaren later nog steeds geproduceerd wordt.
Verschillende generaties van de Toyota Starlet
In totaal zijn er vier generaties van de Starlet gemaakt. Elke generatie heeft andere specificaties en andere uiterlijke kenmerken:
De P6-serie
De eerste serie van de Starlet die Toyota produceerde is de P6-serie. In 1978 werd begonnen met de productie hiervan en in 1985 is deze vernieuwd tot de P7-serie. In de P6-serie is er keuze uit een aantal verschillende motoren. Er zijn in deze serie motoren van 1000 cc, 1200 cc en 1300 cc. Dit model maakt nog gebruik van achterwielaandrijving. Het model van de P6 is in beginsel een redelijk 'simpel' model. Zo heeft het vierkante vormen (vierkante afronding van de motorkap, vierkante kofferbak en het dak was niet schuin afgerond, maar had scherpe hoeken). De koplampen in de neus waren in eerste instantie redelijk klassiek; het grote licht en het stadslicht waren verdeeld onder twee verschillende, ronde lampenkappen. In 1980 werd deze serie 'geüpgraded' en kreeg de nieuwe Starlet vierkante koplampen. In 1983 is daar nog een schuin aflopende, ietwat rondere neus bij toegevoegd. Door het feit dat de P6 gebruik maakt van achterwielaandrijving, is het nog lang een populaire auto in de tunewereld gebleven.
De P7-serie
De tweede serie van de Starlet is de P7-serie. Deze serie werd van 1985 tot 1989 geproduceerd. In tegenstelling tot de P6-serie maakt deze serie als eerste gebruik van voorwielaandrijving. Ook hier is er weer keuze uit drie verschillende types motoren. Er is een 1000cc-motor, een 1300cc-motor en een 1500cc-motor. Bijzonder aan de 1500cc-motor is dat dat een dieselmotor betreft. De 1000cc-motor heeft een vermogen van 54 PK, de 1300cc-motor een vermogen van 75 PK en de 1500cc-dieselmotor heeft een vermogen van 54 PK. Ook bijzonder aan deze serie is dat er keuze is uit twee verschillende modellen: een driedeursmodel en een vijfdeursmodel. Vanzelfsprekend is de vijfdeursversie iets groter dan de driedeursversie, en deze kost dan ook aanzienlijk meer. Zo zat de nieuwprijs van het standaardmodel van het vijfdeursmodel in 1995 rond de 9000,-. Het driedeursmodel daarentegen kostte in 1995 maar 7000,- nieuw. Er is ook een Turbomodel van deze serie gebouwd, dat een vermogen heeft van 115 PK.
De vorm van de P7 is in vergelijking tot de P6 ietwat 'gemoderniseerd'. Zo zijn de vierkante vormen wat ronder geworden en zitten er iets grotere koplampen in de neus gebouwd. Het grote licht en het stadslicht is hier in tegenstelling tot de P6 wél in een en dezelfde kap ingebouwd. Er zijn van de P7 ook versies uitgebracht die een dakraampje bevatten.
De P8-serie
Dit is de derde serie van de vier series van de Starlet die er bestaan. Deze serie werd van 1989 tot 1996 gebouwd. Het is de opvolger van de P7-serie, en de P8 is een stuk innovatiever. Helemaal voor die tijd. Deze motoren bestaan namelijk uit vier cilinders, elk bestaande uit drie kleppen. Ook is er in deze motoren gebruik gemaakt van het nieuwe injectiemodel: Multipointinjectie. Dit zorgt er voor dat de motoren van deze auto's zowel sterk als zuinig zijn. Ook bij deze serie zijn weer drie soorten motoren: een 1.0 motor met een vermogen van 54 PK, een 1.3 motor met een vermogen van 74 PK en een 1.5 motor met een vermogen van 54 PK. Ook hier is de 1.5 motor (1500 cc) weer een dieselmotor. De andere twee zijn benzinemotoren.
