Fiscale bijtelling 2017: hybride lagere bijtelling kwijt
Autorijders zijn vanaf 2008 overstelpt met nieuwe fiscale regels, een ontwikkeling die nauwelijks nog te volgen is. Feit is dat de vergroening van ons wagenpark de schatkist miljarden aan subsidies kostte. Vooral zakelijke rijders, toch goed voor de helft van alle autoverkeer, werden niet gespaard. Reden daarvoor was de fiscale bijtelling, het bedrag dat men privé moet betalen als men in een ‘auto van de zaak’ rijdt. En bij het begin van een nieuw jaar, gaat doorgaans het systeem van autobelastingen ook weer op de schop. De automobielbranche vreesde vanaf 2017 het ergste voor de verkoop van hybride auto’s. De gunstige bijtellingstarieven voor dat type auto verdwenen op dat moment immers. Voor de benzineauto daarentegen werd een opleving verwacht, vooral onder leaserijders.
Inhoud
Wat verstaat men onder bijtelling
Bijtelling is een
fiscale heffing die verschuldigd is over het privégebruik dat men van een zakelijke auto maakt. Automobilisten hoeven dus alleen maar bijtelling te betalen als ze met de ‘auto van de zaak’ ook privé kilometers maken. De hoogte van die bijtelling was afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die de wagen uitstootte. De bijtelling kon afhankelijk daarvan variëren van 4% tot 25% van de cataloguswaarde.
Lage bijtelling hybride auto van de baan
Vanaf 2017 is alleen voor een volledig elektrische auto de lage bijtelling van 4 procent van toepassing. Voor alle overige auto's geldt een bijtelling van 22 procent. Dat geldt overigens ook voor hybride auto’s. Het kabinet Rutte II acht de milieuwinst van hybride wagens te gering om een uitzonderingspositie te rechtvaardigen. In de praktijk doen veel bezitters van een hybrideauto vaak een beroep op de benzinemotor vanwege het geringe bereik van de elektromotor.
Nog 5 jaar lang profiteren van een lagere bijtelling
Wie nog had willen profiteren van de lagere bijtelling voor bijvoorbeeld een plug-in hybride zoals de Mitsubishi Outlander, had er het beste nog een eind 2016 aangeschaft. Mogelijk was ook om een leaseauto in 2017 aan te schaffen, die nog in 2016 op kenteken was gezet. In dat geval kon men nog 5 jaar lang profiteren van een lagere bijtelling.
Tweedehands aanschaf soms aantrekkelijk
Interessant in dit verband is trouwens dat ook de gewichtscorrectie voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) vanaf 2017 kwam te vervallen. Vanaf dat moment wordt de MRB berekend over het volledige gewicht van het voertuig, dus inclusief de accu. Wel blijft de bezitter van een plug-in hybride t/m 2020 profiteren van een gehalveerd MRB-tarief. Het blijft dus voor de particulier interessant om een tweedehands aan te schaffen.
Tijdelijke opleving verkoop benzine- en dieselauto's verwacht
De autobranche kijkt daarom reikhalzend uit naar een passend aanbod aan volledig elektrische auto's die ook interessant zijn voor MKB en particulier. Aanvang 2017 was dat aanbod nog te beperkt en het bereik (doorgaans tussen 100 en 200 kilometer) nog te min voor regulier gebruik. De verwachting was dan ook dat de verkoop van diesel- en benzineauto’s in 2017 en 2018 verder zal aantrekken. Meerdere automerken, waaronder Volkswagen, hebben nieuwe elektrische modellen aangekondigd met een groter bereik, modellen die omstreeks die tijd geïntroduceerd zullen worden. De verwachting is dan ook dat de comeback van benzine- en dieselauto's maar een tijdelijk karakter zal hebben. Het is niet uitgesloten dat in 2020 zo’n 10 procent van de leasewagens weer elektrisch is. Aanvang 2017 was dat nog maar 2 procent.
Fiscale voorkeursbehandeling alleen nog voor volledig elektrische auto's
Alleen volledig elektrische auto's krijgen dus nog een fiscale voorkeursbehandeling. De overheid zou het liefste zien dat er na 2035 enkel nog emissievrije auto's uit de showroom rollen. Dat is dan ook de reden dat het kabinet volledig elektrisch rijden t/m 2020 fiscaal blijft aanmoedigen. Het bijtellingstarief voor privégebruik dit type zakelijke auto’s blijft 4%. Bovendien zijn deze auto's volledig vrijgesteld van MRB en BPM.
Het alternatief voor zakelijke rijders: niet privé rijden
Volledig elektrisch rijden is dus vanaf 2017 de enige mogelijkheid om voor de bijtelling van 4 procent in aanmerking te komen.
De wijzigingen in de fiscale bijtelling, zullen er ongetwijfeld ook toe leiden dat talloze zakelijke rijders hun oude rijgedrag weer zullen oppakken: niet meer privé rijden in de auto van de baas. Niet zelden zal een extra kleine wagen voor privékilometers worden aangeschaft, iets wat dus averechts zal uitwerken op het milieu.