InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018)

Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018)

Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018) Als je met de auto naar Amsterdam gaat, dan is het niet eenvoudig om een betaalbare parkeerplek te vinden. Parkeren in het centrum van Amsterdam en de wijken daar omheen kost 4 of 5 euro per uur. Dat kan aardig oplopen bij een middagje winkelen of een avondje theaterbezoek. Er is een veel goedkopere oplossing: parkeren op een P+R-terrein. Als je daar na 10 uur 's ochtends of in het weekend parkeert en vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum van Amsterdam reist, kost parkeren maar 1 euro per dag.

Gemeente Amsterdam: parkeer aan de randen van de stad

Je auto parkeren is in Amsterdam een dure aangelegenheid. De tarieven zijn hoog, omdat de gemeente een ontmoedigingsbeleid voert om met je auto naar het centrum van Amsterdam te rijden. De ruimte is daar schaars en het aantal binnenlandse en buitenlandse bezoekers is in 2016 gegroeid naar 17 miljoen mensen per jaar. Om bezoekers die met de auto te komen te stimuleren om hun auto aan de rand van de stad te parkeren, heeft de gemeente P+R-terreinen aangelegd. Daar kun je voor 1 euro per dag (24 uur) parkeren mits je vervolgens met het OV naar het centrum reist.

Waar zijn de P+R-terreinen in Amsterdam?

Amsterdam heeft zes P+R-terreinen rondom de stad. Dit zijn de zes locaties:
  • P+R Sloterdijk Piarcoplein 1, afrit S102
  • P+R Bos en Lommer Leeuwendalerweg 23B, afrit S104
  • P+R Olympisch Stadion Olympisch Stadion 44, afrit S108
  • P+R RAI Europaplein, afrit S109
  • P+R Arena (P1) Burgemeester Stramanweg 130, A2 afrit 1, let op: gesloten bij evenementen
  • P+R Zeeburg 1 en 2 Zuiderzeeweg 46a, afrit S114

Parkeren voor 1 euro per dag, hoe werkt het precies?

De P+R-terreinen zijn bedoeld voor mensen die het centrum van Amsterdam willen bezoeken. De gemeente verbindt een aantal voorwaarden aan parkeren voor 1 euro per dag:
  • Je parkeert je auto er in het weekend en op werkdagen na 10 uur 's ochtends (voor 10 uur kost het op werkdagen 8 euro per dag).
  • Je reist vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum. Het tarief geldt alleen als op de terugweg naar het parkeerterrein met een OV-chipkaart hebt ingecheckt in het centrum* van Amsterdam.
  • Je kunt maximaal 96 uur aaneengesloten parkeren voor het voordelige tarief van 1 euro per dag (4 dagen in totaal). Uitzonderingen hierop zijn P+R RAI (maximaal 24 uur), P+R VUmc (alleen in het weekend open) en P+R Arena bij evenementen.

* Het centrum is een veel groter gebied dan stadsdeel Centrum. Op de website van de gemeente Amsterdam kun je zien bij welke haltes je mag inchecken om gebruik te kunnen maken van het goedkope tarief van 1 euro per dag.

Parkeren op een P+R-terrein, stap voor stap

Bij het inrijden krijg je een parkeerkaart of je kenteken wordt geregistreerd. Je parkeert je auto en reist verder naar het centrum met het OV. Hierbij heb je twee keuzes: je gebruikt je eigen OV-chipkaart of je koopt op het parkeerterrein een P+R GVB-kaartje. Dit kaartje is alleen geldig in bussen, trams en metrolijnen van het GVB (het Amsterdamse OV-bedrijf). Met hoe meer personen je reist, hoe voordeliger deze kaart is:
  • 1 persoon: 5 euro
  • 2 personen: 5 euro
  • 3 personen: 5,90 euro
  • 4 personen: 6,80 euro
  • 5 personen: 7,70 euro

Vervolgens reis je met je eigen OV-chipkaart of een P+R GVB-kaartje naar het centrum van Amsterdam. Als je weer naar huis gaat, is het heel belangrijk dat je incheckt bij een tram-, bus- of metrohalte die binnen het gebied ligt dat de gemeente tot het centrum rekent. Dit gebied is veel groter dan het officiële centrum. De Albert Cupymarkt valt er bijvoorbeeld ook onder, net zoals het Vondelpark en bijvoorbeeld het Amstelstation. Via de gemeente Amsterdam kun je zien of de halte waar je opstapt binnen het centrum ligt.

Als je weer op het P+R-terrein terug bent, voer je eerst je parkeerkaart in bij de automaat. Vervolgens scan je je OV-chipkaart (of het losse P+R GVB-kaartje). De automaat controleert zo of je in het centrum bent geweest. Je moet ook binnen een uur nadat je uitgecheckt bent afrekenen. Het betalen van die ene euro kan alleen met pin of creditcard.

Handig om te weten

  • Als je op de terugreis overstapt, dan moet je uitchecken en weer inchecken. Voor de centrumcheck geldt de halte waar je bent overgestapt! Als je overstapt van de ene metro op de andere, moet je niet in- en uitchecken.
  • Als bij de parkeerautomaat blijkt dat je niet aan de voorwaarden hebt voldaan, dan betaal je het lokale parkeertarief van het gebied waarin het P+R-terrein ligt.

Hoe weet ik of er nog plek is op de P+R-terreinen?

De parkeerterreinen voor 1 euro per dag zijn populair. Het kan dus voorkomen dat het terrein waar je naartoe wilde al vol is. Er zijn twee manieren om vooraf te checken of er nog plaats is. Op de ringweg A10 wordt op borden aangegeven of er nog plek is op de P+R-terreinen. Verder kun je via dit online realtime overzicht zien hoeveel vrije plekken er nog zijn.
© 2016 - 2019 Lonica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Parkeren in DordrechtParkeren in DordrechtLekker een dagje op stad in Dordrecht, maar wáár laat je de auto? Er zijn verschillende parkeergelegenheden in Dordrecht…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Parkeren bij de Bijenkorf AmsterdamParkeren bij de Bijenkorf AmsterdamHet is waarschijnlijk een van de meest bekende parkeergarages van Amsterdam: de parkeergarage onder de Bijenkorf. Voor m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/ (geraadpleegd op 02/09/2016)
  • https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeertarieven/ (geraadpleegd op 02/09/2016)
  • https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?categoryid=%7B430384B7-8C1D-4FF2-B5C5-8AEE7D3CC666%7D (geraadpleegd op 02/09/2016)

Reageer op het artikel "Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018)"

Infoteur: Lonica
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!