Het uiterlijk van deze auto's is ook anders, het heeft namelijk meer rondere vormen dan zijn voorgangers, die nogal 'vierkant' waren. Het uiterlijk van de P8 is enorm gemoderniseerd. Zo is er vrijwel helemaal van de vierkante vormen afgestapt, en is er overgegaan op de ronde vormen; de motorkap is mooi afgerond, de achterklep is niet meer hoekig, maar rond en het dak is schuin afgewerkt en heeft geen hoeken meer. Ook aan het interieur is een hoop gedaan. Zowel de benzinemeter als de temperatuurmeter zijn nu rond, waar deze eerder vierkant waren. Ook het middenstuk van het stuur is ronder geworden en de richtingaanwijzer- en ruitenwisserschakelaar zijn kleiner geworden. Er bestaan van deze serie ook weer driedeurs-modellen en vijfdeurs-modellen. Ook van deze serie is een Turbo-model gebouwd: de GT-Turbo, met een vermogen van maar liefst 135 PK.
De P9-serie
De laatste serie van de Starlet is de P9-serie. Deze werd geproduceerd van 1996 tot 1999 en werd geleverd met maar één model motor: een 1.3 benzinemotor met een vermogen van 75 PK. Deze motor heeft wel een bijzonder kenmerk. Het maakt namelijk gebruik van een dubbele bovenliggende nokkenas, die 16 kleppen bevat. Dit maakt de motor erg solide en werkt onder de meest erbarmelijke omstandigheden. Net als bij de eerdere versies is er wel keuze in het aantal deuren: drie of vijf deuren.
Van deze serie is ook een sportmodel gemaakt, dat een iets stoerdere look heeft en dat gebruik maakt van vierwielaandrijving. Deze is alleen in Japan verkrijgbaar.
De vormen van de P9 zijn net zoals die van de P8 rond. Wel heeft de P9 een ietwat hoger dak, waardoor de luchtweerstand wat hoger is. Veel is er aan de buitenkant niet veranderd, van binnen wel. Er zijn wat upgrades geweest in de extra's van de Starlet. De P9 heeft namelijk als eerste Starlet airbags, elektrische ramen en knoppen op het stuur. Ook kunnen de buitenspiegels elektrisch versteld worden. De verwarming heeft in plaats van horizontale schuifkleppen ronde draaiknoppen gekregen.
De Toyota Yaris, Yaris of Starlet P10?
In 1999 kwam de Starlet P10-serie uit. Deze auto verschilde echter zo van de voorgaande modellen, dat besloten werd om te stoppen met de benaming Starlet. In plaats daarvoor werd gekozen voor een nieuwere, modernere naam. De nieuwe benaming van deze auto werd Yaris. Hierdoor kan de Toyota Yaris dus gezien worden als de opvolger van de Starlet P9. De Yaris is motorisch gezien net zo sterk als een Starlet, ondanks een aantal verschillen. De Yaris kreeg namelijk een extra optie in de motor: Variabele kleptiming (VVT-i). Dit zorgt voor veel vermogen als dat gevraagd wordt en zuinige prestaties als er niet veel vermogen gevraagd wordt. Ook kreeg de Yaris van binnen een upgrade, zo kreeg het een digitaal dashboard en een boordcomputer.
In 2017 wordt de Toyota Yaris nog steeds gebouwd, alleen dan in steeds nieuwere modellen met steeds meer extra opties.
De Toyota Starlet in 2017
Je zou verwachten dat in 2017 de Toyota Starlet niet meer gereden en verkocht wordt. Dit is juist helemaal niet het geval. Hoewel er geen nieuwe exemplaren meer verkocht worden, worden de oersterke auto's nog steeds als occasion verkocht. In februari 2017 rijden er zelfs nog ruim 25.000 exemplaren van de Starlet rond in Nederland! Ook hoeft er maar een blik geworpen te worden op de online autoverkoopsites, en er staat geheid een Starlet op. Het gaat dan vooral om de P8 en de P9 serie. De andere series zijn ook nog wel verkrijgbaar, maar hiervoor zal er flink naar gezocht moeten worden. Ook menig garage neemt maar al te graag een Starlet aan om in de verkoop te zetten. Kortom, de Starlet was, én is een populaire auto onder de mensen die een niet al te dure en grote auto willen!